Vågutbredningsförsök på 80 m

Nu kl 0805 hör jag den igen. QRK 3. Blir nog bättre lite senare. Fortfarande mycket skit på frekvensen.
 
Rapport från SM4FPD, KIL, nedre Frykens kustradiostation.
Igår kväll lyssnade jag en del.
kl 18 - 19 SNT kunde jag skriva Morse tecknen, i ett av fem sändningar av fyren. periodvis bättre. Rapport skulle kunna bli 215 till 417 under denna tid.
Sista siffran, dvs ton härrör från vågutbrednings fenomen som gör att tonen blir oren.
Nu lyssnade jag med 50 - 100 Hz CW filter och QRM är då borta helt.
De stunder den var starkare provades med bredare filter och det är förunderligt hur DSP:en mellan öronen behandlar signalen. Den är läsbar trots mer brus.
Senare på kvällen var det periodvis tyst.

Ändå får vi väl se experimentet intressant då man kan överföra signaler 500 km med 1 mW.

Ett annant prov vore kul, och med 1 W men sämre antenner vid TX:en. eller lägre placerad antenn.
Jag byggde en gång "mikrodipoler", 2 x 3 meter, för denna frekvens, spolar på pennskaft. lindade med 0,2 mm lacktråd. Givetvis stora förlsuter men de var i resonans, det blev rök vid spolarna med mer än 20 W. Dipolerna kunde stoppas i fickan som en "snörstump"

Att som jag ha fullständigt störningsfritt lokalt är förståss fantastikst och få förunnat.
Något som jag är mycekt glad över och beklagar att andra inte kan få uppleva.

Jag lyssnar med 2 x 40 meter duppel-Zepp, 20 meter upp i träden, och IC-756PROIII.

de
FPD
 
Hej!

Det ser rätt bra ut just nu. Dock lite problem med JT65 trafik.

73 Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • SK7LT 2.jpg
    SK7LT 2.jpg
    91 KB · Views: 52
En liten rapport från JO77MJ.
Antenn: Windom 10m över marken.

Kl.16:55 SLT fullt läsbar rst 419.
Kl 17:25 SLT Börjar försvinna ner i bruset. rst 219.

Ganska stabil signal med lite QSB.

/Emil
 
Det ser ut att finnas c:a 25 dB marginal innan signalen ligger i brusnivå hos dig Håkan.

Nu vet jag inte hur bra ditt Spectran är men förmodar att du kan höra en signal som den svaga linjen till höger vid 680 Hz som precis dyker upp ur bruset.

För ett antal år sedan så gjordes liknande experiment och då kom vi ner till -27 dBm TX PWR till samma 80 m dipol som idag. En sen kväll då bandet var lugnt hörde SM3BDZ signalerna med örat men de var inte läsbara. Vi körde då långsamt FSK som var lätt att identifiera med örat.

Jag förstorade en bit av din skärmdump nedan;

attachment.php
 

Attachments

  • c2.jpg
    c2.jpg
    59,6 KB · Views: 346
Hej!

Det är för mig lite överraskande att det går igenom så bra som det gör. Igår så spelade jag in en ljudfil på radiofyren och då var signalen ca 10dB svagare än idag. Jag spelade precis upp den i datorhögtalaren och den är klart hörbar.

Det bör nog stämma rätt bra att man kan läsa den 20 dB ner från dagens resultat. (bara brusgolvet ligger kvar på samma behagliga nivå)

Tack för ett intressant experiment!


73 Håkan SM7WSJ
 
Lyssnarrapport från JP70OC

kl 05.30 UTC ej hörd
Lunch lyssnade ej
KL 18.12 UTC under ett par minuters tid gick signalerna strax över brusnivå
Kl 18.23 UTC återigen kom fyren igenom med bättre signaler så att man kunde läsa fyrremsan ett par gånger.
Vad lyssnar jag på:
ICOM 7400
Förhatlig G5RV 9 meter upp
30 meter extra RG58 tillfälligtvis inkopplad eftersom jag bytt qth i huset
Brusnivån är ganska låg (S-metern visar ingen utslag) trots en massa grannar runt omkring. Måste tacka Bengt/EQL för en massa goda tips om hur man håller ute störningslössen.
Tror inte att jag kommer att höra något mera men kanske lyssnar i morgon kväll igen för det är ju lite spännande.
Tack Bengt
de
Ulf/SM4ANQ
 
Häng med ett tag till Ulf. :)

Klockan är 00.00 den 3 februari och vi knappar in ytterligare 3 dB dämpning mellan sändare och antenn. Uteffekten är nu -6 dBm motsvarande 250 mikrowatt eller 112 millivolt över 50 ohm.

Nu närmar vi oss det som brukar kallas lågeffekt och svagsignalkommunikation. Ja, det skulle rent av gå alldeles utmärkt att driva en kristalloscillator från en citron med två elektroder av zink och koppar.

1 volt DC ut ger en färsk citron och strömmen räcker med råge för en lågeffektsändare i häradet någon milliwatt. Vill man köra högre effekt seriekopplas lämpligt antal citroner.

/Bengt
 
Här kommer en rapport från SM4FPD
Igår kväll 2012-02-02 kl 1930 - 2000 SNT. Nu börjar vi tala om andeviskning. Med läsbar Morse, dock måste man lyssna länge för att få hela QTC:et
50 Hz bandbredd gäller, QRM fritt
Kl 1955 kom den upp en kort stund till 419 !! Då kunde jag skriva ner flera QTC:en

I morse, 2012-02-03 kl 0715 Andeviskning talar vi nu om, omöjligt att skriva ner ett helt QTC. Men jag kände väl igen ljudet. Särskilt CQ CQ CQ i QTC:et går fram.
Med bandbredd över 50 Hz ingen hörbar signal. QRM fritt.
Då msåte jag ha hört den med 250 µW.


de
FPD
 
Lyssnar nu på morgonen kl 0820 SNT och skulle just skriva att jag bara hörde "orgeltoner" när plötsligt som av ett under signalen från SK7LT kommer upp. Hela meddelandet går igenom och sedan ned i bruset igen. Hade RX i SSB-läge. Ingen fördel med 250 Hz-läge. Signalen ligger mestadels under brusnivån men kommer över på QSB-topparna.
 
I Kalmar hördes den under morgontimmarna (kl: 07 - 09), men det var sällan man hörde en hel slinga. Antennen var 23 m L-antenn. Den gick inte att höra på portabelstation med stavantenn (Det var -12 grader så jag var inte ute mer än 15 - 20 minuter och lyssnade :cool: )
 
Lyssnar 1630 SNT. Signalen hörbar, men sämre läsbarhet än i morse. Man måste lyssna på slingan flera gånger för att få hela meddelandet. Topparna över brusnivån är kortare så det blir t ex CQ CQ CQ eller SK7LT etc. Brusnivån är avsevärt högre än i morse varav åtminstone en del är alstrat av människor. Signalen har för de senaste effektnivåerna inte hörts på mina bävrar långt inne i skogen utan endast på min sluttande dipol med reflektor och matning 20m över mark avsedd för ZL långa vägen. Verkar perfekt för NVIS ;-).

Jag hade aldrig trott att signalen skulle höras med denna effektnivå. Man kan ju undra hur många dåliga LED-lampor som behövs för att höja störnivån märkbart på detta avstånd.

/Roland SM0BRF
 
>>><Jag hade aldrig trott att signalen skulle höras med denna effektnivå. Man kan ju undra hur många dåliga LED-lampor som behövs för att höja störnivån märkbart på detta avstånd.
-------

En hel del av det brus vi hör och som följer konditionerna är säkerligen summan av alla möjliga elektriska apparater som finns inom en radie av 50-100 mil. Det skulle vara intressant att studera bakgrundsbruset på en "störningsfri" mottagarplats under längre tid och se om nivåerna kunde korreleras med vågutbredningen på något sätt.

Den nivå som sänds ut nu - 6 dBm (250 uW) borde ge -110...115 dBm i din antenn. Det motsvarar ungefär -105...110 dB utbredningsdämpning i ett hopp normala konditioner. Det är S2....S3 på en kalibrerad S-meter.

Jo, man kan bara spekulera i hur mycket brus miljoner LED-lampor kan generera även om nu antennerna (elinstallationerna i fastigheterna) inte är optimala sändarantenner. Vill minnas jag sett en NATO.rapport om sådana hot.

PS
Tack för rapporter alla, ingen glömd.

/Bengt
 
Last edited:
Tack Bengt och alla rapportörer!

Det har varit mycket intressant att följa vågutbredningsförsöket!
73 de Ingvar
 
Hej!

Instämmer med föregående kommentarer. Det är betydligt svårare idag med snabb QSB där man får ha tålamod och lyssna flera gånger för att få med hela slingan.

Bifogad bild säger rätt mycket hur det ser ut just nu.


73 Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • SK7LT 3.jpg
    SK7LT 3.jpg
    91,1 KB · Views: 56
Hej!
Ganska mycket svårare att läsa nu 18:30 SLT.
Enstaka tecken och ibland hela ord hörs mellan speldosorna.
Helt otroligt, jag har alltid tyckt att jag har mycket störningar på 80m
men det kanske inte är så farligt trots allt.:)

Blir det någon mer sänkning av effekten Bengt innan du avlsutar testet?

/Emil
 
>>>Blir det någon mer sänkning av effekten Bengt innan du avlsutar testet?
-----

Jag hade egentligen inte tänkt att detta skulle bli ett längre experiment men då det är så många som följer försöken så har jag bestämt att köra vidare tills ingen hör något längre. Arbetsinsatsen från min sida är ju bara att knappa lite på en dämpsats en gång om dygnet. :rolleyes:

Jag sänker alltså effekten till -10 dBm kl 00.00 den 4 februari. Då är vi nere på 100 mikrowatt.

En sak som passar bra att labba med för den som lyssnar är att undersöka hur mycket dämpning som kan kopplas in mellan mottagarantennen och mottagaren. Jag har själv en stegdämpsats i 1 dB steg här och proceduren är att först leta upp den allra svagaste signal som jag kan höra i bruset på en "ledig" frekvens. Därefter dämpa så mycket det bara går utan att signalen sjunker djupare ner i bruset och blir sämre läsbar. Från det värdet backar jag tillbaks c:a 5 dB.

Det man vinner på en sådan optimering är att mottagaren blir betydligt lugnare, risken för överstyrning minskar liksom de flesta intermodulationsprodukterna inte kommer att höras. S-metern kommer inte att visa så mycket men det betyder ju inget i sammanhanget.

Typiska dämpvärden för en fritt hängande dipol i en någorlunda störningsfri miljö kvällstid är 10...15 dB - utan att den svagaste svaga signalen påverkas. Motsvarande för tidig morgon vid sextiden då 80 m brukar vara extremt tyst är 5...10 dB. Det finns inget scenario där full mottagarkänslighet på 80 m behövs om man inte använder starkt förkortade antenner förstås.

/Bengt
 
Lyssnarrapport

05.00 UTC ej hörd
11.00 UTC ej hörd
18.07--09 UTC fragment af fyrramsan beacon, www,7lt kunde identifieras alldeles i bruskanten
Mycket låg brusnivå hos mig ikväll därav kanske möjligheten att höra?
73
de
Ulf/SM4ANQ
 
Jo det är ofta bruset som sätter gränsen för vad som kan höras. En ordinär KV-transceiver vilken som helst hör en CW-signal ner till c:a -140 dBm om signalkällan ansluts direkt till mottagarens antenningång. Brusnivån hos dig kan antas ligga i häradet -120 dBm om du har en någorlunda störningsfri radiomiljö. Mer vanligt i "tysta" villakvarter och tätbebyggt område är nog -100...110 dBm, d v s S3 - S4 på en kalibrerad S-meter.

Om bruset skulle kunna trollas bort helt så skulle du höra fyren med perfekt läsbarhet. Armchair copy!

Dessutom varierar utbredningsförlusterna ganska mycket så när vi kommer ner i de här låga nivåerna så blir det nödvändigt att lyssna under en längre tid 10..20 minuter eller mer. För att registrera en svag signal i eller strax under bruset så rekommenderas ett program som Spectran där datorns ljudkort används. Bara att koppla in LF från mottagaren till datorns linjeingång så blir det fina bilder som Håkan SM7WSJ visar i några inlägg.

Fördelen här är att man slipper att lyssna på bruset och kan nöja sig med att kika på skärmen då och då tills det dyker upp en tydlig linje. Motsvarande kan man göra med en SDR-radio men där finns fler möjligheter att filtrera hårdare.

Nu kör vi 100 mikrowatt fram till nästa midnatt den 5 februari.

/Bengt
 
Back
Top