Våra Amatörtillstånd för LOTW+eQSL ...???

sm7aac

Member
Har mitt första tillstånd från 1974 + ett från 1990 CEPTlicensen i bagaget.
Undrar hur det ser ut att skicka iväg så pass gamla årgångar till ARRL för ett ok för ett godkännande.
Behövs det en friskare uppgradering av våra papper eller kan sådant duga.

Någon som vet undrar Claes SM7AAC
 
Det är väl möjligen ARRL som kan vara kinkiga, men du kan ju ringa SSA's kansli och få ut ett nytt papper.

Jag gjorde det men och skickade det papperet för att det stämde bättre med min nuvarande adress och så, fast någonstans i en flyttkartong har jag kvar orginalet också...
 
Tackar mycket för svar Gustav,SSA var nog min första tanke så det är fixat .

Hur fixar dom som inte är medlemmar i SSA detta.SSA är väl inte de enda som har rätt att utfärdiga certifikat efter godkända prov
Någon som kanske har något tips på detta

med vanliga hälsningar Claes SM7AAC
 
Jag vet inte, jag trodde att SSA var dom som skötte registret oavsett om man är medlem eller inte, oavsett om man hade tagit cert via en av SSA's kontrollanter, eller via FRO eller någon annan behörig förättare.

Men så kanske inte är fallet? Jag skrev mitt prov hos PTS och tydligen hade SSA mina papper.
 
SSA har väl fått i uppdrag av PTS att hålla ett aktuellt register över alla svenska anropssignaler för amatörer ?

Iså fall borde det inte vara något problem för SSA att skriva ett intyg som åtminstone ARRL accepterar.
Främmande teleförvaltningar kan dock vara mera skeptiska till dokument utställda av SSA.

/Lars
 
Det kan väl inte vara så svårt för SSA att få rätten att skriva "Med bemyndigande från PTS" eller något i den stilen. På engelska, givetvis.

/ Göstha
 
Last edited:
Claes, jag tog en kopia på mitt tillstånd (inte certifikatet) utställt av Televerket plus att jag lade mitt körkort på innan jag kopierade. Det gick alldeles utmärkt.
Du kan lägga till amatörradiosignaler till ditt LoTW-konto i efterhand.
 
Tackar för alla upplysngar.

Kan kort berätta att Amatörradiolicensen från SSA står på Svenska och Engelska med hänvisningar CEPT 61/02 (Vilnius 2004) och föreskrift
PTSFS 2004:8 .
I övrigt personliga upplysnigar om licensinnehavaren.

Avlutas med handläggarens namn och adress samt nederst en förklaring varför SSA handhar provförättning,utfärda certifikat+signal

Ett färskt papper från SSA förenklade hanteringen av min undran vilket Therese på kansliet fixat snabbt (heders Therese)

Länken från Teemu SM0W är perfekt för er som är osäkra.

Tackar för hjälpen
med vanliga hälsningar Claes SM7AAC
 
Back
Top