Vakum-kondensatorer på höga frekvenser

sm7tkr

Well-Known Member
Hej!
Jag har en liten fundering som jag hoppas att någon kan svara på.

Vad är det i konstruktionen hos en variabel vakum-kondesator som gör
att det inte verkar finnas sådana som klarar frekvenser över 50MHz?

Är det självinduktansen i kondensatorn som gör den olämplig eller är det något annat?

Anledningen till att jag frågar är att jag sett att en engelsk radioamatör
har använt en vakum-konding som "tuning-kondensator" i sitt rörslutsteg för 2m.

Bygget var halvfärdig och jag undrar nu om det kommer att fungera eller om det kommer att bli problem.

Jag håller själv på och samlar delar till ett 2m rör-PA och jag undrar nu om en vakum-kondensator verkligen kan vara ett alternativ till en "vanlig" vridkonding?

/Emil
 
Last edited:
källa: Jennings.Tech.

Current/Voltage
Maximum operating current for vacuum capacitors is limited by temperature rise and working voltage. At low capacitative reactance (high capacitance) values it may be impossible to apply rated voltage without exceeding rated current. Therefore, the vacuum capacitor will be current limited. At high capacitative reactance (low capacitance) values, it may be impossible to apply rated current without exceeding rated voltage and the capacitor will be voltage limited. These operational characteristics are indicated for each capacitor model.

har man en överdimensionerad vakumkonding kanske det går bra även på VHF - men då tappar
man väl vinsten av att kunna ha en mindre konding ijfm en vanlig variabelluftkonding.

en VHF anodkonding kan lätt bli känslig för temperatur, s.k temp.detuning, och även en vakumkomding innehåller temperaturkänslig koppar i flexibla arrangemang..
 
Last edited:
Hej och tack för svaret.
Jag har ingen erfarenhet alls av vakum-kondensatorer och skulle vilja ställa en fråga till i ämnet.

Man ser ganska många till salu på ebay och det är inte ovanligt att de har både 20, 30 eller t o m 40 år på nacken.
Hur lång livslängd kan man förvänta sig innan till ex vakumet "släpper" eller något annat mekaniskt går sönders?

Är det överhuvudtaget lönt att lägga några kronor extra på en vakumkonding i stället för en vanlig "luftisolerad" vridkonding?

/Emil
 
som jag ser det är vinsten med vakumalternativet att man får en mindre kondensator, vilket ger stor vinst i ett kortvågsPA där kondensatorerna ofta har stora värden (beroende på hur man gjort "anodkretsen") och tar mycket plats.

I ditt 2m PA, vad är max/min pF värdena behövs och hur många kV är det fråga om ?
 
I ditt 2m PA, vad är max/min pF värdena behövs och hur många kV är det fråga om ?

Jag har inte bestämt mig för vilken lösning jag ska använda på tank-kretsen det är lite beroende av vad jag kan komma över för komponenter.
Men någonstans 5-75pf och 2-2,5kV.

/Emil
 
Back
Top