Vågutbredningsförsök på 80 m

klockan 18:56 S9+20 JO65MO GPM-1500 vertikal mellan grannens husvägg och ett stort syrenträd...
 
Ungefär samma styrka i Kalmar som igår med 1W, dvs 35 - 40 dBµV. Intressant med att en så markant effektskillnad kan försvinna i överföringen...
 
S9+20 dB i Åkarp med en antenn bestående av 20 m RK1.5 (röd) ut genom fönstret och ner på gräsmattan :)
 
Nu kl 20:20 knappt läsbar i Figeholm dock med stabil signal, lokal brusnivå som tidigare
S3, tecken låter nu perfekt.
73 Björn
 
Kul med alla rapporter här och via mail. Noterar att de första USA-stationerna K3MM och AB1HL dök upp i samband med skymningen där. Se karta med greyline nedan.

/Bengt

attachment.php
 

Attachments

  • a17.jpg
    a17.jpg
    91,3 KB · Views: 425
Kl 0810 var fyren kanonstark i Kalmar 75 - 82 dBµV i 23 m L-antenn. Bruset även det lite högre än tidigare 20 - 25 dBµV.
 
Jag såg att SK7LT även hade "spottar" från USA i morse med hygglig signalstyrka. Jag lyckades inte få en enda "spot" därifrån. Måhända smet signalerna från SM7 till NA förbi jonmolnet medan det från SM0 blev rakt in i väggen.
Sedan såg jag att det kan bli lite fel ibland. Exempelvis hade SK0NA starka signaler i W6 mitt på blanka förmiddagen. Det var såklart HK0NA.
 
Ja det stämmer Roland. SK7LT blev hörd av K8ND, K3MM, N4ZR, K1TTT, W3LPL, KM3T och AB1HL i morse. Jag såg att du ropade CQ men inte kom igenom till USA som vanligt. Däremot hade en annan SM-station norr om dig (vem? HK0NA???) hål igenom till västra delen av USA. Se plot nedan som visar tidspannet några timmar före solen gick upp i morse.

attachment.php

.

Och nedan plotten av de stationer som hörde SK7LT kring soluppgången.

attachment.php



/Bengt
.
.
.
.
 

Attachments

  • b1.jpg
    b1.jpg
    96,7 KB · Views: 314
  • b2.jpg
    b2.jpg
    55,4 KB · Views: 301
Last edited:
På bifogad bild ser du var/hur du klickar för att få en karta. Du ska vara på fliken Main page.
 

Attachments

  • rbn.jpg
    rbn.jpg
    94,3 KB · Views: 84
Hej!
Signalerna kom upp ur bruset från Amsterdam 1510 UTC, d v s RST 559, men QSB ned till 439 fortfarande 1530.

Kjell, PB3SM - SM6CPI
 
Hej Kjell,

Det är den lilla 1 W sändaren som är igång igen på 3577,2 kHz. Jag låter den snurra på tills vidare. Tydligen många som vill vara med och lyssna vilket ju är kul.

/Bengt
 
Den går in här i kortedala på ca S1 och hörbarhet 3/5. :)
jag sitter med en 27 ½ våg vertikal
Störningar förekommer och jag kommer fortsätta lyssna under kvällen. :)
 
Last edited:
Hej!
SK7LT toppar 589 och säkert mer än 20 dB över bruset på 2 x 10 m dipol vid midnatt. Vem var det som sade att man inte kunde läsa QRP-stationer utan extrem ansträngning? OK, nycklingen är rätt hård, men utan knäppar utanför passbandet. Så skall den nog vara vid QRP.
73,
Kjell, PB3SM6CPI (stryk det som ej önskas)
 
Last edited:
Tack för 589 från Holland, Kjell.

Vid 18-tiden kopplade jag in en stegdämpsats och justerade ner uteffekten från 1 W till 0,5 W. Frekvens 3577,2 kHz.

Plot nedan visar de stationer som sedan dess rapporterat tillbaks SNR-värden där det högsta är från LA5EKA med 17 dB följd av PA0MBO på 13 dB samt SK3W 10 dB. Så det finns marginal att sänka ytterligare ett steg eller två. Undrar vem som blir den sista Skimmern som hör mig med QRPP(P). :)

/Bengt


attachment.php


UPDATE kl 00,30 den 27/1

Tydligen hänger inte någon av Skimmer-mottagarna med längre. Däremot inkom en lyssnarrapport via mail från UU7JF som rapporterade 339 från Svarta Havet - karta nedan.

attachment.php


Det är ju ganska kul att futtiga 500 milliwatt kan höras så pass långt på 80 m. Jag kollade även att lyssna via RN3DKT:s SDR-radio strax söder om Moskva RN3DKT Home där SK7LT just nu hörs QRK2-3 med kraftig QSB. I topparna helt läsbar. Inget super DX precis men ändå ganska långt. Karta nedan.

attachment.php


Ja, vad kan vi dra för slutsatser av spontana experiment som dessa? Det finns oanande möjligheter att utprova antenner, jämföra signalerna mot andra stationer, utvärdera konditionerna och på olika sätt lära sig mer om vågutbredning. :)

/Bengt
 

Attachments

  • b3.jpg
    b3.jpg
    62,2 KB · Views: 357
  • b4.jpg
    b4.jpg
    92,8 KB · Views: 393
  • b5.jpg
    b5.jpg
    65 KB · Views: 357
Last edited:
Uteffekten sänktes 7 dB från 500 mW till 100 mW kl 23.50 SLT den 27/1. Signalerna var då precis hörbara (ej läsbara mer än enstaka tecken) i bruset via fjärrlyssning söder om Moskva, fullt läsbara i Holland och Ungern, också här med fjärrlyssning och SDR-radio. Tidvis starka med QRK5 under flera minuter.

Nattens fångst via Remote Beacon Network visas på kartan nedan. Bästa SNR 10 dB rapporterades från LA5EKA kl 07.35 SLT. GW8IZR 8 dB kl 08.29 SLT, OH6BG med 7 dB kl 0604 SLT samt SK3W med 7 dB kl 07.42 SLT. Även DL2CC och DL9IP rapporterar 6-7 dB strax efter midnatt.

Fyren får tuta på ett tag till och nästa steg blir sänkning med 3 dB till 50 mW uteffekt sent i kväll, den 28/1.

/Bengt

attachment.php


.
 

Attachments

  • b7.jpg
    b7.jpg
    47,8 KB · Views: 313
Hej!

Fyren hörbar hela tiden och CW skimmer avkodar den kontinuerligt. Laddade precis ned programvaran men blir vägrad att ansluta till reverse beacon nätverket. Säkert något inställningsfel från min sida.


73 Håkan SM7WSJ QTH Värnamo
 
På vilka frekvenser är det mer eller mindre lämpligt att koppla upp en sådan sändare?
Tänkte att jag skulle försöka mig på det.
Mha en arduino uno och min ordinarie tranciever.
 
Back
Top