Varför blir stegen till antenn?

Skalmannen

Well-Known Member
Jag har satt ihop en öppen stege bestående av FK-kabel för att mata en dipol. Har dragit
ut stegen till matningspunkten, men har inte anslutit antennen. När jag kopplar in
radion märker jag att stegen agerar (mottagar-) antenn. Varför? Borde inte strömmarna i de två
ledarna ta ut varandra. Undrar hur detta blir när jag kopplar på dipolen...
 
Om strömmarna i ledarna i stegen är lika och motriktade så kommer stegen inte stråla/agera antenn, men så är tyvärr sällan fallet (det gäller även för koaxialkablar).
Det kan finnas många anledningar till att strömmarna inte är lika, här är några av de vanligaste:
1. Den balanserade stegen är kopplad direkt till en obalanserad anslutning på radion, utan balun. I det fallet är ju ena ledaren i stegen ihopkopplad med radions chassi och allt som är kopplat därtill. I den ledaren i stegen som är kopplad till "mittledaren" på riggen kommer ju hela strömmen gå, men i andra ledaren kommer lite mindre ström gå, eftersom en del går genom riggens chassi vidare ut i elnät m.m. (och så småningom kapacitivt kopplar till stegens andra ledare).

2. Antennen som ansluts till den balanserade stegen är inte perfekt balanserad. Det kan man delvis motverka med ett CM-filter (ibland kallad 1:1 strömbalun). Eftersom du inte har någon antenn ansluten är detta knappast problemet i ditt fall.

3. Stegen går nära andra föremål, den ena ledaren lite närmre än den andra. Om man t.ex. behöver dra stegen parallellt med en husvägg kan man med fördel tvinna stegen något, typ 1 varv per 2 meter, för att minska det problemet något.
 
Last edited:
Det bästa är att du använder en loop då behöver du inte tänka på att benen ska vara lika långa. Den enda avstämningsanordningen som fungerar riktigt är en link kopplad modell
http://www.creative-science.org.uk/atu.html

Läs APQ's kommentar. Så här ser min egen ut:

IMG_3167.JPG
 
Om inte länken till sidan inte fungerar, kopiera den och klistra in den i din webbläsare.
 
Ok, gissar att både alternativ 1 och 3 i XHJ:s förklaring kickar in här. Får fundera på vilken antenn
som kan passa, men har knappast möjlighet att få upp en loop på samma höjd som jag kan få
matningspunkten i en slopande dipol. Dock kanske "slopandet" i sig försämrar läget, vilket möjligen
skulle tala till loopens fördel, men den kommer ändå att hamna väldigt lågt.
 
Back
Top