Varför CTCSS ?

Hej!

Tycker det är bra inlägg ovan med lite olika infallsvinklar som alla är värda att beakta.

MEN!

Hur kommer vi vidare? vi kan väl inte bara lägga oss ner och vänta på att allt stannar av helt och hållet eller?....

Med vänlig hälsning Håkan

PS: jag tror att felet ligger i att någon släppt ut den magiska röken och experimentlustan blåst bort.....
 
Varför inte lägga oss ner och se vad som händer.

I den sanna Liberala självregleringens princip. Betydligt viktigare saker "fixas" av politiker världen över den vägen.

Nå om vi ser på AM så var den en gång i tiden den allenarådande för att överföra tal.
Idag finns enbart några få entusiaster som förstår sig på AM.

Förr var räknestickan rådande, idag är det nästan ingen som varken begriper sig på den eller använder den, idag gäller räknedosa.

De
SM4FPD
 
Just nu sitter en idiot och tutar(en icke 1750-ton) på R5 i Stockholm och dessutom på en repeater som är bärvågsöppnad, över ett repeatersystem med vida utbredning. Många tycker olika men med ökad selektivitet skulle okynnesöppnande kunna minskas och speciellt vid konditioner. Att bara riskera "en" öppning av en specifik repeater med hjälp av ctcss-ton kan väl inte ses som nåt dåligt eftersom avsikten var just att bara öppna den önskade. När fler skramlar igång samtidigt så omöjligörs en vettig förbindelse. - Hur är det egentligen med dem som är ansvariga för repeater och skötsel av demsamma? Just nu står dessutom R2 i 0-distriktet och sänder sedan snart 2-veckor tillbaks, kontinuerligt dygnet runt, helt i onödan. Avslutningsvis, en repeater kan ju vara en trevlig mötesplats för radiopratande och den som inte tycker det kan stänga av sin radio eller sälja den till förmån för annat.

/Sven.
 
FPD skrev: "CTCSS är enbart till för den enskilde radioamatörens bekvämlighet, om alla sänder subton finns nämligen möjlighet att göra sin mottagare selektiv för FM voice istället för störningar."

Bra argument Roy. Om repeatrarna hade varit aningen färre till antalet så skulle de kunna frekvensplaneras bättre. Då hade det räckt med en (1) gemensam pilotton för att dels aktivera repeatern, dels säkerställa att störningar inte aktiverar repeatern. Om sedan även repeatern hade sänt ut samma pilotton så hade alla användarna sluppit att störningar triggat brusspärren.

Fördelen hade varit att man sluppit att hålla ordning på vilken pilotton som gäller för en viss repeater vilket kanske kunde vara bra för den resande som far runt på vägarna.

Nackdelarna jag kan se är att det kan bli viss kalabalik på frekvenserna de få dagar om året det är goda konditioner samt i de fall en fast station med stora antenner når flera repeatrar som delar samma kanal. Men om antalet repeatrar hade begränsats så skulle kanalerna räcka till så att återupprepningsavståndet blev tillräckligt stort. Det var ju så det såg ut i mitten av 70-talet då det fanns ett fåtal repeatrar men som täckte upp stora geografiska områden även för handhållen utrustning.

Jag tror att ju mer komplicerade system som byggs upp och ju fler kanaler och repeatrar som används ju mindre blir aktiviteten totalt sett. De förhållandevis få användarna fördelas ut på många kanaler och på varje kanal finns bara ett fåtal. Alla som scannar runt på kanalerna kan konstatera att på varje repeater finns bara ett fåtal användare och gäster som ropar allmänt anrop får sällan eller aldrig svar.

Till RNA: I kommande nummer av ESR Resonans finns en artikel som bl a beskriver en AM-repeater för VHF med extremt lång räckvidd långt bättre än de stora moderna FM-repeatrarna. Läs den artikeln när Resonans kommer ut mellan jul och nyår. AM tillhör definitivt framtiden.
 
Jag har tidigare funderat på om avveckling för vissa kan vara både målet och lösningen på de problem som finns. Mönstret tyx bli allt tydligare.

Den dåliga återväxeten ska bekämpas med färre nya amatörer och svårare begränsningar. Dålig aktivitet på rpt ska bekämpas med färre rpt och med sämre räckvidd. (Dock tycks AM med bättre räckvidd vara bättre av nåt ännu okänt skäl?)

Sedan noterar jag ett antal doser "det var bättre förr av Bengt EQL" o de senaste eller tja alla inläggen....

Problemet med att hållea reda på en primär ton och en sekundär, kanske två per distrikt orkar jag inte komentera längre, men man kan ju undra hur 17 ni håller reda på alla CW-segment? Mobilt kör Ni ju sedan inte då det är livsfarligt.... :rolleyes:

Mossa mossa på er alla barn..
 
Last edited:
I kommande nummer av ESR Resonans finns en artikel som bl a beskriver en AM-repeater för VHF med extremt lång räckvidd långt bättre än de stora moderna FM-repeatrarna. Läs den artikeln när Resonans kommer ut mellan jul och nyår. AM tillhör definitivt framtiden.

Ser verkligen fram mot den artikeln. Skulle kunna tänka mig att en AM repeater med stackade big Wheel och bilen försedd med Halo skulle kunna ge fantastiska räckvidder.

Jag vet att en del bilar lägger ut för mkt störningar för att lyssna på något annat än FM/DV (tex min kamrats Diesel Volvo) Min Bensindrivna BMW är helt tyst på VHF AM då jag ofta lyssnar på flygtrafiken när jag är mobilt.

Now we talking....

mvh Håkan SM7WSJ

PS: lyssnade på jänkare strax över 29 MHz i helgen med riktigt välljudande AM.... Härligt!.
 
PS: lyssnade på jänkare strax över 29 MHz i helgen med riktigt välljudande AM.... Härligt!.

Jag har tidigare både lyssnat och kört en del där. Alltid kul. Nu har ju AM ramlat ur våran bandplan där, så nu kan man ju även känna sig lite serieös och innovativ när man kör där... ;)
 
Jag tycker mig märka att de som mest är emot omställning till CTCSS är de som ändå redan slutat använda repeatrarna långt innan man ens började prata om CTCSS. Hur kan det komma sig?

Mvh /Per
 
Jag har inte använt repeatrar på flera år. Största anledning är att det knappt finns någon annan som använder dom.
Jag har lite svårt att förstå att införandet av CTCSS skulle höja aktiviteten.
Människan är lat av naturen och minsta motståndets lag gäller.
 
Jag har lite svårt att förstå att införandet av CTCSS skulle höja aktiviteten.

En bedrift minsann, med tanken på denna och andra trådar. Ovilja kanske?

Fördelarna är uppenbara. Man slipper (OM MAN VILL) höra skrapandet i från långväga rep medans man passar. Man kan även slippa störningar i från butiler, mackar, skyltar och annat när man är mobil. Även där slipper man att scanningen stannar av långväga rpt som man inte kan läsa.

Om man tar det ett steg längre, vilket föreslogs i USA redan på 70-talet. Att allla alltid sänder en ton så kan man hindra att alla falska signaler når högtalaren. Det röstades dock givetvis ned då vissa individer var för missundsamma för att sända "nån ****** ton", även om det inte påverkade eller ens märkte det själva, förutom att den hemska manualen troligen måste plockats fram.,, Det här att alltid sända en ton och låta det vara upp till lyssnaren om denne ska använda den till nåt är givetvis bara en våt dröm. Det finns för många som anser sig vara för "seriösa" för att kunna ställa upp på nåt sånt, det är bara att inse. Men att alla rpt åtminstone kunde sända ton tycker man ju att det kunde bjudas till med.. Men det verkar inte bara svårt att nå fram. Det verkar omöjligt. "Selektivsystem och hinder" är vad som ses. Ja tillsammans med den glada ugndomens dagar så klart...

Ärligt talat tror jag vi förbrukat VHF-trafiken på FM. Vi vill inte testa nåt nytt. Vi har sagt allt som går att säga. I många fall är vi rent av trötta på varandra. Jag överväger att bara köra 29MHz AM/FM i bilen med utländska stationer och bli ytterligare en som i protest mot allt nytt är tyst på VHF och UHF.
 
Hej!

Något som jag märkt sedan vi (förutom 1750 och DTMF) även lade till CTCSS öppning på vår repeater är att det är så otroligt smidigt att öppna repeatern... Man bara fumlar reda på mikrofonen någonstans på passagerarsätet för att hålla inne PTT någon sekund och vips! så är repeatern igång..... mkt enklare än att leta reda på den lilla 1750 knappen HI!.

Eftersom det här med VHF/UHF är mitt huvudintresse och jag aktiverar allting från repeater till tropo/satellit/månstuds så har det blivit att man funderat en hel del på hur man ska gå vidare mobilt nu när repeateraktiviteten är så dålig.

Jag kör mobilt ca 45 minuter varje dag och sätter därför värde på att det finns ett repeatersystem som fungerar i närområdet. Nu är det så att det finns inte mycket lokal aktivitet och då måste man hitta på något nytt.

Det är otroligt billigt att plocka ihop lite delar för att bygga något intressant nuförtiden då väldigt många bara vill köpa färdiga lösningar.

Så som jag har lagt upp utvecklingen här, så kommer den lokala repeatern fungera som vanligt med CTCSS/DTMF/1750 öppning samtidigt som den sänder subton som en service till dom som vill använda tyst lyssning på lokalrepeatern.

Men! Nu börjar det roliga.

Jag har samlat ihop delar för en ren experimentrepeater som bara kan aktiveras av dom som känner till subtonen som gäller, och där kommer man ut på andra band med helt annan vågutbredning och yttäckning än vad man normalt gör. Jag kommer till exempel att kunna gå ut på 144.300 samt även 10M FM och skulle rent teoretiskt kunna koppla ut mig på 3750 KHz.

Jag tror att det här kommer att göra mobilkörningen lokalt roligt igen och i och med att den ordinarie repeatern står tyst och väntar så stör det ingen att det blir lite aktivitet på frekvensen någon halvtimme om dagen när experimentrepeatern aktiveras.

Det är billigt att experimentera nu när det finns så mycket avlagda stationer till salu överallt.

Bygg på!!

73 Håkan SM7WSJ
 
RNA skrev; "Problemet med att hållea reda på en primär ton och en sekundär, kanske två per distrikt orkar jag inte komentera längre, men man kan ju undra hur 17 ni håller reda på alla CW-segment? Mobilt kör Ni ju sedan inte då det är livsfarligt...."
----

Du tycks ha stora problem med alla som inte tycker precis som du. Det är dock ett problem du själv får försöka hantera. :)

Men visst, det finns nog en hel del mossiga amatörer som liksom jag kommit till insikt att det inte är värt pengarna att skaffa ny modern utrustning till bilen och här hemma enbart för att hänga på repeatrarna och lyssna på den taffliga trafik som där förekommer. Det är ett av skälen till att aktiviteten är låg och de som förr var aktiva nu är inaktiva.

Idag har jag en walkie talkie FT470 (gammal mossig sak med subton RNA) som kan användas men det är sällan den är i drift. För passning används en kommersiell Motorola någonting men där har jag faktiskt inte orkat koppla in någon mikrofon än trots att den använts tre år nu. Ropar någon på mig eller jag vill svara så tycker jag det räcker att slå igång den bärbara som ligger på hyllan här. Inte mycket trafik och det är samma sak på de andra repeatrarna i regionen.

Här i Lund har vi en 70 cm repeater som jag är radiotrafikansvarig för. Den drog vi igång i mitten av 70-talet och har sedan några år har den försetts med subton enligt modernt snitt. Så kalla inte mig mossig RNA. :) Vi har t o m rättat in oss i ledet och gått från 1,6 MHz till 2 MHz duplexavstånd. Skall erkänna att det tog emot ty 1,6 MHz och det gamla TT-systemet fungerade utmärkt.

Från tid till annan har några av oss försökt förmå de gamla filurerna som tidigare varit igång att aktivera sig på nytt ty som renodlad snabbtelefon fyller repeatrarna ett vettigt syfte tycker jag. Det svar jag får är att man inte vill offra pengar på en modern radio med subton och inte heller orkar man komplettera den gamla riggen med tonsändare. Detta trots att de ju är synnerligen lätt och inte heller dyrt. Det finns ju kinesika plastradios för 300:- men det är jobbigt att besälla eller så finns inte intresset längre. Nytillkomna amatörer som jag hört komma och gå de senare 10-20 åren är aktiva en kort period (nyhetens behag) som kan vara från veckor till månader men sedan försvinner de eftersom det inte finns någon att prata med när allt är sagt femtioelva gånger. Många av de nya är inte heller direkt intresserade av att experimentera med antenner eller sysslar med något mer tekniskt inom hobbyn som kan bli ett samtalsämne som intresserar många. Därmed finns inte särskilt mycket gemensamt och det blir ofta samma tugg varje dag. Man berättar för varandra att det hörs bra och att nu passerar jag svackan i Hurva och repeatern fluttrar. Ja nu försvann du. Du hörs bra igen. Jag hör dig inte, gå över på Helsingborg. Det är vad man kan förvänta sig att höra och jag tror att många läsare här känner igen mönstret.

Innan repeatrarnas tillkomst (förr när det var bättre RNA) så körde man här i Skåne på 145.700 MHz simplex och stationerna var i de flesta fall SRA och AGA (med rör RNA) som vi trimmade om. De flesta hade utomhusantenner och räckvidden var lång. Aktiviteten var med dagens mått mätt enorm. Det fanns många att prata med och samtalsämnen saknades inte heller då en del hade lite bekymmer med trimning och att få till sina ombyggnader. När några av oss sedan tyckte att det blev för mycket trafik så drogs volymen ner och till slut blev det helt enkelt jobbigt att ha radion igång eftersom allt snackandet störde oss när vi körde telegrafi på kortvåg.

Lösningen på detta blev här i Lund att vi skaffade kristaller för 145,425 MHz och upprättade en lokal kanal primärt för klubbens medlemmar. Aktiviteten blev relativt hög och efter några år i början av 70-talet mycket hög. Det resulterade i att en del allt oftare stängde sina stationer eller drog ner volymen allt mer. Det blev för jobbigt att lyssna på allt och alla särskilt när man själv sysslade med annat. (Körde telegrafi RNA) Lösningen blev för vår del att vi byggde ihop en 1750 tonsändare och en motsvarande tonmottagare som en stand alone enhet kopplad mellan radions högtalarutgång och högtalaren. Det fungerade som så att när vi kom hem från skolan/jobbet (vi var unga då RNA) så tryckte man 1750 i några sekunder och anmälde sin närvaro på frekvensen. -Här är SM7EQL, brukade det låta. Hos motstationerna aktiverades tonmottagaren som drog ett relä som kopplade in högtalaren i 5 sekunder. Tillräckligt länge för att få igenom närvaroanmälan. Så det fungerade som en form av gruppanrop till alla. Det fanns en omkopplare på tonmottagaren där man kunde välja mellan passning med låg volym tills någon sände 1750 ton då volymen ökade i 5 sekunder. Det gick att slå bort tonmottagaren helt när man fick förbindelse eller ville lyssna på någon annans samtal. Enkelt men funktionellt med en tonspole, en knippe BC107-or och ett relä.

Detta low tech system fungerade klanderfint i flera år fram tills vi i mitten av 70-talet byggde ihop den första repeatern på 70 cm och de aktiva fördelades på två kanaler. Den gamla 2 m direktkanalen och den nya på 70 cm. Redan där märktes för första gången en ovilja att släppa det gamla och aktiviteten på 70 cm och repeatern blev aldrig särskilt hög. För oss som byggde repeater och mixtrade med hembyggda duplexfilter fanns dock massor av saker att diskutera och jag minns de ändlösa räckviddstesterna vi gjorde. Olika antenner provades från olika platser och detta höll en hanfull av oss sysselsatta flera år faktiskt. En kul tid.

Sedan dess har många fler repeatrar tillkommit och den lilla skara som har utrustning för 2 m och 70 cm har delats, delats och delats på allt fler kanaler och idag är alla kanaler i princip stendöda. Vill jag ha tag på en radiokompis är mobiltelefonen den enda kanalen som fungerar och där kan vi prata även när någon av oss är på semester på Kanarieöarna.

Man får nog se det nya moderna i ljuset av det gamla mossiga (RNA) och jag är tämligen säker på att ganska många av de mossiga som tillhör min generation har liknande upplevelser från pionjärtiden då repeatrarna var något nytt och det var helt fantastiskt att ha en egen "radiotelefon" i bilen. Mobiltelefonerna var ju inte uppfunna för vanliga svenssons utan det var ju bara vi radioamatörer som tillsammans med polis, brandkär, taxi och åkerier m fl som hade tillgång till dessa moderniteter.

Nog var det allt bättre förr eller hur RNA?
 
Du tycks ha stora problem med alla som inte tycker precis som du. Det är dock ett problem du själv får försöka hantera. :)

Nog var det allt bättre förr eller hur RNA?

Problem? Jag måste väl försöka förklara för de som är negativa till något de inte förstår?

Så lösningen och vad vi egentligen borde pyssla med är en tidsmaskin? En som bara går bakåt? Men samtidigt vore det ju nåt helt nytt.. och den blir säkert svår att ställa in... Nej vi struntar i det. Vi tar bara och öppnar närmaste rpt och drar långa monologer om hur det var förr..
 
Tack för en mkt intressant beskrivning Bengt!

Det är väldigt roligt att få historiken av hur det hela har löpt på genom åren och jag funderar lite på om inte en del saker kommer att upprepas då (Det för en oinvigd) verkar som att det varit något runt D-star uppbyggnaden som blivit lite annorlunda???.

Det trycktes på något otroligt för något år sedan med D-star men sedan har det blivit mkt tystare och jag har även noterat att någon sålt iväg repeatern pga för dåligt nyttjande.

Spännande att se var det hela tar vägen...

Jag har försökt att få en av D-star eldsjälarna att skriva en artikel för QTC för att informera om hur långt vi kommit i SM vilket är intressant även om man själv inte är aktiv.

mvh Håkan
 
Det är väldigt roligt att få historiken av hur det hela har löpt på genom åren och jag funderar lite på om inte en del saker kommer att upprepas då (Det för en oinvigd)

Det där får mig att tänka på en sak. Vet inte om du kommit i gång då? Det pratades om att länka VHF och UHF rpt med 10m för länge sedan. Givetvis "gicks det i taket" av ett sådant förslag då det skulle göra att de ohängda T-certarna skulle kunna ta sig ut på kortvåg på så sätt. Och vem viste vad de i sin CW-okunskap skulle ställa till med...

Sedan hade vi även Dalalänken. Xrossbandsrepetrar var ju uttryckligen otillåtna enl. B90. Men vad var Dalalänken? Var den tillåten eller inte? Vågorna gick höga och medvetna störningar förekom. Man kan se vissa likheter med nuvarande liknande system på annan ort...

Så du har rätt. Håkan. Mycket går runt runt. Framför allt rädslan för nymodigheter och misstänksamheten mot vad andra kan tänkas göra verkar det..
 
Det där får mig att tänka på en sak. Vet inte om du kommit i gång då? Det pratades om att länka VHF och UHF rpt med 10m för länge sedan. Givetvis "gicks det i taket" av ett sådant förslag då det skulle göra att de ohängda T-certarna skulle kunna ta sig ut på kortvåg på så sätt. Och vem viste vad de i sin CW-okunskap skulle ställa till med...

Sedan hade vi även Dalalänken. Xrossbandsrepetrar var ju uttryckligen otillåtna enl. B90. Men vad var Dalalänken? Var den tillåten eller inte? Vågorna gick höga och medvetna störningar förekom. Man kan se vissa likheter med nuvarande liknande system på annan ort...

Så du har rätt. Håkan. Mycket går runt runt. Framför allt rädslan för nymodigheter och misstänksamheten mot vad andra kan tänkas göra verkar det..
Hej Anders!

Jag är medveten om att all länkning blir föremål för kritik (med all rätt kanske?) och det som uppfattas som störande av någon ses som intressant aktivitet av en annan.

Jag tror jag har den optimala lösningen med en tyst lokal repeater som upplevs som vanligt samt en experimentrepeater som bara kan aktiveras igenom att aktivt söka informationen om hur man gör. sedan måste man dessutom göra det aktiva valet att öppna med DTMF mot ett annat band.

Allt är givetvis öppet för alla som vill använda systemet men det kräver att man gör ett aktivt val och inte bara slentrianmässigt trycker 1750.

Annars så känner jag igen debatten med T certarna HI!!

mvh Håkan
 
RNA skrev: "Så lösningen och vad vi egentligen borde pyssla med är en tidsmaskin? En som bara går bakåt? Men samtidigt vore det ju nåt helt nytt.. och den blir säkert svår att ställa in... Nej vi struntar i det. Vi tar bara och öppnar närmaste rpt och drar långa monologer om hur det var förr.."
----

Det är sannerligen inte så lätt att klura ut vad du egentligen vill ha sagt RNA och jag anar en ständig närvaro av bitterhet i din argumentation. Är en liten lektion i repeaterhistoria verkligen så smärtsam att ta till sig?

Nåja, WSJ fattar galoppen och han bygger nu upp ett eget system som säkert skänker glädje åt honom och kanske några av hans närmaste kompisar som är involverade i projektet. Så har det alltid sett ut och som i många fall inom hobbyn så är det vägen fram till målet som är den intressanta och som ger mest utbyte för de som engagerar sig och ger järnet. När allt är färdigbyggt så återstår ofta inte mer än löpande underhåll och kanske en och annan uppgradering för att hänga med i utvecklingen.

Den som följt med diskussionerna om CTCSS har väl inte kunnat undgå att det är en relativt liten klick amatörer som är drivande i frågan och som naturligtvis har ett eget intresse av att bygga upp ett väl fungerande rikstäckande radiosystem tillsammans med andra intressegrupper. Syftet är förmodligen att minimera ömsesidiga störningar mellan de primära täckningsområdena och naturligtvis få ett bättre fungerande repeaternät, rent tekniskt. Ett vällovligt syfte även om det nu finns de som inte anser att de har behov av att haka på utan är nöjda med sitt 1750 system.

Utöver de relativt små grupperna av kreativa doers som driver projekten framåt och inte sällan bekostar både repeaterstationer, master och antenner ur egen ficka finns ett antal användare som sällan eller aldrig bidrar med annat än klagomål på att repeater A stör repeater B och att brusspärren hackar osv. Så var det även förr. Möjligtvis är det betydligt bättre nu men det beror sannolikt på att användarna är så få att inte ens klagomålen når fram alla gånger. Allt var inte bättre förr RNA.

Men vad skall vi ha alla tysta repeatrar till utöver att experimentera med under uppbyggnadsfasen och för att mixtra med systembyggande som nu. Det är en fråga som få lyckats svara på. Det fanns ju ett äkta behov förr men numera finns andra bekvämare kommunikationskanaler.

What?
 
Om nu rekommendationerna ligger att det ska införas subtoner,så lär det göras överallt
så småningom,här nere i SM7 funkar det enligt mej bra!
Vill man hänga på så får man ju ha apparater med CTCSS,annars låter man bli.
Svårare än så kan det inte vara,och det är mycket möjligt att det var bättre förr,men jag
tycker att det är bra med CTCSS ändå,framför allt om jag är mobil! :D
 
Det är sannerligen inte så lätt att klura ut vad du egentligen vill ha sagt RNA och jag anar en ständig närvaro av bitterhet i din argumentation. Är en liten lektion i repeaterhistoria verkligen så smärtsam att ta till sig?

Men vad skall vi ha alla tysta repeatrar till utöver att experimentera med under uppbyggnadsfasen och för att mixtra med systembyggande som nu. Det är en fråga som få lyckats svara på. Det fanns ju ett äkta behov förr men numera finns andra bekvämare kommunikationskanaler.

Jag föreslår att vi skippar analyser och påhopp på varandras person. Om du anser att jag missköter mig på forumet så föreslår jag att du tar det med en moderator. Om du känner att du måste lätta ditt hjärta för mig personligen går det även bra med ett KORT PM. Ha måttliga förväntningar på svar...

Frågan som jag ser det är varför någon som inte är vare sig aktiv eller intresserad av FM-trafik så aktivt argumenterar mot CTCSS? Vidare undrar jag om svaret finns i själva anekdoterna eller om själva anekdoten är svar i sig?
 
Back
Top