Var köper man avstörningsferriter?

När det gäller ferriter runt kablar: Vira inte för många varv genom en sådan. Det finns ett optmalt varvantal utöver när kopplingen mellan varven blir högre än dämpningen pga ferritmaterialet.
 
Jag antar att många av dom ferriter som sitter på sladdar innehåller material som är avsett för frekvenser uppåt vhf bandet.

Så var det iaf. med ferriterna från kjell.com, dom hade tidigare datablad på dessa.
Jag köpte en del från kjell men märkte ingen skillnad alls på kortvåg.

Står nu 30-600 Mhz på kjell's ferriter, det var nog så det stod i databladet också.

Men som sagt det är väl ingen som använder frekvenser under 30 Mhz till något annat än PLC eller ADSL eller switchfrekvenser så det spelar ingen roll att man stör där.

/lars
 
Last edited:
Jag lade en gång märke till att plastlåsen som håller ihop klämferriter kan vara för klena.
Jag lindade en gång några varv FK runt en ferritkärna av den typen, bara för att mäta induktansen.
När jag klämde ihop kärnan hårdare med fingarna ökade induktansen.
Kanske finns ett före datum för plåstlåsens effektivitet. Eller att de slaknar lite med tiden.

Min rekommendation är att sätta ett buntband som klämmer ihop kärnhalvorna lite extra.

Med största sannolikhet dämpar de flesta ferriter bra även på HF. Det är ju inte ett tvärt HP filter med oändlig dämpning direkt udner 30 MHz.
Dessutom sker steg vid EMC proven vid den frekvensen och det viktigaste vid EMC är över 30 MHz.

Att linda en balun eller HF transformator är ett lätt sätt att testa ferriten.

Kul att se att det är fler som lägger ner arbete på att skrota fram användbara material ur datorskroten.
Brytbladskniven som du APQ använder är jag livrädd för, den kan gå av och man slinter och skadar sig, nu sysn ju att du använder skruvstycke och kan skära på ett kontrollerat sätt så det är säkert ok. Morakniv gäller därför för mig och "hårdhandskarna".

Att få fram 4, 8 eller tio lika kärnor, med hål lämpat för koax, gör att man kan göra en bra balun med minst 4 - 10 kärnor bara påträdda på koaxen, dvs ett varv i varje. En drossel eller strömbalun.

De
Roy
 
Kul att se att det är fler som lägger ner arbete på att skrota fram användbara material ur datorskroten.

Risken är att man blir svartlistad på återvinningen.
Sen kan man inte slänga något skräp överhuvudtaget...:eek:
 
Last edited:
Bifogat är min "Guide" för ferriterna som Leif MCD nämnde. Jag har mätt upp denna ferrit och man kan se nyttan av flera varv med tunnare koax. De är nu slut men jag håller på att undersöka om jag kan få tag i fler för den som är intresserad.

Mvh
 

Attachments

  • ferrithantering.pdf
    47,6 KB · Views: 351
I ett annat forum såg jag ett tips om följande engelska webshop (Pace Components) som tillhandahåller ferritmaterial. Betalning med de vanligaste betal-/kreditkorten.
 
FPD de APQ.
Du skrev: Brytbladskniven som du APQ använder är jag livrädd för,

Hej Roy.
Det är en stanleykniv med utbytbara blad jag använder. Bladen går ej att bryta. Har alla fingrar i behåll!

73
Bengt SM6APQ
 
Hej alla och G N Å

Jag gör så här:

a) klipp bort sladden i en ända nära "ferritklumpen".
b) lämna en c:a 4 cm sladd i andra ändan av "klumpen.
c) kläm fast denna ända i ett skruvstäd enligt bilden.
d) skala bort plasten med en mora- eller stanleykniv.
e) lossa skruvstädet. Vrid klumpen och skala bort resten.
f) lägg tillbaka plåster i medicinlådan


73
Bengt SM6APQ

Efter att envist försökt med olika verktyg så fastnade jag för din metod som var absolut snabbast. Ingen risk att skära sig då skruvstycket håller i ena änden.

.....ca 30st ferriter nyligen lossade.

/Micke
 
Jag har nu arbetat igenom alla kablar i huset, både nätsladdar, HDMI och nätverk etc. Efter att ökat på antal varv till tre i kärnan och dubbla kärnor enligt Per -YES rekommendationer så är nu störningarna nästan helt borta. :)
Jag har sedan gått runt och lyssnat av alla nätdelar och noterat om det hörs något längs sladden, ofta är det på lågspänningssidan som störningarna läcker ut efter att nätsladden är avstörd. Den sladden är lite enklare att linda flera varv och det räcker med en kärna. Till HDMI-kablarna och antennsladden till satellitmottagarens parabol använde jag mig av stora ferriter typ FT140 och FT200 och lindade sladden flera varv i kärnan, hela tiden lyssnade jag med mottagaren och en spole och lindade tills det blev "tyst".

Genom detta lärorika arbete har jag nu lyckats att få huset "helt tyst", byter jag ut trådarna i min dipol mot ett motstånd är det bara mottagarens brus som hörs, jag kör helt balanserat med 450 ohms stege från SRS. När dipolen är ansluten hörs så klart olika signaler från grannarna, men det ligger på så låg nivå att det inte stör utom på några få frekvenser. Mellan tuner och sändare är även en CM-drossel av lindad koaxialkabel och skärmen mellan drossel och tuner är jordad.

Dessutom är det även avstört åt andra hållet, det är inga problem att köra 1kW utan att TV- och datanät krånglar.

Att göra nu är att arbeta nedåt i frekvens, under 2.5 MHz börjar störningarna att öka, men tar jag ett par varv till med min bärbara radio med spole skall jag nog hitta lösning på det oxo.

Sedan kan jag kanske börja att plocka bort en del kärnor och prova vilka som inte behövs. Så ni som jobbar med att bli av med störningar, ge inte upp och arbeta noga
 
Back
Top