Vanligt fel i IC-765?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Autotunern i min IC-765 vill inte fungera. Den har fungerat tidigare och haft intermittent fel. Jag behöver egentligen inte använda den då jag har en balanserad link kopplad avstämmare till min stegmatade skyloop. Autotunern är stendöd och det händer ingenting när man sänder. Borde vara lätt att hitta felet.

Men tips på vad jag ska kontrollera tages tacksamt emot, Roy några ideer, eller andra som kanske har haft samma radio med samma problem. Min radio tillhörde tidigare SM7ABO Enar/SK.

Last edited:
En bra fråga SM7FBJ.

Själv har jag inte mekat med en sådan de sista kanske 20 åren.
IC-765 kom ju 1989 och såldes ett par år.
Avstämmren är rätt analog med likströmsmotorer som drive vridkondensatorerna, samt
potentiometrar som ger "hjärnan" info om var vridkondingarna står.
Dvs kolla upp mekaniken, axelkopplingarna, rör sig motorerna och i så fall dras vridkondingarna och pottarna med?
Nästa steg är att försöka se om bandomkopplingen sker, har för mig det var en omkopplare som drivs av en motor. Ett stort svart kugghjul med små hål i, och en optisk läsgaffel som berättar för hjärnan vilket band som är inkopplat.
Renblåsning av hålen och fotocellens, eller läsgaffelns "ögon" kan hjälpa.

Rör sig inget får man se efter matningspänningar.
Har för mig den har en likspänningsomvandlare, och sådana är kritiska med sin elektrolytkondingar.
Kolla 12 V, +-5 V, +-9 V eller vad det kan vara.
Dvs det klassiska kolla alla spänningar.

Sist men inte minst det klassiska att antennanalysatorns dioder hr gått hädan.
En SWR brygga ev några fler detektorer, med Ge dioder.
Dessa går som jag berättat förr, sönder av för mycekt HF i chassiet.
Både i lösa SWER mätare, inbyggda SWR mätare, SWR-mätare i antennavtämmare, såväl manuella som automatiska.
Diodfel är det oftast om den försöker hitta en läsning på antennanpassningen men inte lyckas.
Diodefelen går ej att mäta med likström likspänning eller Ohmeter.
De är RF förstörda. underligt med min erfarenhet.
Då byter man samtliga Ge dioder.

Detta sker med G5RV, Windom, och GP-antenner, särskilt sådana GP där koaxen går vid jordplanen utan avdrossling.

Hör av dig hur det går.
Det är trevligt att ha en så fin radio i fungerande skick. Avstämmaren är inte helt värdelös snarare tvärs om.
Väl värd att vårda.

De
SM4FotPeDahl

Tack Roy.
Jag ska återkomma med hur det går. Haft mycket HF i shacket så det kan vara dioderna. Det finns ett par i junkboxen. ATU:n är helt tyst, så det borde vara lätt att hitta.

En rättelse.
Tunen i IC-765 har inte en motordriven bandomkopplare utan reläer. Därför finns ingen optisk läsgaffel.
Den matas med +-5 V från DC-omvandlare på annan plats i radion. Samt 12 V. Dvs Tunerns kort har ej DC-DC omvandlare.
Dock bör man kontrollera +-5 V för trippel ändå. Dessa spänningar används på andra håll i radion och underligheter kan uppstå om det blir för högt rippel.
Bypass eller inkopplad TUNER sker med två reläer och de bör höras....
Tryck TUN knappen in och ut då skall reläna höras tydligt, är den "tyst" är felet på ett tidigt stadium, som exvis själv TUN-knappen på fronten.

de
Roy

Rippel på +5V ska man vara uppmärksam på, och vid belastning, då likriktardioder kan läcka i backriktning eller E-lyt kondingar som är ruttna av ålder och kvalitet. En del sådana fel märks först då komponenterna(dioderna) blivit varma. Rippel kan orsaka intermitenta och förvirrande felsymptom och absolut i TTL-miljö..

PS: Dåliga lödningar kan också vara av orsak.

/Sven.

Märkligt, lite togglande med frontknappen så gick den i gång. Ska börja med att titta på den. Tack Roy och ska tänka dina rader Sven.

Back