SM0HXO - Sven
Well-Known Member
Som rubriken frågar och/eller är det bara nätet man är hänvisad till idag!?
/Sven.
/Sven.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast nog var det praktiskt att ha butiken på (cykel)vägen till och från Chalmers.I ett annat forum skrevs detta, som nog sammanfattar "över-disk-försäljarnas" situation i ett nötskal:
"På den tiden ELFA hade en butik vid Krokslätts fabriker (en stor byggnadsminnes förklarad ful gammal fabrikslokal i Mölndal som lutar åt alla upptänkliga håll med skeva golv) var en äldre herre före mig i kön.
När det blev hans tur frågade killen bakom disken vad han ville ha.
“En Transistor”
“Vad för typ?”
“NPN”
Inte undra på att ELFA lade ner butikerna."
"Förr" var det ett nöje att besöka Elfa på Holländargatan och sedan Wentzel runt hörnet på Apelbergsgatan. Jag brukade cykla några mil från Hässelby för att spara veckopengen till motstånd, japanpapper och balsaträ.Hör ropen skalla - komponenter åt alla! Det är väl bara inse att sagan över disk blott ett minne är..
/Sven.
Stämmer bra!Norberg, ja.
Kan kommentera med att de bilar som har en stor blå komponent i sina strålkastare ser ut som ambulansblått i mina glasögon. Väldigt irriterande.Ett av mina första jobb på den sista ordinarie arbetsplatsen var att konstruera en switch-enhet som skulle skifta frekvens på en signalgenerator som användes som LO för att skifta en mottagare "On/Off-source" frekvensmässigt. Det hela skulle ske med en frekvens av 5Hz. Konstruktionen byggdes på ett europakort i en 19" rack. Några kontakter för in- och utgång samt en nödvändig blå lysdiod som blinkade i takt med switchningen...
"Kontrollen blinkar blå. En signal för det säkra..."
Tyvärr var det få kollegor som visste att relatera till Adolphson & Falk vilket förtog nörd-faktorn.
Annars är blått indikatorljus ett elände. För ett antal år sedan var VW's dåvarande VD Ferdinand Piëch på ett möte där bilmärkets instrumentbrädedesign skulle diskuteras. Deltagarna beskrev konkurrenterna... "BM" och Audi har Röda tavlor", "Mercedes Vita", "SAAB har gröna", osv. varvid Piëch utbrast att "Så har vi ju blått..." Ingen vågade säga emot.
Och så blev VW's instrumenttavlor en mischmasch mellan rött vitt och blått. Rött och blått ligger längst bort ifrån varandra våglängdsmässigt och ögats våglängdsberoende refraktion gör att en del kan ha svårt att fokusera på objekt som lyser med bägge dessa färger samtidigt vilket stämde på undertecknad. Det var ganska jobbigt med VW som hyrbilar på den tiden i mörker. Det ryktades att SAAB Automobil var väldigt måna om den gröna instrumentbelysningen i sina bilar. Och inte vilken grön färg som helst utan en viss specifik våglängd vilket krävde specialkomponenter och renderade en del sura kommentarer från GM