Varactor diode, och hur dessa kan påverka/spöka i RX RF unit, mottagning!?

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Som rubriken lyder så undrar jag om någon har erfarenhet av dessa tingestar. Hur kan t.ex mottagning och känslighet påverkas ifall dessa inte är som dom borde. Kan dom vara temperaturkänsliga pga kvalitetsskäl eller annan omständighet/åldrade - vanligt eller ovanligt?? Komplettera med frågor om jag är otydlig i sammanhanget.

/Sven.

Min erfarenhet är att de med ålder eller statisk elektricitet kan vara väldigt lynniga !
Att dom däremot skulle påverka känsligheten har jag aldrig varit med om och har
svårt att se att en sådan skulle kunna påverka, om jag nu minns allt rätt från telelinjen
och gamle Staffan i Härnösand :)

När dom vill jäklas brukar dom mycket riktigt bli väldigt temperaturkänsliga och ändra
värde lite beroende på dagsform, tycks det mig. Det är min erfarenhet i alla fall.

Som rubriken lyder så undrar jag om någon har erfarenhet av dessa tingestar. Hur kan t.ex mottagning och känslighet påverkas ifall dessa inte är som dom borde. Kan dom vara temperaturkänsliga pga kvalitetsskäl eller annan omständighet/åldrade - vanligt eller ovanligt?? Komplettera med frågor om jag är otydlig i sammanhanget.

/Sven.

Man måste veta lite mera om användningsområdet innan några slutsatser dras.

Normalt är kapacitansdioder mycket åldringsstabila, men det kan finnas omgivande kretselement som kan vara temperaturkänsliga
eller åldringsbenägna.

Sitter en kapacitansdiod som avstämningselement i en resonanskrets som används i en mottagare kan det bli så att
kretsen inte blir avstämd på rätt frekvens och då försämras känsligheten. Det är dock relativt ovanligt med kapacitansdiodavstämda
HF-kretsar, desto vanligare är oscillatorer med diodavstämning.

Ska man ha bra prestanda behövs att några designregler följs; en av de viktigaste är att HF-spänningen över dioden helst ska vara liten
jämfört med förspänningen. Dessutom är en poäng att koppla två dioder motriktat så att kapacitansändringarna p.g.a. HF-spänningen tar ut varandra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Dessa sitter i HF-steget, RX, från ingång till första blandare. Potentiometern för "fine tune"( i mittläge) matar en DC på 2.5V 3.5V 4.5V 5.5V(förinställt) beroende på bandomkopplare i läge 144Mhz 145Mhz 146Mhz 147Mhz. Mottagarens trimmning av rx-unit ska ha utförts vid 144.500Mhz från början. Det jag märker är att signalstyrkan minskar ca 6dB(1 s-enhet) då stationen blivit varm efter 15 minuter. Funktionen av dessa dioder är att bibehålla jämn känslighet från resp bands mittläge med hjälp av potentiometrn "fine tune". - Det är mitt utgångsläge. I övrigt så ligger stationen stilla samt rätt i frekvens ända från påslag.

/Sven

Är varactorernas förspänning temperaturstabil?
Kan känsligheten justeras efter uppvärmning genom att justera "fine tune"?

Förspänningen för resp band är stabil och efter uppvärmning går det att utföra fine tune, men inte till signalvärde som vid kallstart. Det har glidit lite i sidled, fast rätt fekvens är inställd. Jag kommer att utföra en grundtrimmning av RX HF- unit, det kan vara att någon av trimmkondingarna där står lite snett och som visar sig när station har sin rätta arbetstemp. - Med signalgenerator och trimmejsel genomförd justering så får jag återkomma. Ytterligare tips mottages!

/Sven.

Uppdatering! - Efter att justerat 4st trimmpunkter(Tc 1-4) så blev skillnaden markant, +10dB, på inkommande signal och i uppvärmt tillstånd. Det var väldigt lite som behövdes justeras så det gällde att inte darra på handen.. Och fine tune fungerar likaså.
Lyckan kommer lyckan går, men radion den står på!

/Sven.

Back