Vågutbredning på 80m, igen

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Efter att ha misslyckats med en enkelt bygge av en kristallstyrd sändare med en transistor och ca 1-3W gjorde jag ett annat bygge.

Denna Michigan Mighty Mite gick igång ganska direkt. Den ligger nu på 3570kHz
med callet SM7UWR och kör en ramsa. Blir ett tillfälligt stopp i kväll då jag och UWR/Björne tar med den till klubben.

Första bild uppe till vänster visar sändare, stabbkort 12/5V, PIC-styrning ocu nättrafo. Bilden till höger: Supplykort med filterkonding och 2 stabbar.

Nedre till vänster: PIC-kortet med textramsan (Tack Johnny/UCZ)
Nedre till höger: Själva sändaren med en fast kondensator i stället för vridkondensator

All elektronik är plockat som skrot utom PIC-kretsen från Electrokit

Antennen är en lågt sittande dipol hos SM7UWR Björne och effekten 8-900mW. Lättast att följa på RBN

Första QSO:et när sändaren väl gick igång var med SM6OMH/Willi i Falkenberg med min inomhusloop och 400mW.
Efter tips från SM7UCZ att sätta en kondensator över emittermoståndet ökade effekten till 1,5W med 14V.

Notera att den mellan 0759 och 1504 UT i dag inte hördes av någon skimmer.
Ska bli intressant att se hur det ser ut när det blir mörkt.
 

Attachments

  • DSC_0091.jpg
    DSC_0091.jpg
    96,5 KB · Views: 55
  • DSC_0094.jpg
    DSC_0094.jpg
    90,5 KB · Views: 48
  • DSC_0095.jpg
    DSC_0095.jpg
    92,4 KB · Views: 54
  • DSC_0093.jpg
    DSC_0093.jpg
    94,2 KB · Views: 62
Last edited:
Hej Bjarne,

Justs nu i Torshälla-trakten hörs den med

S3 - S6 QSB QRK 4

Lycka till


Anders-BMK
 
Tackar Anders...vi stänger den om en stund. Ska visa den hos SK7OL. Kommer igång senare i kväll på en stegmatad dipol som sitter lite högre upp än dipolen som körs via en koax just nu.
 
Last edited:
Den var stark i Huddinge klockan 1700 SNT, 579. Kristallen går väldigt hårt. Hoppas den inte spricker :).

73, Roland SM0BRF
 
Nu körs sändaren på en stegmatad dipol via en balanserad linkkopplad avstämmare. Antennen har sin högsta punkt 8m upp.
 
Nu kl 0750 SNT = soluppgång här är den 579 här med QSB. Något stabilare signaler kl 0730 SNT.
 
Ger bra rapporter av vad jag sett på RB. Har också bra signal här hos mig trots avståndet. Kanske bättre att köra lite mindre effekt. 1,5 watt är ju ganska mycket, det går klotet runt... ;-) 100 mW är nog lämpligare

73 Göran SM7DLK
 
Den ger drygt 800mW ut nu, men vi kan alltid sänka spänningen lite. Får se över det när jag ska bygga in den i en låda.
 
Ser fint ut Bjarne, jag har kört samma typ av xtal i min Paraset med 6V6 och ca:8 watt ut, hittills har xtal ej spruckit !! Men 500 mW tycker jag är fullt tillräckligt, just nu är 3,5 MHz helkass på dagtid, 7 MHz går bättre inom Sverige. Skall lyssna efter din beacon senare.
 
Ok Bertil. Den kör på för fullt hemma hos Björne/SM7UWR på hans lågt hängande dipol för 80m matad med koax.
 
Har lyssnat en stund nu vid 13-tiden. Den hörs här ganska bra. 100% läsbar.

Mäter -120...-115 dBm större delen av tiden och kortvariga toppar upp emot -110 dBm. Det är alltså den effektnivå som kommer ut ur koaxkabeln från antennen och som skickas in i min mottagare. Det blir 1-7 femtowatt eller en totaldämpning mellan din sändares antennkontakt och min mottagares antennkontakt på 147 dB som mest. :)

Björns "lågt hängade dipol" (hur lågt?) kan väl tänkas ligga 15 dB under en väl anpassad dipol som sitter fritt och högt.

Vid normala konditioner borde signalstyrkan alltså ha genererat kring -93 dBm med Björns antenn och -78 dBm med en antenn som kommit upp högt och fritt.

/Bengt
 
Den hänger mellan 4-6 meter upp. Den passerar dock taknocken nästan liggandes på taket men ganska så fritt i ändarna. Ena änden är ett rör som är nedskjutet i marken och sticker upp drygt 4 meter. Mitten på taket är något högre i samma höjd som andra änden på en pinne 2 meter över garagetaket.

Bilden visar röret som är nedstucket i ena änden av trädgården
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    97,3 KB · Views: 49
Last edited:
Då kan man räkna med minst 15 dB, kanske 20 dB jämfört med en fritt hängade dipol.

Sak samma som att hänga en dipol för 14 MHz c:a 1 m över marken, eller en dipol för 144 MHz 120 mm över gräsmattan. Bra maskvärmare. :rolleyes:

/Bengt
 
Back
Top