Var köper man aluminium rör i Stockholm?

sm0xhr

Member
Hej,

SM0XHR här. Söker nu i alla evigheter efter ett företag i Stockholm där man kan köpa aluminium rör. 16 mm tjock, 1,5 mm:eek:. Jag undrar om det finns någon där ute som kanske kan hjälpa mig. Det finns ju grossister, men dom verkar inte sälja till privatpersoner.

Jag har köpt material från en leverantör i Veddesta (tror det var där) för länge sedan, men den hittar jag inte tillbaka.

Förslag?

med vänliga hälsningar

Edvard
SM0XHR
SB0M
 
Tibnor AB (tidigare Metallvaruhuset)
Finspångsgatan 42
163 53 SPÅNGA
010-4840000

kan nog hjälpa dig.

De har butiksförsäljning, men ring först och kolla
lagerstatus och öppettider.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne!

Jag hittade Tibnor, men visste inte att det fanns någon butikförsäljning. Jag kollar upp det!

Ed
SM0XHr:)
 
Inköpskälla aluminiumrör

Hej,
här finns aluminiumrör av olika kvaliteter att köpa: ARIGO Flygmaterial
Klicka på "Produkter" och sedan "Metall".

Läs gärna "Information - Aluminium" först för att välja vilken aluminumkvalitet som behövs för antennprojektet.

Fundera ut kompromissen hållfasthet/pris innan du beställer...

Rören följer amerikansk standard och ligger på tumdimensioner men mått i millimeter är angivna. Välj inte för snäv passning mellan rör som ska skjutas ihop, aluminium har lätt för att skära i varandra även om man smörjer.

Kvaliteten 6061-T6 (som kan vara lämplig för antennbygge) har en hållfasthet som överstiger stålrör av "trädgårdsmöbelkvalitet" men brottgränsen sjunker till hälften efter svetsning.

Var frikostig med tunnflytande rostskydd efter monteringen av antennen, spraya rostskydd i mellanrummet/skarven mellan hopskjutna rör och alla övriga skarvar där vatten kan stå.
 
Last edited:
Hej,

Ett annat ställe som också säljer mindre kvantiteter till privatpersoner är CGT Metall i Älta, CGT Metall AB - Allt inom metaller.
Där är dimensionerna i millimeter, dock. Minsta kvantitet är en längd om 6 meter. Kontant betalning, ej kort! Och jämna pengar gäller :)

/0NOR
 
Back
Top