Var börjar man?

tippe_66

Member
Hej alla!
Bor i en lägenhet i Kolbäck (ca 2 mil från Västerås) på andra våningen i ett trevånings hus så det är kanske inte ett drömläge att sända ifrån,men efter att ha funderat och funderat på att ta cert så beställde jag nu ett utbildnings-paket från ssa och ska försöka avlägga prov så snart jag kan. vet inte riktigt var närmaste finns men Västerås har väl en klubb att besöka och kanske bli medlem i?.. nåväl, nu till mina frågor:

Antenn: I lägenhet/balkong,vad har jag för möjligheter? ..förslag tas tacksamt emot! :confused:

Utrustning: Vad börjar man med? 2 meters? kortvågs-sändare? Det finns ju hur mycket som helst att köpa men då kostar det mer än min egen del av Sveriges statskuld :rolleyes:
finns det en beg.marknad??
Meningen är att jag ska köra cw/tal på kortvåg samt 2 metersbandet! är det vanligast att börja på 2 meter?

Finns det någon inom rimligt avstånd som vill demostera amatörradio "live" så hör av dig!!
Konstiga frågor kanske, men kan du hjälpa mig så är jag tacksam!

pst! Lyssnar på 2 metersbandet på min scanner som går dyngnet runt!! "vill också!!!!" som sonen sa!..


Tack på förhanden!!!! /tippe
 
Last edited:
Västerås Radioklubb

Ta kontakt med oss i Västerås Radioklubb. Information kan du hitta på http://www.sk5aa.se.

Ja det finns begagnade amatörradioprylar att köpa, de flesta börjar väl oftast med 2 meter m.m. då det är lättaste sättet att komma igång. Hos radioklubbarna finns det för det mesta bra utrustade klubbstationer och antenner för kortvåg och 2 meter m.m. som man kan använda och prova köra med klubbens signal och få lite erfarenhet innan du köper eget.
 
Last edited:
tack för snabbt svar...

....SM5KRI
Kollar just på sidan som du hänvisar till....kommer på besök så snart jag kan.! :)


Kom gärna med mer/fler förslag på sådant som är "bra-att-veta-innan" eller egna förslag!
Har ni tid och lust så skriv lite om vilken utrustning ni började med eller något sådant!
 
Last edited:
Radio - en social hobby

Hej Tippe!

Mitt bästa tipps att komma igång är att du söker upp en klubb eller annan radioamatör i din närhet. Jag förordar följande pedagogik för att bli en bra radioamatör: VISA-INSTRUERA-ÖVA-ÖVA-PRÖVA.

Det bästa sättet att lära sig är alltså via en klubb eller god kamrat :) och sådana finns det gott om inom denna underbara hobby.

Internet är en underbar källa till information men det är praktiken och tiden framför radion som betyder allra mest.

Välkommen in i "etern", det finns plats för oss alla.


72 DE SM5YCQ - Jonas
 
tippe_66 said:
Hej alla!
Bor i en lägenhet i Kolbäck (ca 2 mil från Västerås) på andra våningen i ett trevånings hus så det är kanske inte ett drömläge att sända ifrån,men efter att ha funderat och funderat på att ta cert så beställde jag nu ett utbildnings-paket från ssa och ska försöka avlägga prov så snart jag kan. vet inte riktigt var närmaste finns men Västerås har väl en klubb att besöka och kanske bli medlem i?.. nåväl, nu till mina frågor:

Antenn: I lägenhet/balkong,vad har jag för möjligheter? ..förslag tas tacksamt emot! :confused:

Utrustning: Vad börjar man med? 2 meters? kortvågs-sändare? Det finns ju hur mycket som helst att köpa men då kostar det mer än min egen del av Sveriges statskuld :rolleyes:
finns det en beg.marknad??
Meningen är att jag ska köra cw/tal på kortvåg samt 2 metersbandet! är det vanligast att börja på 2 meter?

Finns det någon inom rimligt avstånd som vill demostera amatörradio "live" så hör av dig!!
Konstiga frågor kanske, men kan du hjälpa mig så är jag tacksam!

pst! Lyssnar på 2 metersbandet på min scanner som går dyngnet runt!! "vill också!!!!" som sonen sa!..


Tack på förhanden!!!! /tippe

Bor själv i lägenhet och för min del så funkar det helt ok.Nu bor jag högst upp så jag kan ha min antenn på en avsatts(mobilantenn med magnetfot).Men tidigare bodde jag lik som du på andra våningen och fick hålla till godo med balkongräcket och en utliggare,det funkade också helt ok.Jag sänder enbart på 10 meter men har för mig att utforska ytterligare något HF band i framtiden.Det är som du säkert förstår ju så klart inte som att använda en superantenn men iallafall en skaplig chans att kunna utöva hobbyn
 
Back
Top