Vågutbredningsfenomen och DVB-T

SM7HIA

Active Member
På kvällar efter varma dagar händer något med TV-signalen som gör att mottagningen upphör att fungera.

Min första teori var ett fuktrelaterat problem, men har provat med en dipol inomhus och samma sak händer med denna, mot kvällen blir signalen obrukbar. Mottagarens signalindikator ändrar sig bara marginellt och jag kan sänka en fungerande signal ännu lägre med en dämpsats och fortfarande ha perfekt mottagning. Tyvärr så ger den digitala signalen inga som helst ledtrådar om vad som händer till vanligt folk utan avancerade instrument. Det förefaller som att SVT's mux är känsligast, 570MHz. TV4-muxen på 650MHz förefaller vara lite mindre känslig. DR, som ju är ett helt annat nät, fungerar alltid 100% OK.

Funderar på om det kan vara signaler från längre avstånd som når fram och stör. Sverige använder "single frequency network" och en signal på avstånd som kommer fram efter att "guard time" har gått ut stör väl en OFDM-signal ganska kraftigt?

Vad har Ni för teorier, eller det kanske finns någon som vet och känner till detta fenomen.
 
På kvällar efter varma dagar händer något med TV-signalen som gör att mottagningen upphör att fungera.

Funderar på om det kan vara signaler från längre avstånd som når fram och stör. Sverige använder "single frequency network" och en signal på avstånd som kommer fram efter att "guard time" har gått ut stör väl en OFDM-signal ganska kraftigt?

Vad har Ni för teorier, eller det kanske finns någon som vet och känner till detta fenomen.

Det är väl inte helt osannolikt, men Signle Frequncy Network användas bara regionalt. Hörby, Malmö och Helsingborg bildar tillsammans en region och sänder på samma frekvenser. Enligt Teracoms listor så ligger Nässjösändarens nät 4 på samma frekvens (kanal 33) som Skånes nät 1. Kan det vara den som stör?

Något jag saknar från den "analoga tiden" är tv-dx:andet just på sommarkvällar. Under perioder med stabila högtryck kunde jag se dansk tv här i Falkenberg utan problem. Tysk och ibland Holländsk tv syntes också relativt ofta.
 
Ja, E-skip har det ju varit gott om nu i början av sommaren. 6 meter och upp mot FM-bandet har det varit nästan varje dag. I bland även 2 meter. Men går det så här högt? Jag vet inte...
 
Stackningsproblem?

Har haft samma problem. Speciellt marksända SVT 1 var utsatt med sekundlånga blackouter. Fick bort det mesta av problemet genom att höja en Comet 5/8 VHF GP antenn som sitter på samma stång över TV antennen för marksänd TV.

Misstänker att starka VHF signaler från Flygbandet stört eller letat sig in via kapacitiv koppling mellan de båda antennerna.

73 de SA0BLI / Fredrik
 
Back
Top