Varför ändras trap:ens resonansfrekvens så kraftigt

Jovisst, om du lägger resonansen i parallellkretsen exakt på den frekvensen som antennelementet nedanför resonerar på (utan krets och resten av antennen ovanför ansluten) så blir det så som du tänkt. Då blir ju både de induktiva och kapacitiva reaktanserna lika stora och tar ut varandra dvs antennen varken förlängs eller förkortas.

Men om antennelementet under parallellkretsen är kortare eller längre än 1/4-våglängd behöver du kompensera genom att flytta resonansfrekvensen i parallellkretsen nedåt eller uppåt i frekvens - för att hamna där du vill att antennen skall fungera.

Så du har egentligen "oändligt många" möjligheter att dels variera de fysiska längderna på antennelementet under och ovanför parallellresonanskretsen liksom du kan ändra LC-förhållandet samt ändra resonansfrekvensen på kretsen. Det finns alltid en kombination av de fysiska måtten och storleken på L och C som ger dig en antenn för två band. När man har skruvat på kretsen så långt bort att resonansen hamnar ungefär mitt emellan de två band man vill ha så fungerar det så som AQWs artikel beskriver.

Men injusteringen av parallellkretsen görs nog bäst om du monterar hela antennen på ett jordplan, helst så som den skall användas och börjar med den nedersta kretsen. Då kan du mäta direkt i matningspunkten utan att påverka. Att mäta på parallellkretsen med en dip-meter kan vara lite klurigt just på grund av att mätlinken lastar ner kretsen eller att spolen är för nära någon objekt som träverandan och lastar ner kapacitivt eller dödar Q-värdet om träet är blött. Men du kan med dip-meter ändå konstatera att du hamnat i rätt härad med resonanskretsen.
 
Men injusteringen av parallellkretsen görs nog bäst om du monterar hela antennen på ett jordplan, helst så som den skall användas och börjar med den nedersta kretsen.
Japp, precis så hade jag tänkt förfara.
Jag tänker använda 10 och 12 mm Cu-rör som jag skjuter i varann så att jag enkelt kan variera längderna och låsa fast med slangklämma.
När allt är intrimmat löder jag troligen ihop rören.
 
Låter bra. Vad använder du för isolering i rörkondensatorerna och hur många pF på ett ungefär?
 
Back
Top