Var köpa genomföringskondensatorer?

SM0RCL

Well-Known Member
Som rubriken lyder.

Var köper man sådant i Sverige, eller är det eViken som gäller?

73 de Kai

PS: Geekhumor, eViken=eBay....
 
Förr hade Clas Olson sådana....
Men det var ju bättre förr.
Tur att man har en rejäl junkbox.
Jga är rädd att denna typ av komponeter är något vi i framtiden inte kommer att kunna köpa.
Idag används ju vad jag kallar EMC komponeter, små ytmonterade saker med LC kombinationer, för samma ändamål.
Ingen bygger ju numera något i skärmad låda med genomföringar.
Rätt layout på ett kort ger ju oxo samma effekt som man försökte åstadkomma med skärmning förr.

de
Roy
 
finns massor med typer att inhandla. med eller utan threads samt i smd format.

kolla hos farnell.

finns aeven fraan usa men eftersom usps har blivit dyra saa maaste man
inhandla mycket prylar.

rf-parts.com

//dan, m0dfi
 
Vad lite mer exakt var dåligt med Electrokits ? Jag är på jakt efter 1nF och 5 kr styck från nämnda firma är väl ett ok pris?

Eric

De jag använde var inte riktigt lika i dimensionerna och passade således ibland och ibland inte i genomföringshålen, vill även minnas att de var tämligen lättsmälta så de åkte i soptunnan till förmån för bättre dito.
 
Jag letar också efter några, ca 10 st, genomföringskondensatorer. Behöver byta ut sådana som trasats sönder eller lötts sönder. Gängan på de jag har verkar vara 5mm, eller kanske 4,9 mm (?). Muttermått 6 mm. Sorten användes på 80-talet på olika burkar hos Radiosystem Utveckling AB. Andra sorter kan också funka om det är ca 5 mm eller något mindre gängdiameter. Några tips var man får tag på?
Sture
 
Imorgon tillbaka på jobbet i Stockholm. Finns det möjligtvis någon vanlig "affär" där man kan gå in och köpa tio stycken, månntro?
 
Imorgon tillbaka på jobbet i Stockholm. Finns det möjligtvis någon vanlig "affär" där man kan gå in och köpa tio stycken, månntro?

Elfa verkar inte ha något vettigt, kanske bättre att du storhandlar i Nyköping och samtidigt passar på att besöka BHIAB?
 
Imorgon tillbaka på jobbet i Stockholm. Finns det möjligtvis någon vanlig "affär" där man kan gå in och köpa tio stycken, månntro?

Du kan ju prova på Konsum eller Hemköp :)

Nej, naturligt får du köpa från någon som handlar med 'gamla' grejor och dom är inte så många i Sverige.

Köp från Ryssland, där finns det mycket gammal armeutrustning som du kan använda.
 
Återigen, varför genomföringskondingar när man idag använder ytmonterade EMC komponenter.
Att försöka skärma något med en plåtlåda är nästan omöjligt att få att funka.
Ett rätt utfört kort med sådana EMC-komponenter direkt vid utgångar och ingångar ger mycket bättre resultat.

De
Roy
 
Back
Top