"Vanlig" öppen dipol i yagi?

SM0RVV

Well-Known Member
När jag tittar på ritningar över yagi-antenner (28 MHz och uppåt) slås jag av en sak.
Alla har någon form av matchad matning, gammamatch, hairpin, etc, etc.

Funkar inte en yagi om man matar det drivna elementet som vilken simpel dipol som helst, d v s skärm till ena halvan och innerledare till andra?
Okej, det blir inte perfekt 50 ohm anpassning, men bortsett från det?

Att bygga och trimma en gammamatch är ju lite mer komplicerat än att bara behöva montera två dipolhalvor på en bit plast.

Någon som vet?

73 SM0RVV
 
Såklart det går. Men i vissa antenner är impedansen så låg som 10-15 ohm och då blir det ju ett rätt häftigt SWR som de flesta inte vill ha. Med gammamatchning vinner man också i hållfasthet eftersom det drivna elementet inte behövs sågas i tvenne delar. En balun för att hindra mantelströmmar är bra oavsett matningsmetod. Egna experiment med Moxon ger att antennen inte skelar speciellt mycket (något?) även utan balun.

/M
 
Ahh, nu tror jag att jag skönjer en kunskapslucka för min del. :)

Du säger att impedansen blir mycket lägre än de 50 ohm vi (TX) vill ha.
Jag gissar att det är reflektor + direktor(er) som står för denna sänkning av impedansen. Kan det stämma?

Då borde det ju också betyda att man inte ställer in gammamatchen på samma sätt som om elementet skulle varit ensamt utan direktor/reflektor?

Är jag på rätt spår?
I så fall föll en pusselbit på plats.

73 SM0RVV
 
Ahh, nu tror jag att jag skönjer en kunskapslucka för min del. :)

Du säger att impedansen blir mycket lägre än de 50 ohm vi (TX) vill ha.
Jag gissar att det är reflektor + direktor(er) som står för denna sänkning av impedansen. Kan det stämma?

73 SM0RVV

Jupp. De andra elementen kopplar till det drivna elementet och sänker dess matningimpedans.

/Micke
 
Jag gissar att det är reflektor + direktor(er) som står för denna sänkning av impedansen. Kan det stämma?

Då borde det ju också betyda att man inte ställer in gammamatchen på samma sätt som om elementet skulle varit ensamt utan direktor/reflektor?

Precis så är det!

Eller inte ställer in gammamatchen i samma läge men på samma sätt. ;)
 
Jag lånar denna intressanta tråd.

Harpin matchning är vad jag förstår det drivna elementet dvs dipolhalvorna isolerat från bommen. Men ska matningsdelen U delen vara i elektrisk kontakt med bommen eller inte?

Tnx.

Hälsningar Loic, SM5VFE
 
Jag lånar denna intressanta tråd.

Harpin matchning är vad jag förstår det drivna elementet dvs dipolhalvorna isolerat från bommen. Men ska matningsdelen U delen vara i elektrisk kontakt med bommen eller inte?

Tnx.

Hälsningar Loic, SM5VFE

Hej Loic!

Hairpin-match är ett sätt att lasta elementet induktivt så att dess resonansfrekvens minskar. U-et mitt kan vara i kontakt med bommen eftersom elementet är symmetriskt i förhållande till denna punkt. Byggbeskrivningarna varierar om denna sak, en del jordar mittpunkten, en del inte.

/Micke
 
Back
Top