Vågutbredning - Reflektion...?

SM2OWW

Well-Known Member
Oftast när jag hör stationer från Belarus (riktning ca 150gr från mig) som kör USA på 10 meter så får jag in stationerna från Belarus starkast i riktning ca 230gr, riktar jag 150gr så hörs dom nästan inte alls.

Är det "åter reflektion" eller vad är det för slags utbredning på dessa signaler?

Ja, jag har ofta märkt att afrikanska stationer på eftermiddagen endast är hörbara då jag riktar antennen västerut.

Det du beskriver är troligen backscatter. Det kan också vara en effekt av multipla jonosfäriska reflektioner som leder till att signalen sprids och kommer in från oväntade riktningar. När en radiosignal sänds upp mot jonosfären och reflekteras tillbaka till jorden, kan en del av signalens energi spridas i olika riktningar på grund av oregelbundenheter i jonosfären eller atmosfäriska förhållanden.

På 10 meter är det ju oftast i F2-lagret som utbredningen sker. På grund av den högre frekvensen och kortare våglängden är signalerna mer benägna att spridas av små oregelbundenheter i jonosfären vilket kan få signalen att verka komma från en annan riktning än sändarens faktiska position.

Back