Växla stationer med en mekanisk antennswitch

SA3BYC

Well-Known Member
Har utan någon större succé letat här på forumet efter svar på en fråga som måste ha ställts förut. Fräck som 17-ton ber jag därför forumet om ett svar.

Hinner inte bygga en "riktig" antennswitch för 2 radio och flera antenner innan SAC. Skall med tiden inhandla kort från SJ2W, men finns inte en chans att hinna nu.

Har ett par, som jag tycker gedigna, mekaniska antennomkopplare. Dom skall vad jag förstår jorda ej ansluten utgång. Vill kunna välja mellan 2 olika riggar och få en utgång mot matchbox/antenn. Så eg gör jag tvärtom vad dom är tänkta att göra (växla mellan antenner).

jag skall självfallet akta mig som Fn ... för att trycka på PTT på den riggen som inte är kopplad mot antenn!

Så vitt jag förstår borde detta funka utan risk för haveri av ingångskretsar i mottagaren som står bortkopplad från antenn.

Kör LO Power (max 100w) så inga jätte effekter, skulle jag totalmissa med 2'dra riggen (en Drake TR4CW) så kan den trycka till ngt lite mer, dock max 200W på en bra dag :)


Kan jag lugnt köra så här, eller är jag en loser om jag försöker ...

/Johan
 
Jodå, men chansa inte...på att den oanvända porten kortsluts. Mät! Annars går det säkert utmärkt att använda din omkopplare i 2radio sammanhang, bara du håller tungan i rätt mun och inte sänder mot kortslutningen.

100 eller 200W spelar nog ingen roll för portdämpningens skull, då det är bara 3 dB skillnad och portdämpningen torde vara i storleksordningen 90dB eller så. Och skulle det vara så illa att du skulle sända direkt in i den andra radion så uppstår rökutveckling i vilket fall. Been there - done that...! :eek:

Lycka till i SAC och ha kul!!

73/Lasse
 
Jodå, men chansa inte...på att den oanvända porten kortsluts. Mät!

Tack Lasse! börjar kännas som att jag törs köra så här lite temporärt :) har mätt o jodå, dom jordar som dom skall.

Skall inte ens fråga hur dyrt det blev med rökutvecklingen ... Man kanske skall skruva ur ena koaxen undernatt passet då väl chansen att växla fel är som störst :)

/Johan

Ps. jo det skall bli kul att köra SAC :) skulle vara skoj om det är som dom säger att vi (Skandinaver alltså) blir lite jagade ...
 
Last edited:
Nå, det blev inte så dyrt då jag (för skams skull) gjorde reparationen själv. Vill minnas att antennrelä plus några dioder och kondingar i ingången gick "by west" plus att en bit av mönsterkortet var bortbränt... Märkligt nog klarade sig HF-transistorn! Den gången var det en reläbox för switchningen mellan 2 radio som havererade och vi körde 1kW plus...skulle man kunna säga...

Inte alla riggar skulle ta den smällen så pass lindrigt ändå, men det var en Kenwood! :)

Javisst är det så att det är vi som är villebrådet i SAC. Det gör testen lite extra speciell och kul! Första hälften av testen lönar det sig nog bäst att ligga och ropa CQ för att få upp lite QSO-massa, sedan kan det vara värt att lite mer fokuserat (även om man gör det hela tiden) jaga multipliers.

73/Lasse
 
Ett annat tryggt sätt är ju att du helt enkelt bara skruvar koaxerna manuellt, om du är rädd för att riskera att bränna något. Det tar inte så farligt lång tid att byta antenn så.
 
Back
Top