Varför använda internet när det finns radio?

sm6gqw

Member
Du har säkert hört det förut, en massa bra motiveringar till att inte blanda internet med våran hobby. I stora drag kan jag hålla med men bara om jag inte tänker själv. Med egen tankeverksamhet blir läget ett annat.

Skype och EchoLink (som exempel) har en mycket stor funktion att fylla bland oss radioamatörer. Det ger betydligt större möjligheter att hålla kontakt med gamla vänner. Minns att vi kanske flyttar och inte längre kan sätta upp mastadontantenner, vi kanske blivit elallergiker eller kanske rent av inte längre klarar att bo ensamma på åldens höst. Flyttar vi till ett äldreboende eller någon annan form av servicelägenhet så vips, inte en chans längre att sätta upp en yttre antenn. På sin höjd kanske vi bara når en repeater där det knappt finns någon att tala med. Men alla gamla vänner på kortvågen? Det är kört, radiovägen.

Det är nu dessa system (via internet) kommer in i bilden. Plötsligt öppnar sig hela världen igen. Många av ens gamla vänner har något av systemen. Med Skype kan vi dessutom titta på varandra via webkamera. Hum, kanske inte alltid så lyckat men ändå :)

Fördelen med EchoLink är att vi kan komma ut via länkar till radio och nå de som fortfarande bara kör radio. Nackdelen är väl att det bara blir licensierade vi kan kontakta. Skype har inga hinder ocvh vi väljer ju själva om vi vill acceptera nya som ropar upp.

Nackdelen med Skype är att det är så svårt att söka efter de som är QRV men kanske bytt distrikt. Träffarna på typ "SM" ger inte mycket. Detta var anledningen att jag gjorde mig en egen liten lista. Flera ville ha den så jag la ut den på nätet. Se listan. Vill du själv vara med där så fyll i "blanketten" och skicka via Skype chatt.
 
sm6gqw said:
.....
Nackdelen med Skype är att det är så svårt att söka efter de som är QRV men kanske bytt distrikt. Träffarna på typ "SM" ger inte mycket. Detta var anledningen att jag gjorde mig en egen liten lista. Flera ville ha den så jag la ut den på nätet. Se listan. Vill du själv vara med där så fyll i "blanketten" och skicka via Skype chatt.

en observation: din lista innehåller "silent keys"
 
sm6gqw said:
Tack, men vem?

rekommenderar att bläddra i QTC för att vara på den säkra sidan,
vore synd om minnet spelar mig ett spratt och någon blir r.i.p i förtid ;)
 
Back
Top