Vår mänskiliga röst är amplitudmodulerad

SM4FPD

Well-Known Member
Vi människor är amplitudmodulerade
Med det påståendet menar jag att vår röst inehåller amplitudskillnader för att bli förståeligt.
Vår röst innehåller styrkeskillnader och en salig blandning av frekvenser. Med mikrofonförstärkarens filter, och med SSB filtret berövas vi en del av våra frekvenser, med det begränsade dynamiska område en radioförbindelse medger berövas vi en del av vår AM, dvs styrkeskillnader i talljuden. Med speechprocessorn i våra sändare kan vi beröva vårt tal nästan all form av amplitudmodulering. Eller med andra ord, somliga låter apa med för mycket pådrag i sina SSB sändare, särskilt som man vill försöka göra sig läsbar vid förbindelser då läsbarheten är 1 eller 2. Som efter många upprepningar ändå blir 59… visst är det konstigt. Man kan vara för eller emot speechprocessing, men som så mycket annat gäller lagom. Med lagom speechprocessing kan vi låta bra. Med lagom kompression kan vi öka läsbarheten en del. Men vad är då lagom? Jag vill mena att om man slår på sin speechprocessor och drar på bara så mycket att det syns ett tydligt ökat utslag på uteffekten så räcker det väl. Att dra på så mycket att det hörs vad frugan gör ute i köket kommer bara att platta ihop din röst och ta ifrån dig de nyanser som skapar just en begriplig röst. Speecprocessing ökar läsbarheten med en linjär kurva upp till en viss nivå, sen blir det sämre. Lagom är bäst.

Ja många har väl förstått att jag lyssnat lite på kommunjakten….
 
Ja skillanden mellan en proffsradio och en amatörradio är att den senare kan ställas in över ett mycket större område vad gäller de felsta saker, och i synnerhet micgain och kompression. Det är ju liksom
ideen med amatörradio att kunna experimetnera. Men att allt skall stå i bött är då inte rikigt rätt.
Jag tänkte lägga till att vi ka höra alldelse utmärkt inställda sändare som låter mycket bra.
Trots detta måste man tydligen repetera 10 ggr för att till slut ha gernomfört ett QSO med five nine. Hörde till och med ett QSO som resultarade i att man skulle slå i listan för att få reda på QTH och namn....
 
Back
Top