Vågfällor

sm7rhw

Member
Funderar på att hänga upp en multibandsdipol (80 - 10 meter)
Hur konstruera och beräkna vågfällorna?
Tacksam för råd och anvisningar.
73
SM7RHW
 
Tack NZB och NCL.
Jag ska titta på båda.
Ett problem jag har, är att jag inte kommer upp i höjden.
Inte vet jag hur stor betydelse det har.
Tack ska ni ha
//73 Anker SM7RHW
 
Jag har tillgång till nån km RG-62, d.v.s. 93Ohms Koax. Hur skulle det påverka utformningen att använda denna till traps med tanke på dels att den har annan impedans och dessutom annan våghastighet än RG-58?
Skall man nöja sig med att använda den till själva dipolen kanske, eller är den obra där av nån anledning jag inte kan genomskåda utan att slå på hjärnan?
 
sm4rpq said:
Jag har tillgång till nån km RG-62, d.v.s. 93Ohms Koax. Hur skulle det påverka utformningen att använda denna till traps med tanke på dels att den har annan impedans och dessutom annan våghastighet än RG-58?
Skall man nöja sig med att använda den till själva dipolen kanske, eller är den obra där av nån anledning jag inte kan genomskåda utan att slå på hjärnan?

Visst går det att använda annan koax,
det man gör med koaxen är ju helt enkelt att använda isolationen mellan skärm och innerledare till en kondensator.
Själva trapsen i antennen ska ju ha samma pF oberonde koaxval,
med annan koax som har ett annat värde pF/m, ändra på den konstanten i beräkningen och få nya längdmått att linda med.

Problemet blir att du är först med just den koaxen och får göra sista intrimningen av längd/resonans-fq, mha. nåt lämpligt instrument


/NCL
 
Last edited:
sm4rpq said:
Jag har tillgång till nån km RG-62, d.v.s. 93Ohms Koax. Hur skulle det påverka utformningen att använda denna till traps med tanke på dels att den har annan impedans och dessutom annan våghastighet än RG-58?
Skall man nöja sig med att använda den till själva dipolen kanske, eller är den obra där av nån anledning jag inte kan genomskåda utan att slå på hjärnan?

Har letat med ljus & lykta efter 93ohms-koax....
Vill du bli av med ett par meter så köper jag gärna!!

Mvh: sa7aca :p
 
Back
Top