Val av rotor?

SM6VTT

Well-Known Member
Det är dags att investera i en ny rotor. Jag har kollat på Yaesu G-1000DXC.

Anledningen till att jag vill ha denna rotor att den har reglerbar hastighet och går mer än 360grader. Jag kör enbart högre frekvenser så jag har inga stora beamar. Man kan även styra dessa rotorer med datorn. Datablad http://www.mobinet.se/Details/10024.pdf

Någon som har erferenhet av G-1000DXC eller har förslag på liknande modeller av annat fabrikat?
 
Har haft en G-1000. Satt uppe i knappt sex år. Slutade sedan att fungera. Det visade sig att lagren var helt igenrostade och rotorhuset full av stoft och damm. Det kanske därför är bra att tänka på att de där rotorerna inte är helt vädertäta. Ett skydd av något slag för väder och vind är kanske något att tänka på.

Eller, om man inte är lika bekväm som jag var, så kanske det är idé att plocka ner den vartannat år, plocka isär den, göra rent och fetta in lagren...
 
Kan inte uttala mig om Yaesus rotorer eftersom jag aldrig använt dom men däremot kan jag tipsa om den typen av rotor jag skaffade senast som kanske kan vara ett alternativ.

Rotorn heter PRO.SIS.TEL och är av typen snäckväxel. Tar inte större plats än en vanlig rotor men har betydligt högre prestanda och till lägre pris. Överlappar med många grader och du väljer själv norr eller sydstopp. Preset och datorstyrning m.m. Har inte kört så mycket med den ännu men jag är helt nöjd ännu så länge. Det finns en svensk leverantör, se http://217.199.184.97/cnelservice.se/prosistel_sv.shtml för mer info, pris m.m.

Lite info om ett alternativ till de vanliga typerna av rotorer.
 
SM6EQO said:
Har haft en G-1000. Satt uppe i knappt sex år. Slutade sedan att fungera. Det visade sig att lagren var helt igenrostade och rotorhuset full av stoft och damm.

Intressant! Man tycker att dom borde tåla längre än så. Dom kostar ju ändå en slant. Men om det blir en sådan så får man väl täta lite extra...

Tacka vet jag CDE rotorerna, dom kan sitta uppe väldigt länge utan problem. Jag har en CDE rotor med broms (HAM V?) som har suttit uppe i minst 25år. Den fungerade när den plockades ner. Har dock inte kunnat ta isär den, aluminumskal och järnskruv är inte så lyckat...
 
SM5SUH said:
Rotorn heter PRO.SIS.TEL och är av typen snäckväxel. Tar inte större plats än en vanlig rotor men har betydligt högre prestanda och till lägre pris.

Hmm.. det är kanske bara jag men jag är skeptiskt till sånt som ser anorlunda ut. Ser mer ut som en vattenpump än en antennrotor.. :) Men tänker man efter så är det ju ingen dum konstuktion. Tål att fundera på..
 
Har inte haft problem med mina DX-800. Fungerar finfint.
Fast de är klart billigare på andra sidan pölen...

de ULF/LCB
 
Back
Top