Vågutbredningsförsök på 80 m

Lyssnarrapport 3577,3 kHz

Vid 22 UTC igår kväll hördes ej fyren hos mig.
Nu kl 06.45 UTC hörs fyren fint i JP70OC med signalstyrka S1--3. Så rapporten blir RST 51--39. Faktiskt nu är den uppe på S4--5 när jag skriver detta. Kul experiment!!
73 de Ulf/SM4ANQ
 
God morgon och tack för rapporten Ulf.

Under natten har endast GW8IZR snappat upp signalerna med 9 dB SNR som bäst kl 02.51 SLT. Nu på morgonen kl 07.33 SLT hakade OH6BG på med 9 dB.

Jag fick ett mail från någon som undrade vad SLT stod för. Det betyder Skånsk Lokal Tid och är samma tidszon som Danmark. :rolleyes:

Kartan nedan redovisar nattens Skimmer-skörd gällande 50 mW uteffekt. Nästa effektsteg blir 10 mW vid midnatt. Ang sändarens uteffekt så mäts den upp med en kalibrerad spektrumanalysator. Däremot har jag inte kompenserat för förlusterna i matarkabeln som är 50 m H-100. Jag antar att dämpningen ligger i häradet 0,5 dB på 3,5 MHz.

attachment.php

.

Sändarantennens verkningsgrad är svår att bedöma. Gissningsvis absorberas en del av energin av marken och omgivande träd och fastigheter. Å andra sidan är höjden över marken, 28 m i matningspunkten, där medelhöjden är ca 25 m, optimal för höga elevationsvinklar i häradet 90 grader ner till ca 45 grader. Antennen är sålunda mycket lämplig för NVIS-trafik och korta förbindelseavstånd upp till ca 50...70 mil. Vi kan nog ändå påräkna några få dB gain då marken under antennen fungerar som en reflektor. Säg att vi har 3 dB gain när hänsyn tagits till förlusterna i matarkabel och omgivning vilket då ger knappt 100 mW erp med de 50 mW som sändaren lämnar just nu.

100 mW motsvarar +20 dBm och dämpningen i jonosfärkanalen är enligt t ex VOACAP prognosprogram ca 105 dB vilket ger -85 dBm (hos t ex SM4ANQ) som motsvarar ett S-meterutslag på S7 hos motstationen om denne använder en någorlunda högt och fritt placerad antenn och om S-metern visar rätt värden enligt IARU:s S-meter standard.

När det är dåliga konditioner så kan dämpningen bli i det närmaste oändlig och när det är extremt bra förhållanden kanske 10...15 dB lägre än normalt, d v s signalen blir 10...15 dB starkare - om konditionerna är normala just nu? Gräver vi djupare i detta ämnet så inser vi att variablerna blir fler och att det blir omöjligt att vara 100% säker på något. Det vore därför kul om någon här vill utveckla resonemanget och sia lite om antenners verkningsgrad och om hur väl en signalbudget som denna tillhöftade kan tänkas stämma med verkligheten.

/Bengt
 

Attachments

  • b9.jpg
    b9.jpg
    58,1 KB · Views: 429
Last edited:
SM7EQL de SM4ANQ

Bengt, intressant!
Din utredning stämmer nog ganska bra.
Min antenn hänger ca 9 meter över backen.
Tillfälligtvis har jag kopplat in en 30 m extra RG58 eftersom jag bytt "radiorum".
Min S-meter visar nog ganska korrekt. 50 mikrovolt S9 har jag kontrollerat vid något tillfälle och skalan stämde då ganska bra som den var graderad.
Precis för tillfället går vi över i dagkonditioner och fyren ligger i bruskanten.
73 de SM4ANQ
 
Svagare, men läsbar, dock QSB som gör att den försvinner periodvis.
QTH JO69PL Kil
Med 100 Hz bandbredd helt QRM fritt.
339 till 459

de
FPD
 
Lyssnarrapport

Kl 15.30 UTC 3577,22 kHz RST 469 QRN
Loc. JO57VQ (Torslanda norr om Göteborg)
// Åke
 
Nu kl 19:20. Har lyssnat ca 20 min. Brusnivå konstant på ca S3, fyren kommer in med stabil styrka 559 dock lite qsb. Orgeltonenrna kommer in något lägre och ibland högre i signalstyrka, antenn som tidigare dipol 1 m över mark, (ligger på gärdsgården)
73 Björn
Figeholm
 
Lyssnarraport JP70OC

Fyren har senaste halvtimmen 17.45--18.20 UTC hörts med RST 529 till 549 i JP70OC.
Ser fram mot ytterligare effektsänkning. Spännande.
JT65A runt denna frekvens ger hela Europa, Sibirien, Canada etc om man har lust att lyssna.
73 de
Ulf/SM4ANQ
 
Last edited:
Så var det dags att sammanfatta söndagens den 29/1 QRP-experiment. Uteffekten har varit 50 mW men de späda morsesignalerna har tydligen ändå nått fram till DL2CC med 8 dB, LA5EKA med 3 dB, OH6BG med 9 dB och GW8IZR med 9 dB SNR. Se kartan nedan.

Från kl 00.00 den 30/1 är uteffekten 10 mW så nu gäller det att ta fram spetstvålen, rensa öronen och börja lyssna ordentligt. Skillnaden är 7 dB svagare signal - en dryg S-enhet - men med lite tur så går det nog att hänga med ett tag till.

/Bengt

attachment.php


.
 

Attachments

  • b10.jpg
    b10.jpg
    37,5 KB · Views: 352
Last edited:
Lyssnade nu kl 1630 SNT och då är signalen mellan S1 och S3 i min IC-735 utan preamp. Bruset ligger på S1 med 250Hz BW så i QSB-dalarna är det på håret, men läsbar 100%.

/Roland SM0BRF
 
Kl 1645 UTC, signalvärde -94.5 till -89.5 dBm, BW=200 Hz

QRK 3, digital qrm
QTH Torshälla JO89FK

73-Anders/BMK
 
Lyssnarrapport från JP70OC

Idag kl 05 UTC innan jobbet hördes ej fyren.
Idag kl 11.30 UTC på lunchrasten hördes ej fyren.
Idag kl 17.20--18.15 efter jobbet hördes fyren medd 519--529 med någon dip i QSB till brusnivå.
Nu kl 19.15 UTC är fyren under brusnivån hos mig.
Ser fram mot morgondagen efter jobbet för att se om fyren fortfarande är hörbar.
73 de
Ulf/SM4ANQ
 
Där ser man. Tack för rapporterna. Ett tag trodde jag att gränsen för vad Skimmer-mottagarnas mäktar med var nådd. Men resultatet det gångna dygnet med 10 mW uteffekt ser ju minst lika bra ut som QRO 50 mW dagen före. Se kartan nedan gällande 10 mW kl 00.00-23.59 den 30/1..

Signalrapporterna blev över förväntan från sex olika Skimmer-mottagare. GW8IZR 7 dB, OH6BG 9 dB, LA5EKA 3 dB, DL2CC 7 dB, ES5PC 14 dB och LY2BW 8 dB SNR.

Vid midnatt kl 00.00 den 31/1 sänker jag till futtiga 3 mW uteffekt från sändaren.

/Bengt

attachment.php


.
 

Attachments

  • b11.jpg
    b11.jpg
    38,4 KB · Views: 260
kl 0800 SNT hörs den bra... Kl 0812 ökade signalen plötsligt kraftigt... Styrka, som VP6T ungefär.

Ett tag var den hårt trängd av DJ7JS några 100 Hz upp
 
Kl 0930 SNT är den i bruskanten här. Inget utslag på mätaren, varken för brus eller signal. Så rapport kanske 309 :). 1,5 timme efter soluppgång så det är "dagkonditioner". Med PREAMP ON (+10dB) är brus och signal = S2,5 med 250 Hz BW.

/Roland SM0BRF
PS
VP6T har aldrig varit läsbar här när jag lyssnat
 
Hej!

Speakercopy just nu i 500 hz. signalstyrkan varierar mellan 3-5dB över bruset.


73 Håkan SM7WSJ JO67WI
 
Nu kl 1945. Har lyssnat ca 10 min. Brusnivå konstant på ca S1-S3, fyren kommer in med knappt läsbar styrka med lite qsb. Orgeltonenrna kommer in något lägre och ibland högre i signalstyrka, antenn som tidigare dipol 1 m över mark, (ligger på gärdsgården)
73 Björn
Figeholm
 
Kl 1645 UTC, signalvärde -97 dBm, BW=100 Hz
Bruströskel -103 dBm
QRK 3,
QTH Torshälla JO89FK

73-Anders/BMK
 
Lyssnarrapport från JP70OC på SK7LT 3577,18 kHz

Kl 05.30 UTC ej hörd
Kl 11.30 UTC ej hörd
Kl 16.15-17.45 UTC hörs i bruskanten. Ibland helt läsbar och ibland under min brusnivå.
Kl 17.45 18.15 UTC hörbar hela tiden och trot eller inte men fyren har varit uppe och slickat på S3 till S4 några gånger!!!!
73 de
Ulf/SM4ANQ

PS Bengt, Kollar i morgon igen efter jobbet så får vi se vilka effekter du kommer med.
Fyren fortsätter att "dundra" på och stångas med JT65A stationer när jag skriver detta.
 
Kul att så många följer detta spontant tillkomna experiment. Inga rapporter från någon av Skimmer-mottagarna idag men det återstår ju nästan fyra timmar på dygnet. Uteffekten är idag 3 mW och vid midnatt skruvar jag ner ytterligare ett snäpp till 1 mW eller 0 dBm.

Det är allt lite magi i att så låg effekt kan lyfta S-metern flera S-enheter. Särskilt när man inser att effekten strålar ut i alla möjliga riktningar och bara en ytterst obetydlig del tar sig fram till respektive mottagare. Räknar jag rätt så fångar Ulf ANQ in si så där 10-50 femtowatt av mina 3 milliwatt?

/Bengt
 
Last edited:
Back
Top