Var är alla amatörer...

SM5JAB

Well-Known Member
Bara en liten fundering med anledning av orkanvindarna. Hemma (strax utanför Mantorp) blåste träd och antenner ner. Strömmen gick förstås också. Kring 12 var det ingen ström kvar i ledningarna. Så in med ett 12 v batteri och fram med "nödriggen" Yaesu FT-7B. Jag tänkte höra runt på 80 hur stort strömavbrottet var. Idag ser jag på eldistributörens hemsidan att all landsbygd med cirka 2-3 mils radie från Linköping är borta. Men utan ström kan man ju inte titta på hemsidan... Fortfarande finns ingen ström hemma. Kanske kommer under eftermiddagen?

Hursomhelst. Trots envist ropande (foni för en gångs skull) under sammanlagt flera timmar igår hittade jag inte en enda lokal amatör. Inte ens de i Linköping, som ju hade ström hela tiden, hörde jag av. Med improviserad antenn hördes jag kanske inte så mycket? Körde några engelsmän, så helt kass kan inte antenntråden varit.

Det här var ett tillfälle där amatörradion skulle kunna varit till nöje och kanske till och med till nytta. Undrar om det beror på att det vara strömlöst hos de som skulle varit igång annars? Eller håller alla på med VHF?

/Micke
PS Jag kan inte låta bli att tänka på Kris-sambandet (även om det inte vara huvudpoängen). Om det inte spontanuppstår samband när strömmen slås ut så här och träden blåser ner och lägger sig över vägarna så är det inte mycket bevänt med det. Kris-samband kan ju inte bara styras av datum och tider, utan av Verkligheten...
 
Jag tror att KRIS övningarna gör nytta på många sätt.
Ett sätt är att vi amatörer får kris-tanken högre upp i medvetandet. D v s i ett läge då vanliga teleförbindelserna är borta så "ploppar" det upp i huvudet på en och annan amatör.
Då, när vi kommit så långt, då kan du kanske få tag på någon på foni.

KRIS är en från-botten-och-upp organisation vilket jag tror mycket på.
Militären och FRO är från-toppen-och-ner organisationer, som är bra till mycket de också.

Men jag vet inte hur det var i stormen. KRIS var inte igång. Var FRO eller Militären igång?

Man ska inte skylla ifrån sig, men det jag menar är att man ska sätta saker i sitt rätta prespektiv.
KRIS-nätet funkar inte automatiskt, vi alla måste hjälpa till.
Stormen var iofs stor, men den var kortvarig.

Jag tror på KRIS, om vi alla drar vårt strå till stacken.
73 SM0RVV ./Erik
 
Kanske lite svårt att hitta någon ibland på banden. Men jag körde på 80 meter från Ödeshög flera timmar under söndagen och hade själv reservkraft eftersom jag var strömlös i 1,5 dygn. Under den tiden hade jag kontakt med stationer som körde med alternativ ström på grund av elavbrott, både från västkusten och småland + en hel del andra som bara ropade in och hälsade. Så visst fanns det folk igång men det är inte alltid lätt att vara igång samtidigt.
 
Hej

Jag kom så långt att jag satte 2 st. 12V batterier på laddning "medan det fanns ström" !
Vi fick nog bara ett kortare avbrott inne i Göteborg märkte jag på morgonen då datorn hade startat om under natten.
Det hade varit kul att skylla på behov av samband och kastat ut en koppartråd från 3:e våningen och testat lite med IC-706 + AH-4 tuner.

/ 73 Tommy SM6NZB.
 
SM7NZB said:
Hej

Jag kom så långt att jag satte 2 st. 12V batterier på laddning "medan det fanns ström" !
Vi fick nog bara ett kortare avbrott inne i Göteborg märkte jag på morgonen då datorn hade startat om under natten.
Det hade varit kul att skylla på behov av samband och kastat ut en koppartråd från 3:e våningen och testat lite med IC-706 + AH-4 tuner.

/ 73 Tommy SM6NZB.

Hade varit en härlig syn Tommy!


Synd man inte är bra på att teckna, Jag kan se en inre bild där radioamatören med kablar och tåtar samt håret ståendes på ända myndigt tala om för allmänheten att här ska minsann köras samband för att sedan slänga ned en jätte antenn utmed husväggen,,,,

huka er gubbar och käringar för här kör vi!.

(Ursäkta den dåliga humorn) 73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Tronic.

Har alltid vår Power Cube KH 3106 laddad, massor av olika strömuttag. Ett stort kraftuttag på baksidan, 12V 7Ah. Med denna Power Cube (TRONIC) driver jag vår ICOM 703 mycket lång tid, bra vid avbrott på strömmen. En supergrej för lågt inköpspris!!!

SM6WXA/Janne
 
Det borde ju vara en plikt från radioamatörernas sida att se till att kunna vara QRV vid naturkatstrofer.
Inte minst för att själv kunna få information om omvärlden, utan även för att kanske kunna hjälpa till, och få ut nyttig infromation om amatörradio.
Dessutom är det ju ett bra exemple på experiment som en radioamatör kan göra och realisera.

För många år sedan körde jag amatörradiostatinen på solkraft.
det var ett experiment och någoty strömavbrott skedde inte udner den tiden.
Men ett 120 Ah blybatteri av den typ so rekommendera still solceller lagrade enegin.
Solen laddade via solpanalen med 3.5 AMp vi d bright sunshine.
Den gav mer än 50 Ah under sommaren.
Men ganska lite under vintern.
Dock räckte det väl till min radiokörning.

Att ha ett stort batteri, gärna utomhus, som underhållas med nätalsuten laddare ger ju en bra reserv.

Ett av de allra minsta motoraggregaten för under tusenlappen driver väl en amatörradiostation plus lite lyse.

En utväg kan vara en kraftig sladd från bilen bara, så kör man bilen nån gång då och då.
För att hålla kapacitet så den går att starta.

Så visst finns det stora möjligheter med små insatser att vara QRV vid strömavbrott och naturkatastrofer.
 
Jo det borde vara en plikt för oss amatörer att ställa upp i olika fall av hjälp. Så är det i en del länder, mycket bra. Att ha ett batteri laddat är ju ingen konst, eller hur. Mer info om detta vore bra.

SM6WXA/Janne
 
Idag kostar ju ett bilbatteri dryga 500 kr, vilket inte är så farligt.
Man kan ibland hitta gamla NIFE batterier, ångrar att jag inte köpt ibland.
De kan finnas på allt från loppisar till ÖB.
Nife har längre livslängd när de står som backup jämfört med bilbatterier. Vilka nog kan betraktas som skrot efter 5 år.

Nu börjar Li Polymer batterier att bli billiga och efektiva, ja mycket effektiva.
Jag har ett på 7 Ah som är en tredjedel av storleken jämfört med ett blySyra.
det kan lämna mycket hög ström inga problem med 50 Amp.
dessa anänvds av modellflygare som kan ha motor på 2kWatt i ett flygplan på 1500 mm.
En nackdel är att spänningen på ett Li Ploymer är 4,2 Volt per cell fulladdat, med fyra celler får vi då 16,8 Volt vilket är lite för mycket för radiostationerna.
Man kan tänka sig en diod som man efter hand kan koppla bort.
Sök gärna på Li Po så kan ni läsa.

LiPo gäller idag i kemeror och mobiltelefoner.
Men få tänker på dess enorma strökapacitet. Vilket behövs om vi skall kunna sända 100Watt.

Att ladda dessa ställer dock krav.

Men snart är det realistiskt att ha ett större backupsystem med LiPo batterier.
Livslängd etc vet jag än inte så mycket om.

Men tänk attt kunna köra HF med 100 Watt och ett batteri som får pats i handflatan.
Och inte bar en minut utan en halv dag.

Finns fler erfaringar om LiPo celler här???
 
Back
Top