Varför CTCSS ?

I tråden argumenteras för hur bra det är med subton på fm-repeatrar.

Det vore intressant att få höra erfarenheter från er som bor där subtonssystemet är i bruk. Jag avser då i första hand situationer där man hör mer än en repeater och faktiskt är störd av "den andra" repeatern, dvs där fler repeatrar är ungefär lika starka.

Det är ett intressant faktum att om man hör två fm-sändare samtidigt, så behövs det ganska liten skillnad i signalstyrka från dem, för att den starkare helt skall ta överhanden och ge i stort sett störningsfri önskad mottagning. Detta då till skillnad från t.ex. ssb, där en avsevärt svagare signal kan störa den önskade rejält.

Hur funkar det om två, eller fler, repeatrar med subtoner sänder samtidigt? Blir det någon förbättring jämfört med att inte ha systemet? I min enfald tror jag att det inte blir ett dugg bättre än utan subtonerna.

Var i vårt avlånga finns problemen? Är det bekymmer vid lokal trafik (där man lika gärna kunde köra direkt, utan relä)? Är det bekymmer vid långväga förbindelser (där man med fördel borde välja ssb (eller det-där-som-inte-får-nämnas))?

{Jag avstår nu och här från kommentarer kring skall, bör, SSA hit och IARU dit. Det är den faktiska prestandan hos systemet jag är nyfiken på.}

Kom nu igen och berätta om era erfarenheter "ur verkliga livet"!

/Janne
 
Last edited:
Jag har redan skrivit berättelser ur verkligheten, men förtydligar ändå. Ofta kommer det där upp med "om båda repetrarna är öppna då?" upp. Det kan vara ett problem, men det är ett problem som CTCSS inte är lösningen på heller. Poängen med CTCSS är dels störningsfri PASSNING och att man inte öppnar en repeater man varken tänkt köra eller öppna vilket förhindra att andra störs.

Tror man att CTCSS ska vara ett skydd som förhindrar att fler repetarar hörs samtidigt har man inte förstått funktionen.
 
På 70cm händer det ibland att det ligger en hel del ISM-skräp på repeaterutfrekvensen. Därför har vi sedan många år subton, så squelchen bara öppnas när det är repeatern som är igång, så man slipper höra annat.

Dock är det många - inklusive jag själv - som upplever radion som ganska seg att koda upp CTCSS när man släpper PTT:n. Seg och seg - det tar upp till en halv sekund eller så innan squelchen öppnar igen efter att man släppt. Dock tillräckligt för att man skall missa om någon hoppar in och breakar, säger något snabbt eller t.o.m. missa lite av repeaterns kvittens.

Säkert beroende på radio (upplever detta på FT-7800). Även subtonens frekvens verkar - inte helt ologiskt - kunna påverka denna tid. Amplituden/deviationen har också en viss betydelse, och den är "väl tilltagen" för att få ner dessa dekodningstider så mycket som möjligt.

Edit: Visst kan man koppla bort tonsquelchen när man skall köra QSO, men allt extra knappande i bilen vill jag undvika. Både av trafik- och latmaskskäl ;-).
 
Last edited:
Hmm..... Jag har ju inte kört FM på ett antal år, och hänger väl inte riktigt med i svängarna. Om det är ett problem att fler repeatrar öppnas samtidigt, med 1750, så beror det väl snarast på olämpligt frekvensval? Helt enkelt en miss i koordinationen.
Enda lösningen på det är ju frekvensbyte.
Om man använder CTCSS för att förvissa sig om att endast öppna en viss repeater så försvinner ju lite av tjusningen i repeatertrafiken: Att vid konditioner nå repeatrar på betydligt längre avstånd än normalt (konditionsvarnare).

För mig låter det som att CTCSS innebär mindre amatörradio och mer snabbtelefon. Det löser egentligen inte några problem (Repeatrarna kommer ju att störa varandra ändå) men minskar funktionaliteten.
 
@AKU, Janne:
En liten tropoöppning och det blir totalt hopplöst. Det är väl i bl.a Stockholmstrakten med omnejd som problem uppstår. Vi har här i tråden SM4RNA som haft problem med SM0 repeatrar, det finns en kille här på forumet som har/hade problem med Uppsalas 70cm och SK0QOs repeatrar då han bodde mellan dem.

Det finns säkert fler. I sydsverige borde det uppstå problem med närheten till Danmark.



@RNA:

Eller som det var då "kära gamla" b:90 rådde. Men man önskar att vi inte var i det motsatta lägret och nästan utan någon form av reglering!

Att repeaterägare, eller för den delen alla amatörer, blev tvingade att följa IARU kunde kanske vara en gyllene medelväg.
 
@TJC:

Fler repeatrar, högre effekter hos användarna och ingen egentlig reglering är ett framgångsrikt recept för kaos (;))

VHF/UHF FM har väl alltid varit vår lokaltelefoni?
 
Last edited:
För mig låter det som att CTCSS innebär mindre amatörradio och mer snabbtelefon. Det löser egentligen inte några problem (Repeatrarna kommer ju att störa varandra ändå) men minskar funktionaliteten.

Jo det låter bekant. Men det är faktiskt så att det är upp till var och en om man vill aktivera CTCSS-squelsh eller inte. Har man störningar, lokala ickeradioamatöranknytna eller avlägsen repetar så KAN man använda det. Annars strår det en fritt att låta bli.

Enkelt kan man dela in CTCSS-skeptikerna i två grupper. De som t.ex. AKU in/an-ser att CTCSS inte förhindrar störningar till 100%. Den andra gruppen är de som menar på att CTCSS är ett rent slektivsystem som nära nog förhindrar all trafik. Ingendera stämmer dock..

Ett exempel är att när man delar in landet i CTCSS-zoner så underlättar det att nå önskat distrikt längre bort. Sen kan man som sagt välja att köra "öppet" om man vill. Att repetrarna sänder CTCSS är en service som man själv bestämmer om man vill använda eller ej..
 
Förresten kan jag räknas in bland de som har problem. Vårt sommarQTH som ligger högt i Tiveden, där har jag ibland problem med att flera repeatrar öppnar samtidigt med 1750.

Var en skeptiker förr men har svängt i fråga om CTCSS, vi har en hel del att vinna på en övergång.
 
Sen kan man som sagt välja att köra "öppet" om man vill. Att repetrarna sänder CTCSS är en service som man själv bestämmer om man vill använda eller ej..

Nu handlar det dock främst om vad repeatrarna inte skulle få lyssna på för att öppna.
Fördelarna kontra nackdelarna med att de sänder CTCSS när de är öppna är nog ingen som ifrågasatt, eller hur ? För precis som du skriver - det ger ju alla möjligheter för användaren att avgöra själv.

Ingen ifrågasätter heller behovet av selektiv öppning. Av ren självbevarelsedrift har ju väldigt många seriösa repeatrar redan någon DTMF som alternativ till 1750. Att CTCSS tillkommer ser jag bara som positivt, även om det i vissa situationer är knöligare att ställa om än att trycka på en annan knapp vid öppning. När kommer mikrofoner med CTCSS-tangentbord ? Vill ha....

Hade vi haft en starkare riksorganisation som ingav förtroende i frågan och med bättre möjligheter att styra upp koordination av frekvenser m.m. hade dock problemen inte varit där de är nu. Ett tag fanns på vissa håll rätt aktiva repeaterforum och diskussion som t ex resulterade i att vi i vår region har DTMF-6 som alternativ. Kanske därför vi inte upplever 1750 som ett problem, då väldigt många DTMF-öppnar ?

Lite OT:
Det finns f.ö. fler områden där man tror man får en egen kanal bara för att frekvensen förses med CTCSS: PMR-apparaterna på 446 MHz. I specar och reklamblad står det ofta "med xx kanaler så du slipper bli störd av andra", då det i verkligheten bara är ett fåtal verkliga fysiska kanaler/frekvenser. Men det man inte hör har man inte ont av :rolleyes:.
 
Last edited:
Det är bara att konstatera att på de repeatrar som fått CTCSS fullt ut är en överväldigande majoritet av användarna jättenöjda. De som inte är nöjda, och är motständare, är de som inte själva provat det i praktiken. =Bakåtsträvare och inget annat.
 
Hej!

Något som har förändrats rätt mycket senaste 10 åren är att mobiltrafiken i stort sett avtagit och ersatts av fasta stationer som brukare.

Personligen tycker jag att det är synd att det är så lite mobiltrafik men jag har förståelse för att repeatrarna tjänstgör som räckviddsökare för dom som inte har lyckan att kunna sätta upp några riktiga antenner hemma.


Kan även vara roligt att köra en avlägsen repeater med det urval som olika distriktsvisa CTCSS toner ger.

Sitter precis och lägger sista handen vid vår moderniserade repeater och har efter samtal med närmaste granne i distriktet lagt in andra CTCSS tonen enligt distriktsindelning.

Man kommer även kunna att öppna med DTMF 6 och 1750 om man så önskar.

Ser bra ut! inget att vara upprörd över:)

73 Håkan SM7WSJ
 
Talade nyss med en mobilstation på 2m, förvisso på direkten. Det han och många andra klagar på är att störningarna nära nog omöjliggör mobiltrafik inne i stan. Det verkar framför allt vara SL-bussarna som tydligen har en tät störningsdimma kring sig. Hur har ni det i era städer?
 
Hej Per!

Det är bra att du inte har oriktiga antenner...;)

Jag har svårt att se varför man måste stänga av möjligheten att öppna med 1750 för dom som vill. Här kommer vi aktiva användare använda CTCSS för bekvämligheten men jag vet att det tex i Ulricehamn (som infört CTCSS) sitter en gammal man utan ekonomiska eller tekniska möjligheter att komma in på repeatern efter den modifieringen. (En mindre användare där)

Det finns faktiskt i Sverige pensionärer och andra som inte har ekonomisk eller tekniska möjlighet att förnya sig även om det låter avlägset för oss som har jobb och är mitt i karriären.

Att man skulle kunna använda repeaternätet efter eget tycke på långa avstånd tror jag blir svårt att uppnå, samt ganska osäkert då det är många identifieringar samt provöppningar som pågår.

Där tror jag inte 1750 är den stora boven i dramat....


Vi hörs på 300 någon kväll!

73 Håkan SM7WSJ
 
Tja du... jag brukar köra över Ulricehamn härifrån Skåne med 8 element 240 m ö h så det är av stort intresse, av att slippa öppna fel repeatrar, ÄVEN för en som inte har tvingats till att "ha oriktiga antenner hemma". Genom att bara Ulricehamn 145,675 MHz med 114,8 Hz öppnas slipper man ligga ute på 5 repeatrar, men det är elände när någon öppnat upp en av de andra (som >95% av tiden är oanvända) med 1750 och den på samma frekvens plötsligt ligger bärvågsstyrd med långt efterhäng och inte vill gå ner förrän jag gjort en paus på kanske 1 min. Likaså när det är konditioner, som inte händer allt för sällan tycker många användare med mindre antenner att det är kul kunna komma längre men när man då kör över flera repeatrar samtidigt blir det mest kaos. Detta sammelsurium hade hindrats om alla repeatrar kört subton enligt SSA-rekommendationen och man medvetet kunnat välja repeater. Någon här tror i sin enfald att vi är så korkade att vi tror att subton skulle rätta upp co-channel interferensa men det är inte det vi pratar om utan all den tid som man passar en radio. Men visst. det finns de som bara startar radion när man ska prata...

Katastrof.
1750 med påföljande bärvågsstyrning kan du skrota direkt. Det bara förlänger lidandet i övergången och hindrar folk att ta sig i hampan och lära sig använda subtonerna i sin radio. Många tror de inte har en radio som klarar subton och andra är för hjärnsvaga för att hitta i menyerna, men mest lata.. Subton börjar också bli Hedenhös-teknik. Här i Skåne har det gått alldeles utmärkt gå över till enbart CTCSS på flera repeatrar så varför inte hos er? Är era användare så efter oss skåningar? ;)

Nej detta måste testas för att man skall begripa det tydligen. Många stirrar sig in på enstaka detaljer och klarar inte se hela bilden. Det är synd man har så låg simultankapacitet att man inte kan sluta titta som genom hålet i en toa-rulle. Tänk lite till! Försök se hela bilden! Användandet är dynamiskt. alla repeatrar körs inte hela tiden. Hur undvika att man startar upp flera repeatrar vid konditioner. Det finns lösningar på hur du med de flesta apparater enkelt scannar in en okänd repeaters subton när du är på resa och dessutom finns det ett antaget system för vilka subtoner man kör med inom olika distrikt, med mera med mera. Men framförallt kunna väga alla fördelar mot en enstaka nackdel, den förmågan verkar saknas men det ser man ju i så många andra sammanhang annars: Se hela bilden och se och väga väsentligheterna.

Ni som är emot införande av subton måste tycka att hela världen är dummare än er själva? Är det så? Se er omkring!


Slutligen tar jag mig nu en funderare på om vi inte skulle starta en SSB-ring på 3520 kHz. Det är ju ändå bara en rekommendation att köra CW där i detta avlånga land.... Vilka hänger på?

Jag är på men bara om vi kör FM eller USB eller kanske DV (D-Star eller dyl) Bandplanen är ju som sagt bara rekomendation "Sarkasm" :)

//TSC
 
Ni som är emot införande av subton måste tycka att hela världen är dummare än er själva?

Vem i tråden menar du är emot införande av subton ?

(Det JAG fört fram är att 1750 påstås bli förbjudet, och det med hänvisning till ett dokument som inte säger det. Subton har vi ju delvis redan, och mer skall det bli).
 
Även jag ställer mig frågande till vem i denna tråd som är emot införandet av CTCSS?.

(Vi har folk ute i förskingringen som är emot efter vad jag hört med egna öron)

Likaså vill jag förstå var det i IARU dokumentet står att 1750 skall bort.

Enligt min mening är det självklart att införa CTCSS men var står det att 1750 skall bort?

Det här har ingenting med att bryta mot bandplanen men däremot att inte följa IARU rekommendation. (Vilket är väldigt illa )

http://www.fura.se/images/stories/repeatrar/IARU_reg-1_repeater_standards_dec_2011.pdf

För trovärdighetens skull skall rätt vara rätt.

Den som vill fördjupa sig kan läsa dokumentet nedan. (runt sidan 19-21 ungefär) Det finns utrymme för missförstånd.

http://www.google.se/url?q=http://w...MQFjAC&usg=AFQjCNEYrj6FSmR_dWuM4n1UhIHNRMAQ_g

mvh Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Där tror jag inte 1750 är den stora boven i dramat....

Här är 1750 gummitummarnas favoritfunktion. En enda knapp som öppnar allt, precis som de vore bärvågsstyrda och PTT användes. "Underbart!" Ofta när trafik förekommer på en repeater så testar gärana gummitummarna vilka fler repeatrar de kan väcka. Är det minsta conds far kanske upp till 4 kanske 5 stycken upp och till gummitummarnas stora glädje saboterar pågående QSO.
 
Likaså vill jag förstå var det i IARU dokumentet står att 1750 skall bort.

Enligt min mening är det självklart att införa CTCSS men var står det att 1750 skall bort?
mvh Håkan SM7WSJ

Men hur ska du ha nytta av 1750-öppning om repeatern måste vara CTCSS-styrd samtidigt? Med 1750 ton görs repeatern därefter bärvågsstyrd och CTCSS stängs av? Eller hur menar du nu? Ie om du nu skall behålla CTCSS parallellt vad skall då 1750-tonen göra?
 
@RNA:
Det finns kanske ingen "frizon" för 1750. landsortsrepeatrarna har fina QTHn, höga effekter och är känsliga då mottagarna inte störs med resultat att de lätt startas från långa avstånd.

@WSJ, Håkan:
Kan man inte samla ihop till en kines för den stackars äldre mannen eller hjälpa honom modifiera sin rigg. Det gäller att få alla med vid förändringar.
 
Back
Top