Var kan man köpa W3DZZ-traps?

Owleye

Member
Hjälp! Har letat på nätet med mera efter 7MHz-traps till W3DZZ utan framgång. Någon som vet vem som säljer dylika i SM-land? (Jag vet att man kan ta en bit VP-rör och en bit RG-58 men jag har ingen lust med det just nu.)
 
Det är helt enkelt så att W3DZZ inte är populär just nu.
Det är lite mode i vilka HF antennern som är populära.
När jag blev amatör för många år sedan hade alla en W3DZZ, och även jag....
Idag skall det vara FD4 Windom eller Dubbel Zepp.
Det finns några skäl till att W3DZZ inte är så populär idag och det är de nya banden som kom för 15 -20 år sedan, dvs 10, 18 och 24 MHz. Där funkar ju inte W3DZZ, nej inte de andra heller förståss.
Ett annat skäl att inte spärrkretsantennern är så populära idag är kanske att man inte har lust, precis som du, att krångla och bygga saker som man gjorde förr.
Jag vet i alla fall ingen som säljer eller tillvekar sådana spärrkretsar idag. Möjligen kan det finnas i USA.
Mitt förslag är en Dubbel Zepp, men då behöver du förståss en balanserad matnig via avstämmare... ännu mer jobb att bygga....
 
Antennmode...

OK. W3DZZ är ute. OK. Jag hade tänkt börja köra på 80-40-20-10 meter med denna utmärkta antenn, passar min tomt/mitt hus perfekt, 34 meter lång, behöver inte sitta 20 m upp i luften, och matas med vanlig koax. Har inte plats (höjd) för stege. Och så vidare. Men jag får väl tänka om...
 
Owleye said:
OK. W3DZZ är ute...
Nej, det var inte alls så jag menade. Tvärtom! Jag hade nämligen just börjat fundera på att linda traps av koaxialkabel, men när dom nu finns att köpa färdiga hos Permo, undrar jag om det är värt besväret. Det gäller ju att hamna på rätt resonansfrekvens (7050 kHz). Utan griddipmeter blir det svårt att verifiera resultatet.

Gå du vidare med dina planer med W3DZZ och lycka till!

73 / Göstha
 
Jovisst kan det vara "jobbigt" att snurra koax runt ett rör, men lite av tjusningen ligger ju i att bygga ihop något som sen förhoppningsvis fungerar. På qrz.com finns enkla programvaror för att beräna koax-längd med hänsyn till rördiameter och kapacitans för önskad frekvens. Jag bytte ut mina gamla trasiga traps till egentillverkade koax-traps och döm om min förvåning så fungerar dom.
Att W3DZZ är ute har jag hört många gånger och påståenden som konstlast är vanligt men det är bara på 2m som denna jargong förekommer, över kortvågen så är det mesta 59+ och då är jag nöjd.

73 /Peder
 
Jag är en lat amatör...

Skulle t.o.m. kunna tänka mig att köpa en färdig W3DZZ från SRS för 1035:-, wire, traps, balun & hela kitet. Kommer från en tysk tillverkare, HARI, någon som har erfarenhet av deras prylar?
 
Back
Top