Var hittar man aggressivt flussmedel?

Anders J

Member
Förr fanns ett flussmedel som hette No corrode.
Finns det fortfarande?
Finns det kanske något annat som nyper till rejält när det behövs?

//Anders J
 
Förr fanns ett flussmedel som hette No corrode
Jag tror den heter "NOKORODE" och man hittar den om man söker.

Alla dessa typer av "no corrode" eller liknande ska väl vara syrafria varianter som inte kräver eftertvätt.
Dom gamla typerna som var riktigt bra var man tvungen att tvätta efter lödning annars fanns risk att all koppar försvann på sikt.

Tyvärr finns det i dag så många olika fabrikat att det blir i det närmaste omöjligt att veta vad som skiljer dom åt, man måste prova.

Köpte en "flusspenna" på Elfa men den var minst sagt svag.
Fick en liten provflaska av en lödtillbehör-leverantör den var tokbra och dessutom luktade det gott och giftigt, vet inte vad det var för sort tyvärr och snart är den slut.
 
På arbetstid löder jag mycket blyfritt och använder fluss främst för att få det blyfria lodet att väta. Kör med vattenbaserad no-clean eller en aning något starkare variant, tvättar rent ordentligt med isopropanol. Aggressiva fluss är inte OK på det företaget.
 
Nä, låt bli aggressiva saker, det straffar sig alltid när någon liten rest har käkat av komponentbenen...

Det jag vill rekommendera är ett milt aktiverat RMA-fluss med kolofonium, jag använder själv detta:
https://www.elfa.se/sv/flussmedel-stannol-500-6b-1l/p/11034893?q=*&filter_Category3=Lödmaterial&filter_Beskrivning=Flussmedel&filter_Category4=Flussmedel&filter_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=99.5

Till gamla gråa väloxiderade ben på motstånd från 40-talet brukar jag slå upp en skvätt på en bit (oanvänd) disktrasa som jag gnuggar benen på innan jag löder.

Fun fact: en variant av detta fluss finns att köpa på 200 liters fat, en gammal kollega på en elektronikfirma vet om det nu..han ville bara ha 25 liter :)
 
Back
Top