Vågutbredningsförsök på 80 m

Kl. 17:30 559 QSB på en 10meter lång tråd, 2 meters höjd över marken.

Jag hör också den "spelande" signalen här.
 
Den hörs nu kl. 17.20 SNT med ca 329 till 549 uppe i Gimo Norduppland, lokator JP90CE. Dock mycket brus här så bara en uppskattning av rapporten och ingen kalibrerad S-meter.
Jag hörde den igårkväll runt 23.30 och då var det stabilare signaler och mindre brus runt om.
Tyvärr så ligger den mitt i segmentet för JT65 och det är nog detta som några uppfattar som "orgelljud".
Igårkväll var det inte någon JT65 trafik och idag bara någon enstaka station men skulle det bli mycket JT65 så dränks den nog misstänker jag.
Jo antenn är en förkortad dipol och TS2000 och FT102 jag lyssnat i.

73 Anders
 
Last edited:
SK7LT de SM6APQ

Hej
S i n p o: 3 3 5 4 3 kl 1755 SNT

QRM från "speldosa" och nyckelknäppar från DK0WCY.

Utrustning och antenn: Samma som i förmiddags.

73
Bengt SM6APQ
 
Nu kl 1900 är signalen S3 här i min IC-735, men mycket orolig signal. Inget bra hopp till Lund vid den tiden. Bruset ligger runt S1 med 250Hz BW. Antenn "lutande dipol" med reflektor för sydväst.
 
Kl 17 SNT var fyren 35 dBµV med toppar på 40dBµV i Kalmar och det på 23 m L-antenn.
Bruset låg då på 15 - 20 dBµV.
 
Speldosan är JT65A, en trevlig datamod för svaga signaler. Just nu ser jag OZ1PIF som signalerar på nästan samma frekvens som CW-signalen. Hör CW:n också, men väldigt svagt. Full läsbarhet dock, när datamoden inte är på.

Och nu smällde det till med en RTTY också. Nåja, det är trångt på banden ;) .

Kör Carolina Windom (slopande) här och precis som NCL i brusigt villakvarter.

73 de Kai
 
Idag på morgonen har auroran släppt sitt grepp och signalen var mellan S6 och S9 kl 0730 SNT.
PS
Även HK0NA hade samma signalstyrka på 3524 :)

Edit: När jag försöker med "CQ DX" visar Reverse Beacon att jag är 20dB svagare än normalt.
Soppan med joner finns kvar där uppe.
 
Last edited:
Tack för alla rapporter här och även via mail. Sändaren kan tuffa på fram till sen eftermiddag - på begäran av en lyssnare.

Lokala störningar är ett gissel. Flera skriver att brusnivån ligger på S9+ men att fyren ändå hörs? Till detta fenomen finns två möjliga förklaringar som jag ser det. Antingen är störningarna starka på riktigt men så pass luftiga att fyren hörs mellan de enskilda störtransienterna eller så är S-metern för snäll. Den som äger en kalibrerad signalgenerator. Prova att lägga in en -73 dBm signal för att kontrollera huruvida S-metern visar S9 eller väsentligt mer. -97 dBm skall visa S5. Det skall vara 6 dB mellan varje S-enhet.

Om man lider av störningar av det luftiga slaget där de enskilda störtransienterna är korta men kraftiga och därför endast upptar en mindre del av tidsluckan så gäller det att lyssna utan AGC samt dra ner RF-gain tills gränsen där nyttosignalen precis påverkas. Öka LF-volym i motsvarande grad. Om det finns en LF-limiter så kan den klippa av de värsta topparna så att öronen inte faller av.

Med AGC aktiverad fås ett högt S-meterutslag men dålig känslighet för svaga signaler eftersom AGC-spänningen minskar RF-förstärkningen. Olika apparater beter sig olika och det är i sådana här fall som en mottagare verkligen visar vad den går för.

Att avgöra huruvida man verkligen har starka störningar eller om S-metern bara visar för mycket är faktiskt mycket svårt även för den vane lyssnaren. Ett sätt att reda ut detta är att koppla in en 3 dB kopplare (splitter eller combiner) och mata in antennen i port 1 och signalgeneratorn i port 2. Anslut utgången till mottagaren. Om man har en helt ostörd radiomiljö så kommer signalgeneratorn att höras ner till ca -115...120 dBm på 80 m när bandet är som lugnast och fritt från atmosfäriska störningar. Det motsvarar ungefär S1 (-121 dBm) på en kalibrerad S-meter som bara precis skall börja indikera i displayen i en plastradio eller vippa på visarnålen i en riktig radio.

De spelande tonerna som hörs är JT65-trafik. Tydligen är 3576 centerfrekvens för detta har jag fått erfara. Tack för info. Nästa experiment med 1 kW får bli på en annan frekvens. 3540 kHz eller däromkring kan säkert lånas några dagar för vågutbredningsstudier. Jag återkommer om detta när det blir dags.

/Bengt
 
Last edited:
Ett jättekul experiment Bengt!
Jag satt och lyssande timvis under söndagen.
Då jag har turen att ha en helt störningsfri miljö kunde jag höra den länge, dock tog Auroran över mot kvällen.
Experim,entet visar att låg effekt ändå täcker en stor del av landet, eller Europa.
Men att störningar som många beklagningsvis har förstör allt.
Kul med så snabb rapprotering via forument, då vi slipper brevrapporter som förr vid likande experiment.

de
SM4FPD
 
SK7LT de SM6APQ.
G M

S I N P O kl 0935 SNT 3 5 5 4 4

Anm. Inget S-meter utslag på min Yaesu FT-1000MP.. QRK "nästan" 5!

73
Bengt SM6APQ
 
Tack själv Roy. Jo det är kul och med hjälp av Reverse Beacon Network går det ju utmärkt att experimentera genom att man får lyssnarrapporter i nära realtid. Dock borde en kalibrerad signalnivå anges istället för SNR?

Bästa "DX" denna gång blev SM2EKM som rapporterade god hörbarhet från Boden samt Mikael SM2BLY som hörde fyren på en Paraset, återkopplad mottagare av allra enklaste slag. Jag hade förväntat mig att bli hörd i USA men konditionerna var nog inte de bästa.

Man kan tänka sig att för länge sedan då sändarna var av typen 1-rörs Hartley-oscillatorer där 5-10 W räknades som relativt hög effekt och mottagarna var av sorten 0V1 samt att lokala störningar knappt var uppfunna, så gick det utmärkt att köra hela Europa på 80 och 40 m morsetelegrafi. Den som satsade på 20 m hade hela världen framför sig. Allt med en riktig stegmatad dipol och rejäl match box förstås.

/Bengt
 
Ang. brus
Min rapport (med sdr-iq rx) var kalibrerad på 3577kHz mot en HP sig.gen. så dryga -90dB stämde då, brusgolvet ung. samma nivå med windom inkopplad. Ställer man om signalmätning mellan rms och peak så ser man att det är mycket elektroniskt "shot noise"(?) i omgivningen. Grannarna har fortfarande sina LED_julbelysningsslingor uppe, med primärswitchade AC/DC "väggvårtor".
 
Hej Bengt

Strålande, det är just sådana här grejjer som är kul och enl mig kan föra hobbyn framåt och Internetbiten kanske kan locka en & annan ungdom

Ett likartat projekt som jag deltar i är hflink.net, där vi gör analyser osv av vågutbredningen, Vi nyttjar oss av ALE (med PC programmet PC-ALE / marsALE för de som har Pilotstation) vilket oxå medför att vi kan vid behov utbyta två-vägs meddelanden via AMD (ALE-Term) eller små mail via SMTP eller Winlink. Vi finns på alla band 80-10m (inkl 60m i de länder där detta är tillåtet)
En del av oss har oxå börjat exprimentera med ett mjukvarubaserat STANAG modem

HFLINK.NET - HIGH FREQUENCY NETWORK - ALE COMM CENTRE - HFN - Automatic Link Establishment - Ham Radio Digital / HFLINK HF Automatic Link Establishment HF ALE HF LINK

73 de SM0TSC - Johan

Igår eftermiddags drog jag igång en 1 W sändare på 3577,1 kHz. Vi kan kalla den för radiofyr eftersom den är obemannad och sänder en info-slinga på morsetelegrafi - CQ CQ CQ DE SK7LT BEACON INFO WWW,SK7LT/BEACON

Den som vill lyssna kan göra det nu. Jag låter sändaren stå igång fram till i morgon förmiddag.

attachment.php


Sändaren är byggd av Johnny SM7UCZ och mitt uppdrag var att göra några mätningar på den, uteffekt, övertoner samt nycklingsknäppar. Uteffekten var ganska exakt +30 dBm vilket är lika med 1 W. Övertonerna ligger >40 dBc och nycklingsknäpparna borde kunna reduceras en aning men är fortfarande mindre än på en ordinär plastradio av ospecificerad sort.

Aktiviteten på 80 m är nu sådan att det kan krävas ganska mycket ropande för att få kontakt. Detta med hög effekt och bra antenner. Att ropa med låg effekt är fullt möjligt men verkningsgraden blir ganska låg.

En möjlighet är att utnyttja Reverse Beacon till vilket ett antal s k Skimmers är anslutna. En Skimmer är en automatisk mottagare som dammsuger banden och listar de stationer som hörs. Många amatörer har anslutit sina Skimmers till Reverse Beacon Network där det går att ta del av informationen. Googla och läs mer om detta på nätet.

attachment.php


Efter bara några minuters sändning när jag startade upp igår eftermiddag fick jag träff från ES5PC och LY2BAW som rapporterade att mina signaler nådde fram. Se kartan ovan. Där syns även Greyline som just passerat Stockholm och är på väg mot Lund.

attachment.php


Senare på kvällen ser vi att några Skimmers tillkommit och att sändaren på 1 watt hörts av SK3W, GW8IZR samt en tysk och en ungrare. I tabellen ges hörbarheten i form av "snr" Signal to Noise Ratio och 15 dB är ungefär 3 S-enheter. Dock känner vi inte till hur radiomiljön ser ut hos de olika stationerna och vilken typ av antenner de använder.

attachment.php


Vid 9-tiden lokal tid nu i förmiddags ser vi att solen gått upp och Greyline är på väg mot England. Nattens fångst blev ytterligare några stationer i södra delarna av Tyskland. Om konditionerna hade varit över de normala så hade säkerligen även några rapporter från USA kommit in. Kanske bättre lycka i natt och tidigt i morgon bitti.

attachment.php


Det går även att få ut grafer från en specifik utvald Skimmer, här ovan ES5PC, där det framgår hur SNR på den mottagna signalen har varierat med tidpunkten på dygnet. Ett kul sätt att lära sig mer om vågutbredning och även för att prova hur olika antenner fungerar på olika avstånd. Möjligheterna till experiment är närmast obegränsade eller hur?

Radiofyrar och mer eller mindre automatiska sändare (se även PSK31 Warblers) vilkas sändningar registreras för presentation på Internet tycks vara på modet. Det är ett bekvämt sätt att "köra radio" för sändarinnehavaren. Man slipper att i vanliga manuella radioförbindelser överföra "meningslös information" till okända personer som i 9 av 10 fall bara ger en falsk signalrapport tillbaks, berättar att dom har en ICOM/YEASU-någonting (helt ointressant att få reda på för min egen del, kanske intressant för andra?) samt är överdrivet vänliga så fort den korta radioförbindelsen är på väg avslutas. Vy 73 och så hoppas dom att vi skall höras snart igen trots att dom inte hade något att säga första gången. Vad menar folk egentligen?

Nu funderar jag på att göra om experimentet med 1 kW sändareffekt - en vacker dag. Syftet är så klart vågutbredningsförsök där Reverse Beacon Network kan utnyttjas för att utan ansträngning få in hörbarhetsrapporter från flera kontinenter.

Dock kommer ett sådant radiotekniskt experiment att bryta mot IARU:s rekommendationer som uttryckligen säger att okoordinerade radiofyrar inte får läggas i 80 m bandet. Å andra sidan anser samma IARU att contest är tillåten och där vet vi ju alla att många conteststationer som kör betydligt mer än tillåten effekt 1 kW ut och ibland utanför amatörbanden t o m kan premieras för ett sportsligt uppträdande genom en hög placering i resultatlistan. :confused:

En kreativ lösning på detta moraliskt svårlösta dilemma kunde vara att anordna en helt egen contest och låta "radiofyren" ropa CQ CQ CQ TEST DE SK7LT INFO WWW,SK7LT,SE/TEST. På webbsidan kunde sedan lämnas mer detaljerad information om syftet med utsändningarna och att den Skimmer som hör mig med högst SNR flest gånger vinner tävlingen. :cool:

Faktum är att det kanske blir precis så som framtidens contesting kommer att ske. Ett stort antal automatiska sändare skickar ut sina signaler som registreras av lika många automatiska mottagare vilka i realtid skickar all information till t ex ARRL som mot betalning av X-antal Dollar tillgängliggör ett Diplom som kan laddas ner och skrivas ut på ett eget papper, ramas in och hängas upp på väggen.

Ur led är tiden och ju mer seriös (?) verksamhet vi bedriver ju mer undanskuffade blir vi av de som bestämmer vilken typ av radiotrafik som är legitim och vilken som betraktas som störningar och onödiga (?) vågutbredningsförsök som bara tar upp bandbredd. :rolleyes:

Den som vill lyssna på radiofyren SK7LT kan göra det nu. Jag låter sändaren stå igång fram till i morgon förmiddag. Rapportera gärna här...

Frekvens 3577,1 kHz
Uteffekt 1 W
Antenn 1/2-vågs dipol 28 m över marken.
QTH JO65NR

/Bengt
 
Bengt, Elecraft K3 har ett ganska bra DSP-filter :) Jag fick i princip bort allt utom CW-signalen. Plus att som du själv brukar skriva, det behövs inte så mycket s/n för att avkoda CW :) .

Kul experiment för övrigt.

73 de Kai
 
Jag har bytt sändare till ett hemmabygge bestående av en transistoriserad drivsändare och ett effektsteg med fyra 813 i GG-koppling och som ger 1 kW ut på 3540 kHz. Det är en ökning med exakt 30 dB motsvarande 5 S-enheter jämfört med vad 1 W sändaren presterade. Så nu blir det intressant att se om fler Skimmer-mottagare hakar på.

Stig- och falltiden på sändaren är ställd till 30 ms vilket ger mjuk nyckling utan tendens till nycklingsknäppar. Den skall låta ungefär som Küstenfunkstelle Norddeich Radio (DAN) på gränsvåg gjorde på 60- och 70-talen om någon kommer ihåg... :)

UPDATE

attachment.php


/Bengt
 

Attachments

  • a16.jpg
    a16.jpg
    88,7 KB · Views: 485
Last edited:
Kl 1730 SNT S9 +20dB på topparna i en IC-735 med lutande dipol med matningen på 20m höjd. Känns som om det fortfarande är kraftig dämpning i jonosfären. Snart tid för ZL korta vägen. Du kanske får rapport därifrån :).
 
Nu 18:45 drygt 20 db i Figeholm, tonen låter bra, men det låter inte ok i början av tecken.
73 Björn
 
SK7TL de SM6APQ

S I N P O 3540 kHz kl 1845 snt 5 5 5 5 5 (S 9 +20 dB).

Nog minns jag när DAN gick över till mjuk nyckling 1955. Svårläst borta i Indonsien och Australien speciellt på kvällarna när signalen togs emot samtidigt från långa och korta vägen! Tecknen flöt ihop.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Back
Top