Vågutbredningsförsök på 80 m

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Igår eftermiddags drog jag igång en 1 W sändare på 3577,1 kHz. Vi kan kalla den för radiofyr eftersom den är obemannad och sänder en info-slinga på morsetelegrafi - CQ CQ CQ DE SK7LT BEACON INFO WWW,SK7LT/BEACON

Den som vill lyssna kan göra det nu. Jag låter sändaren stå igång fram till i morgon förmiddag.

attachment.php


Sändaren är byggd av Johnny SM7UCZ och mitt uppdrag var att göra några mätningar på den, uteffekt, övertoner samt nycklingsknäppar. Uteffekten var ganska exakt +30 dBm vilket är lika med 1 W. Övertonerna ligger >40 dBc och nycklingsknäpparna borde kunna reduceras en aning men är fortfarande mindre än på en ordinär plastradio av ospecificerad sort.

Aktiviteten på 80 m är nu sådan att det kan krävas ganska mycket ropande för att få kontakt. Detta med hög effekt och bra antenner. Att ropa med låg effekt är fullt möjligt men verkningsgraden blir ganska låg.

En möjlighet är att utnyttja Reverse Beacon till vilket ett antal s k Skimmers är anslutna. En Skimmer är en automatisk mottagare som dammsuger banden och listar de stationer som hörs. Många amatörer har anslutit sina Skimmers till Reverse Beacon Network där det går att ta del av informationen. Googla och läs mer om detta på nätet.

attachment.php


Efter bara några minuters sändning när jag startade upp igår eftermiddag fick jag träff från ES5PC och LY2BAW som rapporterade att mina signaler nådde fram. Se kartan ovan. Där syns även Greyline som just passerat Stockholm och är på väg mot Lund.

attachment.php


Senare på kvällen ser vi att några Skimmers tillkommit och att sändaren på 1 watt hörts av SK3W, GW8IZR samt en tysk och en ungrare. I tabellen ges hörbarheten i form av "snr" Signal to Noise Ratio och 15 dB är ungefär 3 S-enheter. Dock känner vi inte till hur radiomiljön ser ut hos de olika stationerna och vilken typ av antenner de använder.

attachment.php


Vid 9-tiden lokal tid nu i förmiddags ser vi att solen gått upp och Greyline är på väg mot England. Nattens fångst blev ytterligare några stationer i södra delarna av Tyskland. Om konditionerna hade varit över de normala så hade säkerligen även några rapporter från USA kommit in. Kanske bättre lycka i natt och tidigt i morgon bitti.

attachment.php


Det går även att få ut grafer från en specifik utvald Skimmer, här ovan ES5PC, där det framgår hur SNR på den mottagna signalen har varierat med tidpunkten på dygnet. Ett kul sätt att lära sig mer om vågutbredning och även för att prova hur olika antenner fungerar på olika avstånd. Möjligheterna till experiment är närmast obegränsade eller hur?

Radiofyrar och mer eller mindre automatiska sändare (se även PSK31 Warblers) vilkas sändningar registreras för presentation på Internet tycks vara på modet. Det är ett bekvämt sätt att "köra radio" för sändarinnehavaren. Man slipper att i vanliga manuella radioförbindelser överföra "meningslös information" till okända personer som i 9 av 10 fall bara ger en falsk signalrapport tillbaks, berättar att dom har en ICOM/YEASU-någonting (helt ointressant att få reda på för min egen del, kanske intressant för andra?) samt är överdrivet vänliga så fort den korta radioförbindelsen är på väg avslutas. Vy 73 och så hoppas dom att vi skall höras snart igen trots att dom inte hade något att säga första gången. Vad menar folk egentligen?

Nu funderar jag på att göra om experimentet med 1 kW sändareffekt - en vacker dag. Syftet är så klart vågutbredningsförsök där Reverse Beacon Network kan utnyttjas för att utan ansträngning få in hörbarhetsrapporter från flera kontinenter.

Dock kommer ett sådant radiotekniskt experiment att bryta mot IARU:s rekommendationer som uttryckligen säger att okoordinerade radiofyrar inte får läggas i 80 m bandet. Å andra sidan anser samma IARU att contest är tillåten och där vet vi ju alla att många conteststationer som kör betydligt mer än tillåten effekt 1 kW ut och ibland utanför amatörbanden t o m kan premieras för ett sportsligt uppträdande genom en hög placering i resultatlistan. :confused:

En kreativ lösning på detta moraliskt svårlösta dilemma kunde vara att anordna en helt egen contest och låta "radiofyren" ropa CQ CQ CQ TEST DE SK7LT INFO WWW,SK7LT,SE/TEST. På webbsidan kunde sedan lämnas mer detaljerad information om syftet med utsändningarna och att den Skimmer som hör mig med högst SNR flest gånger vinner tävlingen. :cool:

Faktum är att det kanske blir precis så som framtidens contesting kommer att ske. Ett stort antal automatiska sändare skickar ut sina signaler som registreras av lika många automatiska mottagare vilka i realtid skickar all information till t ex ARRL som mot betalning av X-antal Dollar tillgängliggör ett Diplom som kan laddas ner och skrivas ut på ett eget papper, ramas in och hängas upp på väggen.

Ur led är tiden och ju mer seriös (?) verksamhet vi bedriver ju mer undanskuffade blir vi av de som bestämmer vilken typ av radiotrafik som är legitim och vilken som betraktas som störningar och onödiga (?) vågutbredningsförsök som bara tar upp bandbredd. :rolleyes:

Den som vill lyssna på radiofyren SK7LT kan göra det nu. Jag låter sändaren stå igång fram till i morgon förmiddag. Rapportera gärna här...

Frekvens 3577,1 kHz
Uteffekt 1 W
Antenn 1/2-vågs dipol 28 m över marken.
QTH JO65NR

/Bengt
 

Attachments

  • 1-TX.jpg
    1-TX.jpg
    68,5 KB · Views: 1.246
  • 2-plot.jpg
    2-plot.jpg
    97,1 KB · Views: 1.243
  • 3-plot.jpg
    3-plot.jpg
    94,8 KB · Views: 1.263
  • 4-plot.jpg
    4-plot.jpg
    97,7 KB · Views: 1.275
  • a15.jpg
    a15.jpg
    20,1 KB · Views: 1.176
Last edited:
Hr hörs den fint.
339 till 569
QSB men fin ton och störningsfritt.

hr är JO69 PL Kil

Förmodar den lämnar någon Watt?

de
SM4FPD
 
Aneby JO77HU rx ant, dipol, "NVIS", 3 magl, 300 masl.

10:59 SNT, SK7LT beacon 569 QSB 549

SM7NTJ Lorentz
 
SK7LT de SM6APQ

SINPO rapport


Tid: 0955z 22-jan-2012

QTH: 16 km sydost om Kungsbacka centrum (Gällinge)

SINPO 2 4 5 4 4 ("amatörrapport" 2 4 9)

Mottagare: Yaesu FT-1000 MP

Antenn: Rhombic pekande söderut

Anm. Inget S-meter utslag. Hade störningar lyst med sin frånvaro, som vid lyssningstillfället, hade jag utan svårighet kunnat ta emot och skriva ner ett långt meddelande.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Rapport från JO68EP 6 km söder Mellerud 10:05 Z :

4 5 9 till 5 7 9.
Reciever Icom IC-756 ProIII, halvågsdipol ca 10m AGL.

Peter
 
Last edited:
Rapport från ESLÖV JO65pt kl 11.45 snt : 559 ant 2m fk i antennuttaget på en FT-301D .


RPT KL 17.00 SNT 579 med 2x7m dipol 3,5 m AGL rec FT 101.



73s Lars SM7HWD
 
Last edited:
Hej Bengt!
Låt din fyr vara igång t.v., bara bra att ha den som koll på konditionerna.

73 SM6AAL
 
Var ute och körde lite portabelt med min Plessy RT-320 på 20mb i snörusket (vad gör man inte för kollegor runt medelhavet). Jag passade på att lyssna med 4 meter sprötantenn och fyren hördes klart och fint, men då var också störnivån tämligen låg. Väl hemma så hörs den läsbart i bruset på även äldre riggar typ AN/GRC-9 och Ra190, Ra200 alla med ganska breda filter. Med smalare filter så är läsbarheten utmärkt.
 
Rapport från Ydre Kommun södra Östergötland i JO77MV 13:12 snt : 539 med w3dzz/TR7
73 de Lasse SM5DRV
 
Fyren är ej läsbar till 539 i JO79SD trots absorption från AU påverkan
Ant Deltaloop som lutar 30 gr med basen mot USA, RX YAesu FT2000
Och -99 dBm på Flex 1500 grundbruset på 80 nu är -101 dBm här
//Lasse IVE
 
22/1: Kl 14.20 SNT rapport 569 med kalibrerad S-meter. Kl. 23.40 S8.
 
Last edited:
Hej Bengt!
Går in bra i Figeholm. Brusnivå konstant på S3, fyren kommer in med stabil styrka 559. Har lyssnat ca 15 min. Dipolantenn 1 m över mark, (ligger på gärdsgården)
73 Björn
 
Styrolkondensatorer

Det ser ut som om styrol- polystyrenkondensatorer använts.
Dessa har sitt högsta Q-värde vid 10kHz och är ej lämpliga för HF.
Vill Du publicera schemat för sändaren?
 
Ungefär S3 i Karlstad med min "promenadgångsdipol" längs husnocken och en
Elecraft K2.

73 de SM4UKE
 
Hr hörs den fortfarande fint. kl 16.20 snt
569
QSB men fin ton och störningsfritt.

hr är JO69 PL Kil
de
FPD
 
489 kl 1628 SNT, inomhus loop på 100m på vinden, JO66IB
 
Last edited:
Vad är som sänder på samma frekvens med en bärvåg som flyttar sig så att det låter som någon som klinkar på en orgel?
 
1700: Fullt läsbar i Mantorp - och detta trots nedblåst antenn i huvudhöjd :)
Ingen QSB, stadig och fin.

0000: Svag och fladdrig men fortfarande helt läsbar.

0200: Svag och fladdrig men fortfarande helt läsbar.

0600: Svag och långsam QSB. Försvinner emellanåt.

Fascinerande att en ynka watt kan vara såpass tillgänglig!
 
Last edited:
Back
Top