Var köper man 8mm glasfiberstav i Stockholm

SM0GLD

Vänsterhänt
Till mittstycket i en liten dipol behöver jag en 8mm glasfiberstav.
Var kan man köpa det i Stockholm?
 
En bra fråga som även jag emotser svar på.
Förr hade Clas Olsson rund och fyrkantig plexiglasstav, upp till 10 mm.
Men den börjar ta slut i mina gömmor nu.
Glasfiberstav är ju ännu bättre.

SM4FPD
 
Smart! det gäller att hitta en produkt där glasfiberstavar ingår. Tyvärr är dom ihåliga.

Då måste man beställa. Jag behöver glasfiberstavar NU!
Om du inte har problem att ta ner diametern lite så kanske dom här funkar https://www.decathlon.se/stolpe-i-glasfiber-10-pack-id_8309522.html
lite många kanske, men bra-att-ha? Finns i Barkarby outlet. Annars kolla på Granngården dom säljer också stängselstolpar i glasfiber och ligger ett stenkast ifrån Decathlon.
Sök på stängselstolpar :)
 
kanske dom här funkar, lite många kanske, men bra-att-ha
Perfekta till beverage antenner.
Om du inte har problem att ta ner diametern
Svarva glasfiber är äckligt, både för svarven och för svarvstålet.
Granngårdens motsvarighet är inte runda men dom kan ju har fler sorter.
Det får bli en tur till dom i morgon med skjutmått i högsta hugg.

Tack för ett bra tips.
 
Sök på rundstav, varning för Ernst förstås. Har en svag aning om att jag sett på någon av de stora byggvaruhusen. Akrylatstav eller liknande. - Osäker, men kanske att kolla där..

/Sven.
 
Jag har använt T-koppling för trädgårdslang som dipolfäste. Finns olika storlekar och typer av T. Finns t.ex på Bauhaus, avd trädgårdsartiklar.

/Sven.
 
Jag tänkte tipsa om skidstavar. Tyvärr är diametern oftast 10mm
Finns så här års ofta på second hand.

Jag har hittat de mörkblå som är jämntjocka hela längden (Finsk tillverkare välkänd för både glasfiber- och kolfibermaster)

Det brukar även finnas varianter i aluminium med konisk form.

Av en slump passar en bit av glasfiberstaven som isolator i mitten på ett par aluminiumstavar.

Det borde gå att stoppa en klenare glasfiberstav som förstärkning i en slangkoppling, om men vill förstärka skarven. Cykelflaggor brukar numera vara för tunna i godset och stängselstolparna för "kantiga" för ändamålet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
För många år sen behövde jag en isolerad axel. Då blev det en pil för pilbåge. Billigaste modellen av glasfiber. Rund o fin och 6 mm så både ratt o skarvmuff passade.
/Jan
 
Blev det något kvar av svarvstålet? Glasfiber, brrr...
Det blev ganska slitet och sedan blev det sanering av hela svarven.
Fin passform fick jag till i alla fall:)men jag beställer färdig stav nästa gång.
 
Back
Top