Var handlar ni till era byggen ?

sm7tkr

Well-Known Member
Hej !

Jag har en liten fråga som jag skulle vilja ställa till er som bygger lite hemma.

Var handlar ni som inte har något företag era kretsar ?
Jag menar inte standard-komponenter och kretsar som finns hos företag som Elfa med flera utan till ex DDS-kretsar som AD9851 eller CTCSS-kretsar FX-365 mfl.

Många distributörer kräver att man har ett företag och det är ofta svårt att köpa bara 1 krets trots att de kan vara relativt dyra.:(

/Emil
 
DDS-kretsarna får man gratis från Analog Devices. Dom kollar knappast med PRV om firmanamnet är registrerat där. Visserligen har dom dragit ner en hel del på "samples", men det är inte helt omöjligt att få lite godis hemskickat.
 
Det är bara att "Regga" sig när man beställer ett sample. "Vimmerby Enterprajs" eller liknande. Räkna dock med att företagets representant ringer från Tyskland och ställer frågor om projektet.

Göran SM7DLK
Projektledare
 
Det är precis detta jag menar.
Det är oerhört svårt att köpa en hel del moderna komponenter om man är privat person.
Farnell känner jag till men de kräver ett organisationsnummer vid registrering.
Dessutom var minimi-beställning på ad9851 329st till det facila priset 76 331,29 kr. :eek:

Det kanske är enklare att registrera ett företag på en "målvakt" på stan
och göra inköpen via honom. :rolleyes:

/Emil
 
Last edited:
Ett tips.
Hittade en byggsats från AmQRP(DDS-60) med AD9851.
Då det var en VFO jag skulle bygga passade det perfekt.

Priset för byggsats + chip och frakt var ganska prisvärt, 55$ eller ca 380Sek.
Kretsen säljs endast tillsammans med byggsatsen men det blir ändå billigare än att köpa den i Sverige.

/Emil
 
Back
Top