Var är min QTH?

Kea.Sörman

Member
I listan står det att QTH betyder: Vilken är din position? Eller som svar: Min position är.
Jag har sett att en del anger sin hemadress som QTH. Men om man är mobil är då min QTH positionen där jag befinner mig för stunden eller där jag bor? Kan det vara så att man kan ha flera QTH?

Q-koden användes ju internationellt i exvis sjöfart. "QTH" borde rimligen kunna tolkas som aktuell position. På frågan QTH? skulle jag försöka svara med en angivelse av den plats jag vistas under tiden som QSO pågår. Vid mobil trafik använder man väl /M efter sin signal; är man i rörelse blir det ju lite svårt med "position", då kan man sannolikt lösa det hela med klartext.

Men om man är mobil är då min QTH positionen där jag befinner mig för stunden eller där jag bor? Kan det vara så att man kan ha flera QTH?
Går vi till "källskrifterna", alltså ITU-R rekommendationen M.1172 vilken är inkorporerad i det internationella radioreglementet, så betyder "QTH"

1733136910882.png

så är det fråga om positionen vid den aktuella tidpunkten för sändningarna. Man ska alltså ange sändarens position vid tillfället.

Nu är tillämpningen av ITU-RR ganska "löslig" när det gäller amatörradio
så man tar inte speciellt hårt på detta.

Förr så talade man ofta om "hemma-QTH" som var radiostationens registrerade adress i Televerkets Författningssamling serie E:22, och t.ex. "fritids-QTH" som kunde vara sommarstugan eller liknande.

När man var mobil eller portabel så var "QTH" där man råkade befinna sig, ofta angivet som geografisk position eller närmaste stad och tätort.

Radioamatörer eller radiokommissarier (Rk)

1733137817442.png

vilka hålla på traditionerna kan ibland referera till sin ägandes radiotelegrafstation enligt sedan ett århundrade inarbetad praxis som t.ex. "Gamlemark Radio", "Saxtorp Radio" eller "Stureby Radio".

I listan står det att QTH betyder: Vilken är din position? Eller som svar: Min position är.
Jag har sett att en del anger sin hemadress som QTH. Men om man är mobil är då min QTH positionen där jag befinner mig för stunden eller där jag bor? Kan det vara så att man kan ha flera QTH?
QTH är var du är, eller mer specifikt var du sänder ifrån. DVS var din antenn är. För de som har sin station hemma så är deras QTH alltid hemma. Ibland har jag hört folk nämna just "hemma-qth" eller "vanliga qth" för att särskilja det från var de är i nuet och kör portabelt eller mobilt.

Vid tiden då Q-koder tillkom så var det oftast från fasta positioner som telegrafimeddelandena sändes. Från sjöfarten blev man ju tvunget ange position då man oftast var i rörelse över haven. Hur de används av radioamatörer idag så är det ju bara att lyssna på frekvensbanden...

/Sven.

Vid tiden då Q-koder tillkom så var det oftast från fasta positioner som telegrafimeddelandena sändes.
De ursprungliga Q-förkortningarna daterar sig från London-reglementet
1912, och de skiljer sig åtskilligt från de av senare datum.
Några förkortningar som var anpassade för fast eller annan mobil radiotrafik än mellan fartyg förekom inte.

Inte förrän Washington-reglementet från 1927 fick Q-koden sitt nuvarande utseende, med utvidgningar och anpassningar till fast, land-mobil och flyg-mobil radiotrafik.

"QTH" dyker upp för första gången där:

1733179691366.png

Men var det så i begynnelsen att "radioamatörer" angav sin "long & lat" vid förfrågan om QTH ? - Själv brukar jag för (SM0HXO) använda " Stockholm area", capitol of Sweden och lite tillyxat "JO89xj" som lokator, om motstation önskar.

/Sven.

Av tradition så har radioamatörer, och för den del andra radioanvändare, ofta använt "or by any other way of showing it" för att ange sin geografiska position. Man har aldrig varit "tvungen" att använda lat/long, utan kunnat använda det som legat närmast till hands och som passar i sammahanget.

Ett representativt exempel ur min egen praktik är när ett SAS-flygplan över Nordatlanten anropar Stockholm Radio på detta sätt: "Stockholm, Stockholm, this is Scandinavian 1234 over 30 West on 11345".

Då vet operatören i land att den ska rikta antennerna rakt västerut eftersom positionen ligger på Atlant-rutten ungefär halvvägs och
att det kanske går bättre på 13342 ifall det skulle bli marginellt på den ursprungliga frekvensen.

Generationer av radioanvändare har gjort på liknande sätt; man kan ta exemplet att någon svensk båt utanför Sydamerika anropar Göteborg Radio SAG på telegrafi: "SAG SAG SAG DE SDRB SDRB K".

Anropet hördes lite dåligt på en rundstrålande antenn, så operatören svarar "SDRB DE SAG QTH?". Telegrafisten inser nu att han missat att inkludera sin positionsreferens i anropet, t.ex. D14.

och svarar nu med "QTH D14 D14" så att landoperatören kan välja antenner för både sändare och mottagare samt kanske även föreslå en bättre frekvens.

Last edited:
En sektorkarta som skulle varit med i det ovanstående gick inte att spara i inlägget.

Attachments

• 1733229595438.png
    1733229595438.png
    217 KB · Views: 27
Tack för era svar!
Då jag har radion i bilen kommer jag att ange min aktuella plats/position, då någon frågar QTH? Jag kommer också att ange var jag har min "hemma QTH"!
//Kea

Minne från värnplikten, ett befäl anropade mig i radion.
-Vad är din position, kom.
-I bilen, kom
Sen hamnade jag utom räckvidd :-)

Nej, men jag minns att tidigare kollegor inom tyska kustradion tog illa upp av den reklamfilmen.

"Exempel på en tunn bok: Antologi över tysk humor"

Tack för era svar!
Då jag har radion i bilen kommer jag att ange min aktuella plats/position, då någon frågar QTH? Jag kommer också att ange var jag har min "hemma QTH"!
//Kea
Ja. Berätta var du finns/är just nu. Ange ditt hemma-qth om det är av intresse. Ute på bilresan kanske inte är intressant i första frågan, men eftersom du då bör lägga till att du är portable eller mobile så kan frågan ändå ställas av den du pratar med.

Den tyska kustbevakningen cirkulerade på min arbetsplats när jag kobbade för ett tyskt företag.
Vid ett internmöte i Göteborg sade jag till en av kollegorna att det nog inte var bra
att maila den/länken till Tyskland.

"Det har jag redan gjort. Dom förstod den inte..."

Tysk humor: der-postillion.de

Det finns en kultur av giftig politisk satir i Tyskland.
Väl i paritet med det tyvärr insomnade satirinslaget "Public Service"
i SR P1's God Morgon Världen som sändes Söndagar 9-11.

Exvis kallades Helmut Kohl i samband med en mutskandal för "Don Kohleone".
sök på eBay

Back