Växelriktare

SM6VRL

Well-Known Member

Attachments

  • C3DE6019-F749-4157-9EBC-9863A1EBEF49.jpeg
    C3DE6019-F749-4157-9EBC-9863A1EBEF49.jpeg
    404,8 KB · Views: 21
Jag har upptäckt att man på en gammal skolbyggnad håller på att montera soceller.
Den ligger nära Karlstad flygplats., Kanske 1200 m från norra banänden.
Firman som bygger anlägget är tydligen utländsk.
Så risk för att de använder "billigast möjliga" arbetskraft (installatörer) och komponenter finns.
Avståndet till mig och mina antenner är omkring 2,5 km fågelvägen. Så det skall mycket till att störa ända hit.
Men jag kommer ju att höra i bilen när jag kör förbi, får sätta på en HF antenn när det är "bright sunshine"....
Och stör de flygplatsens komradio så........
Annars finns seriöst byggda solcellsanläggningar betydligt närmare och de är helt störningsfria. Och fria från optimerade.

SM4FPD
 
Undrar om byggherren har tagit del av LFV:s direktiv om obligatorisk hinderutredning när solceller byggs inom 3 km från en flygplats eller "kommunikationsanläggning för luftfartens behov"...
 
En bra fråga KA! Bra att veta.

En annan anläggning, ett asfaltverk fanns förr ännu närmare flygplatsen, där har man tagit ner antennmasten i alla fall. Lokalerna används till annat och ingen mer komradio finns. Detta händer för många år sen när flygplatsen byggdes.
Förmodligen ett krav då.

de
Roy
 
Det får väl anses tillfredsställande att ESV agerar för att i görligaste mån begränsa den tilltagande RFI-nedsmutsningen ("Gilla"). Jag blir dock litet oroad av att ett visst företags optimerare ännu inte står på den svarta listan som -OWW länkade till eftersom det var dessa som ställde till det för undertecknad.
 
ett visst företags optimerare ännu inte står på den svarta listan
Dessutom har ju SE flera optimerare på sitt program.
Jag misstänker att dom är tillverkade på samma vis.

Bifogar intallationsguide från SE.
 

Attachments

  • se-emi-performance-application-note.pdf
    237,4 KB · Views: 22
Last edited:
Dessutom har ju SE flera optimerare på sitt program.
Jag misstänker att dom är tillverkade på samma vis.

Bifogar intallationsguide från SE.
Det löste sig. Elsäkerhetsverket har spottat upp sig rejält kan man uttyda av beslutet för någon vecka sedan https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ud/solaredge-tvingas-saljstoppa-vaxelriktare/

Gillar speciellt återtagandebeslutet: "Elsäkerhetsverket har även beslutat att SolarEdge ska återta de aktuella modellerna från sina återförsäljare." i kombination med denna passus "Den standard som det hänvisas till visar att tillverkaren inte sett till att uppfylla skyddskravet då standarden inte täcker det." som i sig och beslutsgrund är något helt nytt i sammanhanget och faktiskt utmanar varje tanke om att standarder räcker!

Innebörden av det sista är att det inte räcker med att uppfylla någon standard utan att istället är det slutresultatet som räknas.

Nu blev spelreglerna i linje med vad man som förkämpe för en ren radiomiljö förväntar sig av en statlig myndighet.

BRAVO!
 
Detta borgar för en renare radiomiljö i framtiden men.....
Livslängden på dom optimerare som redan är installerade är på tok för lång för att jag ska kunna vänta ut dom.
 
Back
Top