Vågutbredning HF 28 MHz

SM4FPD

Well-Known Member
Jag brukar kolla över banden för att se om solen har aktiverat sig så att vi får lite bättre conds på höga HF band.
Genom att lyssna på 28,074 MHz där det körs radiofjärrskift, FT8, så finns otroligt starka stn.
S9 - S9+20 dB. Man hör ju lfera sådana stn och alla är myckt starkare än annan matörradio.
Men lyssnar man på övriga telergafidelen efter Morsetationer så finns inga, möjligen en som är svag som en andeviskning.
Kollar fyrarna och kan möjligen höra någon, men i bruset. SSB delen, ev någon svag station.
Varför dennan så extret stora skillnad i signalstyrka på FT-8 och andra amatörraiostationer.
Jag trodde FT-8 var ett lågefektstrafiksätt.
Eller råkar alla vara inom rätt avstånd från mig, (obs jag säger inte skip, för det betyder ju mellan hoppen där det inte går)
27 MHz som brukar vara en indiktion på goda konds, håller tyst, eller ger bara svaga signaler.
Någon som har en teori?


SM4FPD
 
Om allt är relativt så borde det gå bra att få kontakt med ssb.
Kanske skulle man ropa CQ lite oftare.
 
Det beror nog på att allt fler (de flesta) kör FT8. Som GLD skriver så kanske de som inte är intresserade av FT8 borde vara mer aktiva på banden.
 
Jo men när det är tyst på 27 - 27,6 MHz så är det udnerlgt.
Får kolla 24 MHz amtörband oxo.
Att nästan alla 27 MHz stationer börjar få betydligt lägre aktivitet är inte så troligt men kanske....

De SM4FPD
 
[sarkasm on]
Varför det inte är några aktiva på CW/SSB är för att deras stationer är upptagna av deras datorer med att köra FT8.
[sarkasm off]
 
Kollade runt lite och här hörs en hel del stationer på 10m under förmiddagen. Kondsen är väl inte på topp än på några år men jag upplever att det går fint att köra DX om man vill och väljer rätt band och tid. Eftersom FT-8 stationerna är starka på 10m så är ju bandet öppet och då är väl enda orsaken som tidigare nämts att det är färre amatörer som kör andra trafiksätt.
 
Jo om man decorar dem är det väl så.
Nu lyssnar jag bara på ljudet och då låter de som vilken CW som helst med lite Frekvenskift.
Och då blir det linjärt som örat.

Jag nämnde även fyrarna, det finns ju massor, och de är ytterst svaga, j'ämfört emd FT8:eek:rna.

De SM4FPD
 
Jag tror inte att FT-8 stationerna kör högre effekt än andra trafiksätt sedan kan jag hålla med om att grejen med FT-8 är att ta sig fram men lägre effekt. Igen är det nog så att orsaken till att FT-8 hörs bättre är att det är många fler där och att en del av dem går bra hit på grund av hur kondsen ligger åt deras håll. Lyssnade tidigare och hörde någon CW-station som gick väl över S9 samt även några SSB-stationer som gick fint. Jag tror inte att det är kondsen som är hela problemet utan snarare vad våran krympande skara väljer att köra andra trafiksätt tyvärr. Tittar man hur solfläckarna och med de kondsen ser ut historiskt så varierar även solfläcks-maximun över tid med en cykel på runt 100 år så det är väl tur att vi inte var amatörer i början på 1800-talet eller 1900-talet. Med det sagt så är vi troligen på väg in i ett sämre läge nu hundra år senare igen.
 

Attachments

  • solar.png
    solar.png
    128,6 KB · Views: 8
Det börjar arta sig, idag kunde man höra OH5TEN på fyrbandet, 28,23603 MHz CW.
Sommarkonditioner, och med lite mer solaktivitet, vågutbredningen verkar svänga österut, vilket känns igen från forna tider med maximum.
RR3AAC, Moskva-repatern hördes ända till nu i kväll på 29,670 MHz FM. de spelar lite av paussignalen från Radio Moskva, samt ID med engelsktalade röst. Perfekt FM med rätt deviation och allt. 59++
Säkert möjligt att höra många relästationr mellan 26,6 och 29,675 MHz
Simplex FM oftast på 29,6 och ner till 29,5 MHz.
Det finns hopp om ett solmax framöver, om några år.

SM4FPD
 
Lyssnar en del på 28 - 29,7 MHz nu.
Igår kväll var det rätt bra fart på FM trafiken , hörde åtmintonen 5 olika relästationer.
Och faktiskt en del radiokontakter via dessa.
Det som är slående är at radiokontaker vid FM och relän, körs som amatörradio förr, dvs man utväxlar var man bor, vad man heter, vad man kör med för antenn effekt etc.
Lyssnar man på SSB runt 28,5 MHz, så tar en radiokontakt 5 sekunder. Man ropar QRZ redan innan motstationen har sänt färdigt sitt sista pass.
"Five nine, 73, QRZ" är en standardfras.
Jag har även som intresse at lyssna på fyrarna, finns många i området 28,188 - 28,302. Har faktiskt loggat 47 stycken, de är trevligare att lyssna på än den form av radiokontakter man numera kör vid telefoni. Av 47 st är det bara 2 st kvar som sänder Morse med F1, (frekvens skift nyckling)
Morsedelen kräver high speed telegrafister numera......så där göär man sig inte besär, och det vekar vara nödvändigt att kunna sända 599, 73, TU med 250 takt.

Ja jag måste väl klaga lite på FM trafiken oxo, deviation mellan +-1 och +-10 kHz förekommer..... Eller omkring 30 dB olika ljudstyrka.

Kul att det blir lite fart på höga HF banden i alla fall. Konditionerna börjar likna lite hur det var förr, det går i vågor, och kommer tillbka med timmars intervall, och även kväll och nattetid.

SM4FPD
 
[sarkasm on]
Varför det inte är några aktiva på CW/SSB är för att deras stationer är upptagna av deras datorer med att köra FT8.
[sarkasm off]
Utöver det så kanske ”operatören” krattar gräsmattan samtidigt som datorn är inställd på ” Auto-CQ”
 
Nu har vi ju dessa "mjukvaror" som kör digitala QSO:n utan att man behöver lyfta ett finger. Vilket många uppskattar. Perfekt att ligga i hängmattan när tester o DX körs på löpande band. Nu väntar säkert många på att samma sak händer med CW och SSB. Siri, Alexa och allt vad de heter kan väl fixa detta ? Det hade ju varit en lättnad att slippa sitta framför radion i timmar o skrika sig hes ?
 
Morsedelen kräver high speed telegrafister numera......så där göär man sig inte besär, och det vekar vara nödvändigt att kunna sända 599, 73, TU med 250 takt.
Kanske en anledning till att trafiken blir mindre o mindre...
 
Jag funderade på om man skulle kunna sätta ett sufix efter CQ som säger vilken typ av radiokontakt man avser.
Exvis CQ CL för allmännt anrop Classique kontakt.
Och CQ F för allmänt anrop F som i fast, snabbkontakt.
Alternativt CQ N för normal, CQ S för snell (snabbkontakt)
CQ S för önskan om short kort-kontakt.

För att få en uppfattning om vad som går att köra etc så har vi ju IBP international Beacon Projekt. Med en automatisk detektor emd dator kan man få dagen vågutbredning till resp lnd som en liten fil innna man går och lägger sig.

Varför har inte radioamöer snedjonosonders, eller vad det heter .
En sändare som sveper och en mottgare som följer med samma tid.
Då får man ju ett diagram för vad som var körbart under dagen.


Har idag hört massor av Morsestatiuoner som kör halvautomatisk bugg.
det sämsta av det sämsta när det gäller kvalittyen på teckengivningen.
Många helt omöjliga att läsa, för mig i alla fall. Med långa som i 80 takt och korta som i 200 takt.
Vad är vitsen med sådan Morse?


SM4FPD
 
Intressant tanke, påminner om CQD, "seek you distress". Några varianter borde kunna introduceras... CQRC = CQ RagChew eller liknande. Men min upplevelse är också att "dålig handstil" inte är helt ovanlig och förstör lite av mitt intresse för CW. Lugnt och harmoniskt är trevligare än fort, fel och oharmoniskt.
 
Jag funderade på om man skulle kunna sätta ett sufix efter CQ som säger vilken typ av radiokontakt man avser.
Exvis CQ CL för allmännt anrop Classique kontakt.
Och CQ F för allmänt anrop F som i fast, snabbkontakt.
Alternativt CQ N för normal, CQ S för snell (snabbkontakt)
CQ S för önskan om short kort-kontakt.

För att få en uppfattning om vad som går att köra etc så har vi ju IBP international Beacon Projekt. Med en automatisk detektor emd dator kan man få dagen vågutbredning till resp lnd som en liten fil innna man går och lägger sig.

Varför har inte radioamöer snedjonosonders, eller vad det heter .
En sändare som sveper och en mottgare som följer med samma tid.
Då får man ju ett diagram för vad som var körbart under dagen.


Har idag hört massor av Morsestatiuoner som kör halvautomatisk bugg.
det sämsta av det sämsta när det gäller kvalittyen på teckengivningen.
Många helt omöjliga att läsa, för mig i alla fall. Med långa som i 80 takt och korta som i 200 takt.
Vad är vitsen med sådan Morse?


SM4FPD
Jag har varit inne på samma sak. Jag tänkte CQS för short, dvs bara rapport och inget annat. Det skulle göra att fler skulle kunna köra cw eftersom man behöver bara uppfatta motstationens callsign, resten går att räkna ut ändå, speciellt om det är 5nn i rapport :)
Det blir korta effektiva QSO som kanske kan påminna om FT8-qso i ansträngning och därmed locka över fler på CW.
Faktiskt så svarar jag aldrig på ett CQ utan att lyssna på hur stationen kör någon annan först, just för att jag vill veta i förväg vad som förväntas.
 
Ja, som SM0UAN nämner, dålig handstil, dålig stil, svar där motstationen inte ens orkar anpassa hastigheten, man kan inte ens får reeda på hur man hörs, (läs bara 5NN oavsett hur många omfrågningar som gäller, förstör intresset för Morse-telegrafi.

Men som jag var inne på, att lyssna på fyrar är ju roligare, de kör oftast snygg Morse. det är ju ändå värt att bevara den mödosamt en gång inlärda Morsetelergafin.

Lyssna exvis på DL0IGI på 28,205 MHz, (A1) där kan man höra hur den sänder reducerad effekt med dämpning, 6, 12, 18 dB men man vet inte effekten ändå? Men allt kan man ju inte få reda på.
Samlingen på hörda 28 MHz fyrar är nu över 50 st.
Så snart får man väl börja samla något annat.

SM4FotPeDahl
 
Aktuell använd sändareffekt för DL0IGI anges i själva sändningen, vanligen 50W till en 1/4-vågs GP.
 
Back
Top