Var köper man en NJU3714G?

SM7TJC

Well-Known Member
I dag bytte jag sluttransistorerna i en FT-817. När jag skulle ställa in tomgångsströmmen så använde jag mätpinnarna till multimetern för att fixa det snabbt. Naturligtvis halkade jag till och lyckades peta på "fel" ställe (Ja, ja, jag var slarvig). Resultatet var att 12V fick en krets (NJU3714G) att lyfta på hatten och släppa ut den värdefulla röken. Inget annat verkar ha tagit stryk.

Men var hittar man en sådan krets?
Datablad var inget problem att hitta, men inte någon som säljer någon. Det enda jag hittade var en Kinesisk sida där man kunde göra en förfrågan via ett formulär. Dom vill nog inte sälja någon enstaka krets till mig. Speciellt inte när de firar nyår (Kina är väl stängt den här månaden?).
Kretsen är en seriell till parallell omvandlare som styr bandpassfiltren. Det kanske finns någon ersättare?
Någon som kan tipsa mig så att jag kan reparera mitt slarv?
 
Jag svepte igenom de 12 stora utan en enda träff :(
Inte heller JEC här hemma i sverige hade.

Då gäller det att ha tur hos någon av de små obskyra handlarna,
en sökning på ebay då och då är nog största chansen för träff, även om det inte gör det idag.
Ta bort "G" så hittar du DIP-versionen, finns det plats i radion och du gillar pill med skalad virtråd så har du nån timmes pyssel tryggad :D
 
Jodå, det finns ganska gott om plats. Det vore ju inte första gången man använt "fel modell" och med locket på så kan ju ingen se.....
 
Back
Top