Var köpa genomföringskondensatorer?

Roy, det handlar om en gammal 2m-transverter som jag byggde för länge sedan. Varje steg byggdes i separat al-box med BNC-kontakter och genomföringskondingar till yttervärlden. På så sätt kunde jag bygga olika versioner av stegen och experimentera lite. Men de där genomföringskondingarna jag hade var känsliga och tålde bara 25-30 års mekanisk brutalitet och stressigt omlödningsarbete. :)

(Transvertern har fram till nu använts ihop med den fantastiska och transvertervänliga transceivern IC-720A.)

Sture
 
De 1000 pF som Electrokit har med M4 gänga art nr 41003663 är nog det som går att få tag på till rimliga priser i Sverige.

Tills för några år sedan hade jag en påse med 1000 pF genomföringar med 5 mm gänga som kom från ITT/Standard Radio och som använts i deras "matlådor". Har dock gett bort påsen till någon som jag glömt.

Får se om jag kan hitta igen några sådana eller liknande kondensatorer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Man bara har dom, så klart!
Det har väl alla;)

/Micke (med stor junkbox)

Naturligtvis, om man är en 'riktig' radioamatör :)

Men ibland så tar dom slut (man experimenterar för mycket, om det kan bli för 'mycket' ) och då måste man 'buffra upp' och köpa fler. I dag så finns det inte så många företag som har 'dom rätta grejorna' och då måste man importera från dom som har. När nu gamla sovjetunionen kollapsade så fick de militära förråden 'fötter' och finns nu att köpa på e-bay m.m.

Fyll på junkboxen så ofta du kan, du vet aldrig när du, eller en kompis, behöver några udda grejor :)
 
De 1000 pF som Electrokit har med M4 gänga art nr 41003663 är nog det som går att få tag på till rimliga priser i Sverige.

Tills för några år sedan hade jag en påse med 1000 pF genomföringar med 5 mm gänga som kom från ITT/Standard Radio och som använts i deras "matlådor". Har dock gett bort påsen till någon som jag glömt.

Får se om jag kan hitta igen några sådana eller liknande kondensatorer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ahhhaaa! det är därifrån jag fått mina.
Muttermått 6,3mm och 4,5mm över gängan, 1nF.
Det lönar sig att spara länge:)

SRT_matlåda.jpg
En matlåda.

/Micke
 
Var så god Sture.
Under senaste klubbkvällen hos KRAS var det många som passade på att skaffa genomföringskondensatorer, utväxlingar till VFO-kopplingar, keramiska omkopplare, rörsocklar, dämpsatser mm. På programmet stod att skrota ett antal instrument från 60 - 70-talet tillverkade av R&S, Siemens; Philips med flera. Dessutom visade Ulf -SEK lite SDR, dock utan glödström... ;)

Så passa på och köp ett stort instrument för en spottstyver på en loppis och fyll på junklådan med livsnödvändiga onödigheter... :cool:
 

Attachments

  • DSC_3647__mini.jpg
    DSC_3647__mini.jpg
    63,1 KB · Views: 68
  • DSC_3645__mini.jpg
    DSC_3645__mini.jpg
    55,9 KB · Views: 65
  • DSC_3662__mini.jpg
    DSC_3662__mini.jpg
    80,8 KB · Views: 66
  • DSC_3654__mini.jpg
    DSC_3654__mini.jpg
    63,4 KB · Views: 101
Back
Top