Hejsan. Jag står inför att byta ut all TP-kabel i mitt hus för att minska EMI/RFI.
Hej
Ja, det finns mycket att välja på och många förkortningar. Tyvärr behöver man följa anvisningarna slaviskt för att konceptet med TP-kabel ska fungera åt alla håll. Impedans, kapacitans, överhörning, par-obalans, överföringshastighet, EMI/RFI, EMC och RÖS. Alla dessa faktorer påverkas av kabeltyp, inkoppling och kabelförläggning.
När systemet infördes i Sverige var det lösningen på allt, bara man köpte rätt adapter så kunde samma kabel användas till all slags signalering.
Den genomsnittlige användaren märker inte skillnad på Cat5e eller Cat6A då skillnaden normalt inte märks förrän man hamnar i gränstrakterna av maximal överföringshastighet och överföringslängd. Installera Cat6A om du kan välja så räcker kabeln till kapacitetsmässigt.
Innan jag börjar förklara alla dessa bokstäver vill jag poängtera att det inte är ok att klamra en sådan här kabel, den ska ligga löst och fritt i list eller rör hela vägen. Det är inte heller ok att bunta ihop kabeln med buntband och dra åt för både kung och fosterland.
UTP= oskärmat tvinnat par.
F= folieskärmad.
S= skärmad med skärmstrumpa.
F/UTP är en av de vanligaste kablarna. Den har folieskärm och oskärmade tvinnade par. Folien dämpar till viss del elektriska fält från att nå in till eller ut från de tvistade paren.
SF/UTP har skärmstrumpa utanför en folieskärm och oskärmade tvinnade par. Den här kabeltypen brukar förläggas när myndigheter och företag vill vara säkrare på att inga signaler läcker ut. Kabeltypen är mer mekaniskt stabil och dämpar i ännu högre grad elektriska fält från att nå in till eller ut från de tvistade paren.
S/FTP och F/FTP har båda en yttre skärm (skärmstrumpa respektive folieskärm). Varje tvinnat par har sedan en egen folieskärm vilket minskar risken för störningar mellan paren. Kabeltyperna är tillsammans med F/UTP populära för Gigabit-nät.
Alla skärmade kablar av den här typen är avsedda att kopplas in i skärmat uttag/jack. Det vill säga man klämmer inte dit lösa RJ45 kontakter på kablarna. Det är dömt att misslyckas.
Kablarnas skärmar funktionsjordas sedan i inre ändan för att motverka en del elektriska fenomen.
I Sverige är det standard att koppla de tvinnade paren enligt 568B. De flesta moderna jack ansluter paren utan specialverktyg vilket förenklar inkopplingen. Observera att paren då inte får tvinnas upp mer än kortast möjligt sträcka för att kunna koppla in ledarna på rätt ställe.
Det här var grunderna. Valet av F/UTP, SF/UTP, S/FTP eller F/FTP är inte avgörande då förläggning och inkoppling har en stor påverkan på resultatet av skärmning av datasignaler.
Nu kommer nästa steg. Att förhindra signaler från att följa den skärmade ledningens utsida.
Fram med klämferriter som monteras så nära den störningsalstrande utrustningen som möjligt. Det kan behövas ett par ferriter på varje kabel monterade med någon cm avstånd för att få avsedd verkan.
Om störningen kommer direkt via luften från router eller liknande så hjälper det inte att montera klämferriter. Då behöver man tänka ut en annan placering eller avskärmning som kan minska kopplingen mellan radioantenner och utrustning. I yttersta fall får plånboken lösa problemet, köp något annat och lämna den störande prylen till elektronikåtervinningen.
Jag har i en annan tråd beskrivit hur jag med hjälp av ett gammalt ADSL-filter blev av med störningarna från den mobilburk som här hemma ersatt det trådbundna telenätet. Det kan vara nödvändigt att tänka lite okonventionellt för att hitta en lösning.
Det kommer mer och mer utrustning som kan anslutas direkt med fiber. Då minskar problemet med störande signaler som följer datakablarna.
73 de SM7NTJ Lorentz
edit lagt till ett glömt i /NTJ