Varför CTCSS ?

Jag som ny amatör tycker det är allmänt tråkigt att det hela tiden gnälls om hur låg aktivitet det är på våra repeatrar, konstigt nog är det dom som aldrig eller väldigt sällan inte hörs som beklagar sig värst.

CTCSS eller inte, det blir knappast mer aktivitet av att sitta och lyssna i bakgrunden.
 
RNA skrev; "Frågan som jag ser det är varför någon som inte är vare sig aktiv eller intresserad av FM-trafik så aktivt argumenterar mot CTCSS?"

Svaret har du delvis själv gett när du skriver; "Ärligt talat tror jag vi förbrukat VHF-trafiken på FM. Vi vill inte testa nåt nytt. Vi har sagt allt som går att säga. I många fall är vi rent av trötta på varandra. Jag överväger att bara köra 29MHz AM/FM i bilen med utländska stationer och bli ytterligare en som i protest mot allt nytt är tyst på VHF och UHF."

Det du själv skriver gäller särskilt de av oss som varit med länge och varit med om uppbyggnaden av repeaternätet, testat räckvidderna i det oändliga och pratat av sig. De nya som tillkommer är inte tillräckligt många till antalet för att hålla liv i trafiken och om vi bara klarar av att inse hur det förhåller sig i verkligheten så blir det också lättare att förstå varför aktiviteten på de allt för många repeatrarna är så låg som den trots allt är.

Om man hade halverat antal repeatrar och en del användare hade satt upp utomhus antenner så hade förmodligen trafiken på de återstående repeatrarna ökat en smula. Samtidigt hade komplettering med utomhusantenner gett bättre möjlighet till direkt kommunikation med varandra utan repeater. Då hade aktiviteten över repeatrarna minskat så klart.

Det finns här i min region en handfull sådana "kompisnät" på simplexfrekvenserna och som jag skrev tidigare så är vi ett gäng om 7 pers som kör AM på 2 m och språkas vid där på kvällarna. Vi skulle så klart lika gärna kunnat använda repeatern här i Lund som jag är ansvarig för men 5 av de sju har inte skaffat sig nya radioapparater och då det plötsligt krävs CTCSS som "jag sade OK till" så får vi räkna de 5 som förlorade.

Ibland pratar vi på vår AM-kanal en två tre timmar i sträck. Ja det händer flera gånger i vecka. Om denna trafik hade skett på repeatern så tror jag att andra hade klagat. Vi pratar mest teknik och samtalsämnena handlar nog mest om rörteknik och ett vågutbredningsexperiment på kortvåg som vi nu är i full färd med.

Så du ser, det är inte lätt det här. Jag tror att vi får försöka acceptera att var och en gör som den vill och så länge vi försöker hålla oss till bandplanerna och PTS föreskrifter så borde ingen annan ha ont av det.

Hur ser det ut i din region RNA? Vad för trafik finns på repeatrarna, hur många aktiva och var finns alla de som förr trafikerade 2 m?

Du skriver också ang CTCSS att; "Fördelarna är uppenbara. Man slipper (OM MAN VILL) höra skrapandet i från långväga rep medans man passar. Man kan även slippa störningar i från butiler, mackar, skyltar och annat när man är mobil. Även där slipper man att scanningen stannar av långväga rpt som man inte kan läsa."

Så är det ju. Det var ju samma fördelar som vårt gamla system med 1750 tonmottagarna på 145,425 MHz simplex erbjöd för de som ville. Men som jag skrev tidigare så är det inte alla som vill offra tid och pengar på att t ex uppgradera sina gamla FM-pytsar med CTCSS och då repeatrarna inte längre kan aktiveras med 1750 så blir resultatet att dom lägger av helt eller möjligen lyssnar på trafiken. Jag slutade att köra mobilt med min AP2000 när vi bytte skift till 2 MHz och att bygga in en CTCSS-enkoder orkar jag helt enkelt inte. Inte kan jag vara ensam att tänka så?
 
Last edited:
Jag som ny amatör tycker det är allmänt tråkigt att det hela tiden gnälls om hur låg aktivitet det är på våra repeatrar, konstigt nog är det dom som aldrig eller väldigt sällan inte hörs som beklagar sig värst.

CTCSS eller inte, det blir knappast mer aktivitet av att sitta och lyssna i bakgrunden.
Hej! Bara en liten snabb kommentar.

Det är tråkigt om det uppfattas som gnäll när vi diskuterar om vikande aktivitet på repeatrarna. Det kan lätt uppfattas så, men många av oss som bryr oss, och är intresserade funderar på hur vi ska göra, för att göra det hela mer intressant igen. En del ser CTCSS som en lösning och en del ser det som spiken i kistan..... Vi som inte tänker lägga oss ner och vänta på att det stannar helt, funderar hela tiden på hur vi ska göra, för att göra det hela mer attraktivt igen. Det är väldigt roligt att läsa vad Bengt skriver då hans långa erfarenhet stämmer väldigt väl med den bild jag har fått på min korta 15 års period.

Vi som inte väljer att sluta med mobiltrafiken kommer att hitta nya kluriga lösningar som kanske även gör att en del som gett upp och lagt sig ner på golvet för att se om allt går åt skogen, kanske får ett nyväckt intresse igen.


mvh Håkan
 
Men, som trådskapren efterfrågar, varför ctcss? - Det måste väl i allafall vara för öka selektiviteten i repeatersystemen. Att bara öppna "en" repeater, som man önskar, och det utan risk för okynnesöppnande av andra repeatrar oavsett konditioner eller ej. Det kan väl inte vara en dålig intention, speciellt vartefter antalet repeatrar ökat sedan begynnelsen, med teknik för sin tid, och att inte öppna ett helt länksystem i onödan är väl bra!?

/ Sven.
 
Då får jag fylla på med en bieffekt av CTCSS som kanske kan få DX-körarna intresserade.

Tänk när man har en Yagi på t ex 17 element och riktar iväg åt ett lämpligt håll där man vill köra en repeater och kan öppna bara den där repeatern längre bort och inte den som är närmare på samma sändarfrekvens. 1750 fungerar ju inte så bra då man öppnar alla repeatrar som är inom hörhåll. Jag har börjat leka lite med detta i brist av folk på den låga horisontella delen. Och jag får nästan alltid svar! Det får man sällan på 144300 numera.

CTCSS ökar alltså möjligheterna för att köra tropo mot avlägsna repeatrar. Nu kommer mr gnällspik och säger att detta inte är meningen utan repeaters skall endast användas för lokala kontakter, helst bara för mobilstationer... Javisst har det varit så men nu när många repeatrar är knäpptysta så varför inte aktivera dem lite långväga? Det tycker de få lokala användarna som bara har en gummipinne också är kul. Alla vill ju se lite mer trafik. Vi är ju sociala djur.

För bästa verkan skall alltså ingen repeater ha samma kombinationspar av sändarfrekvens och subtonsfrekvens. Åtminstone inte inom 50-100 mil.

Att repeatern sänder samma subton som öppnar den ger också en extra möjlighet till identifiering när man råkar få in ett avlägset pågående repeater-QSO. Jag har t ex 145.725MHz/77Hz med i min scanninglista och då öppnar den bara när Stockholm sänder och inte på de danska stationerna som kommer in på samma sändarfrekvens. Jag vet då direkt att det är Stockholm jag hör i min högtalare. Detta ger en ny dimension till långdistanskörande på FM, och som sagt: Där finns fortfarande folk man kan få tag på till skillnad mot 144 MHz som är stendött och bara aktivt när det är test.

Inte så sällan kan man testa lyssna på repeaterns infrekvens och kan man lyssna stationer direkt gör man en QSY till en simplexfrekvens, osv.

Man kan även jämföra repeaterlyssnandet mot att lyssna på fyrar villket en del tycker är spännande för att övervaka vågutbredningen. Här får vi lite samma sak. Repeaterstationerna är "fasta mål" som man kan skanna av och hålla koll på, likt fyrar. -Men du kan snacka med dem!

Ju fler och fler repeaters som kör CTCSS fullt ut med att även sända subton, -ju bättre blir dessa möjligheter.

Ja en bi-effekt i alla fall blir ju detta. Kanske det intresserar någon?

Kan tillägga att med ännu smalare filter som 6 kHz och preamp med låg brusfaktor, kan man lyssna stationer i Narrow-FM-mod ända ner till -130 dBm. Men då får man inte övermodulera förstås utan hålla sig till ca 1,5 kHz nominellt eller max 2,5 kHz, men man tål mer än man tror i dessa smala filter som i praktiken kanske blir 7-8 kHz till punkten där FM-detektorn tappar spårning. Normala smala filter brukar annars vara 9-10 kHz.
 
Last edited:
Och jag lägger till följande då. - När jag från sommarQTH´t i Härnösand anropar R5 i Sundsvall(1750) så öppnar jag även R5 i Stockholm som med sina mottagare bärvågsöppnade startar upp i onödan, dessutom får jag lyssna till två skilda repeatrar där den önskade överröstar den andra, men jag öppnade ett större system helt i onödan. Skulle jag lägga in en subton i min mottagare så skulle jag heller inte höra R5 i Sundsvall eftersom den inte sänder subton, men lägger jag in subton som R5 i Stockholm sänder så kommer ju den in i min mottagare. Men, det var ju bara R5 i Sundsvall som jag önskade använda!! - Detta som exempel på varför ökad selektivitet är bra.

/ Sven.
 
Och jag lägger till följande då. - När jag från sommarQTH´t i Härnösand anropar R5 i Sundsvall(1750) så öppnar jag även R5 i Stockholm som med sina mottagare bärvågsöppnade startar upp i onödan, dessutom får jag lyssna till två skilda repeatrar där den önskade överröstar den andra, men jag öppnade ett större system helt i onödan. Skulle jag lägga in en subton i min mottagare så skulle jag heller inte höra R5 i Sundsvall eftersom den inte sänder subton, men lägger jag in subton som R5 i Stockholm sänder så kommer ju den in i min mottagare. Men, det var ju bara R5 i Sundsvall som jag önskade använda!! - Detta som exempel på varför ökad selektivitet är bra.

/ Sven.
Hej Sven!

Den situation du beskriver är ett perfekt exempel på varför en del ger upp och lägger repeatertrafiken på hyllan.

Tänk vad dom repeaterbyggare som bidrager till det kaoset förstör för sina medamatörer...

Med vänlig hälsning Håkan
 
Jag gjorde här fel. Den text WSJ skrivit här ovan tolkade jag helt felaktigt och tillät min reptilhjärna att agera. Det klassika forum-misstaget att skriva utan att först tänka.

Mitt inlägg har jag raderat eftersom det inte höll sig inom de ramar för hur jag själv tycker vi ska umgås här.

Ber alla oförbehållsamt om Ursäkt och speciellt dej Håkan.
 
Last edited:
Hej Lars!

Inte min mening att reta upp dig.

Jag har dock svårt att förstå på vilket sätt bärvågsöppnade repeatrar i Stockholm har med sundsvallsrepeatern att göra?

Om det är något som jag skrivit som du känner att du mår dåligt av får du gärna slå mig en signal så pratar vi igenom det hela.

Med vänlig hälsning Håkan SM7WSJ

(som inte alls tycker illa om dig och vad du står för...)
 
Jo Per, 7YES, att det verkar som om CTCSS motståndarna slutar använda relästationer långt innan man börjat använda CTCSS, beror helt enkelt på det jag nämnde i ett tidigare inlägg, nämligen övergången till 25 kHz kanaler, (från 50 kHz) i slutet av 70 talet, då oxo det svåra och dyra med 1750 Hz krävdes. Många svor att aldrig mer använda FM. (Känns lite igen idag med CTCSS).

12,5 kHz, smal dev. och CTCSS rekommenderades för c:a 15 år sedan och kommer att ge resultat i minskad aktivitet först om 10 år.

Vid AM använder man tvåtonsselektiv, lämpligt att redan nu börja lägga sig till med 27 MHz pytsar med selektiv, små stämgafflar med toner som man kombinerade till tvåtonssystem, smart!!!! det borde finnas massor av sådant "där ute".

Störningar av typen bredbandigt brus påverkar FM och AM på samma vis, och minskar mottagarens känslighet.
Det är en myt att FM är immunt mot störningar. Däremot låter inte störningarna lika illa vid passning med FM.
Vid FM har man vanligen en brusspärr som mäter bruset och därför får man finessen med att FM brusspärren inte öppnar för störningar lika lätt. Vid AM har det varit kultur att mäta signalstyrka för att åstadkomma brusspärr, brus störningar etc är signalsyrka och vi inser vad som händer.

Nu finns mer sofistikerade brusspärrar förstås, taligenkännande och brusmätande även vid AM. Så det bör lösa sig. Bästa lösningen är dock tvåtonsseleketiv och ingen brusspärr.

Föresten brusspärr..... en radioamatör har väl kraft att stå ut med brus utan brusspärr.
Och en gång i tiden var ju brusspärrar av ondo bland radioamatörer. Särskilt bland de som inte ägde en radio med brusspärr. Dessa tyckte att brusspärr, nej det är verkligen inte amatörradio det inte.

Varför inte SSB relä???

de
SM4FPD
 
>>>Varför inte SSB relä???

En linjär CW/SSB repeater med horisontella antenner kanske? Märkligt att det inte slagit igenom i stället för bredbandig enkanals FM som ju hör forntiden till. Ja det gör linjära transponders förvisso också. Inget nytt under solen.
 
>>>Varför inte SSB relä???
Jovisst , experiment är kul. Min stora trebandsstation VHF, UHF, SHF har en funktion för crossband som även fungerar på olika mode.

Jag kan till exempel ställa in den för SSB på 2m och FM på 70cm, det är kul! Jag har dock undvikit att prova CW - FM då det av någon anledning retar folk (och gör riggen stekhet):D.

En kul grej är att köra full duplex SSB crossband 2m - 70cm, det ger verkligen en upplevelse för mobilpratet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jovisst, men jag menade en linjär repeater med rejält tilltagen bandbredd om några hundra kilohertz så att det fanns plats för många att köra samtidigt på olika frekvenser/kanaler inom passbandet. Alltså precis som transpondrarna i satelliterna fungerar. Då kunde ju alla modulationsslag användas fritt. Även detta är stenåldersteknik men hade ändå blivit ultramodernt inom amatörradion jämfört med enkanals FM-repeatrar.
 
Vad är det huvudsakliga problemet med CTCSS? Är det att man inte har det i radion? Eller att man inte kommer ihåg vilken subton man ska använda?

I det senare fallet, vore det inte möjligt att minska antalet subtoner? Skulle det inte kunna räcka med fyra olika subtoner som återanvändes över landet? Nu är det en huvudsaklig ton och två reservtoner per distrikt? En repeater i SM4 skulle väl kunna ha samma subton som en i SM7?

Eller är det som Bengt SM7EQL menade, mycket tätare mellan repeatrarna?
 
Att jag alltid skall vara så sen ...

Tonselektivet med 1750 Hz som Bengt beskriver ovan, i inlägg #133, fanns även här uppe och kallades "snackfimpare". Fungerade alldeles utomförträffligt. Våra var uppbyggda med ett par simpla CMOS-kretsar och en 567 tondekoder.

Det finurliga med den lösningen är alltså, att vid passning på en frekvens hörs automagiskt endast de anrop som föregås av någon sekunds 1750-ton. Efter några sekunder stryps lf'en åter och man slipper höra sånt som man just då inte är intresserad av.

Körde då (forntid!) med en AGA KR-64 i VW-bussen och blir nu sugen på att gräva fram den ur garderoben. Orginalmikrofonen, som kallas "ankfot", är en riktig skönhet som ligger fint i handen. Riggen drog skapligt med kräm och därför slog man av glöden till driv- och slutrör (QQE03/12 och QQE03/20) vid passning. Vännerna lärde sig snart att det tog en liten stund att värma katoderna innan de fick svar.
 
RNA skrev; "Frågan som jag ser det är varför någon som inte är vare sig aktiv eller intresserad av FM-trafik så aktivt argumenterar mot CTCSS?"

Svaret har du delvis själv gett när du skriver; "Ärligt talat tror jag vi förbrukat VHF-trafiken på FM. Vi vill inte testa nåt nytt. Vi har sagt allt som går att säga. I många fall är vi rent av trötta på varandra. Jag överväger att bara köra 29MHz AM/FM i bilen med utländska stationer och bli ytterligare en som i protest mot allt nytt är tyst på VHF och UHF."

Det du själv skriver gäller särskilt de av oss som varit med länge och varit med om uppbyggnaden av repeaternätet, testat räckvidderna i det oändliga och pratat av sig. De nya som tillkommer är inte tillräckligt många till antalet för att hålla liv i trafiken och om vi bara klarar av att inse hur det förhåller sig i verkligheten så blir det också lättare att förstå varför aktiviteten på de allt för många repeatrarna är så låg som den trots allt är.

Om man hade halverat antal repeatrar och en del användare hade satt upp utomhus antenner så hade förmodligen trafiken på de återstående repeatrarna ökat en smula. Samtidigt hade komplettering med utomhusantenner gett bättre möjlighet till direkt kommunikation med varandra utan repeater. Då hade aktiviteten över repeatrarna minskat så klart.

Det finns här i min region en handfull sådana "kompisnät" på simplexfrekvenserna och som jag skrev tidigare så är vi ett gäng om 7 pers som kör AM på 2 m och språkas vid där på kvällarna. Vi skulle så klart lika gärna kunnat använda repeatern här i Lund som jag är ansvarig för men 5 av de sju har inte skaffat sig nya radioapparater och då det plötsligt krävs CTCSS som "jag sade OK till" så får vi räkna de 5 som förlorade.

Ibland pratar vi på vår AM-kanal en två tre timmar i sträck. Ja det händer flera gånger i vecka. Om denna trafik hade skett på repeatern så tror jag att andra hade klagat. Vi pratar mest teknik och samtalsämnena handlar nog mest om rörteknik och ett vågutbredningsexperiment på kortvåg som vi nu är i full färd med.

Så du ser, det är inte lätt det här. Jag tror att vi får försöka acceptera att var och en gör som den vill och så länge vi försöker hålla oss till bandplanerna och PTS föreskrifter så borde ingen annan ha ont av det.

Hur ser det ut i din region RNA? Vad för trafik finns på repeatrarna, hur många aktiva och var finns alla de som förr trafikerade 2 m?

Du skriver också ang CTCSS att; "Fördelarna är uppenbara. Man slipper (OM MAN VILL) höra skrapandet i från långväga rep medans man passar. Man kan även slippa störningar i från butiler, mackar, skyltar och annat när man är mobil. Även där slipper man att scanningen stannar av långväga rpt som man inte kan läsa."

Så är det ju. Det var ju samma fördelar som vårt gamla system med 1750 tonmottagarna på 145,425 MHz simplex erbjöd för de som ville. Men som jag skrev tidigare så är det inte alla som vill offra tid och pengar på att t ex uppgradera sina gamla FM-pytsar med CTCSS och då repeatrarna inte längre kan aktiveras med 1750 så blir resultatet att dom lägger av helt eller möjligen lyssnar på trafiken. Jag slutade att köra mobilt med min AP2000 när vi bytte skift till 2 MHz och att bygga in en CTCSS-enkoder orkar jag helt enkelt inte. Inte kan jag vara ensam att tänka så?

Aktiviteten här är låg. Jag tror situationen med störningar precis som i mitt fall får folk att hellre stänga av radion helt. Även förbuden mot utomhusantenner blir allt vanligare och grannar mera intoleranta.

Sedan som som sagt. Man behöver inte skaffa ny radio eller bygga CTCSS om man inte vill. I första hand behöver bara rpt sända ton. Fortsätter man tjata om att man inte har råd med ny rigg eller tid att bygga CTCSS så har man inte förstått hur det fungerar. Sedan förvånar det mig i och för sig att en hängiven byggare som dig "inte orkar bygga" en encoder för att ev. kunna öppna en avlägsen rpt. Sedan finns det även färdiga kort att köpa och installera. Dock lär de kosta ett par hundralappar innan de ligger i lådan vilket verkar passera smärtgränsen för en del. Men de kan bli trångt i en IC-2E.
 
RNA skrev; " Fortsätter man tjata om att man inte har råd med ny rigg eller tid att bygga CTCSS så har man inte förstått hur det fungerar. Sedan förvånar det mig i och för sig att en hängiven byggare som dig "inte orkar bygga" en encoder för att ev. kunna öppna en avlägsen rpt. "
----

Nja, de vänner som jag tänker på saknar sannerligen inte pengar och inte heller kunskaper om hur det fungerar rent tekniskt. Det är snarare så att det inte finns någon riktig anledning för dom att skaffa nya grejor för den typ av trafik som numera finns att avnjuta. Det är samma orsaker som gjort att jag inte orkat modifiera mina gamla riggar. Pengar, tid och lödkolv finns. Min Motorola utan mikrofon duger för passning och vill jag snacka så ligger ju min gamla FT-470 med sub-ton här på hyllan. Vad mer behövs för ett QSO var tredje månad?

Förr i tiden var repeatrarna ett viktigt "back bone" för aktiva radioamatörer och fyllde funktionen som snabbtelefon. Numera finns faktiskt bekvämare sätt att kommunicera med mobiltelefon eller som det AM-nät vi byggt upp här på en udda frekvens i den seriösa delen av 2 m bandet. Alldeles utmärkt för våra behov. Lång räckvidd och fantastiskt fint Hi-Fi ljud plus att de hembyggda riggarna (rörbaserade) som några av oss byggt ihop ständigt inbjuder till nya diskussion om än det ena än det andra. Hembyggd apparatur är ju också något som sällan blir riktigt färdig så på den punkten är vi ständigt på väg mot målet - d v s att bli klara med byggena. Detta skapar samtalsämnen andra än huruvida det regnar ute eller om kommunen glömt att sanda gångbanorna.

Tack för rapporten om dålig aktivitet i din region RNA. Ja, jag tror det ser ut så i hela landet möjligen undantaget Göteborg och Stockholm där det finns betydligt större trafikunderlag?
 
Last edited:
Tack för rapporten om dålig aktivitet i din region RNA. Ja, jag tror det ser ut så i hela landet möjligen undantaget Göteborg och Stockholm där det finns betydligt större trafikunderlag?

Bara en stilla undran, varför ska vi då laga något i Norrland som är sönder i Stockholm?
 
Hmmm. Lasse, om din undran var riktad specifikt till mig så får du utveckla din undran. Jag ser inte logiken i din undran baserad på det du citerade och som var skrivet av mig som ett svar till RNA där han meddelade att aktiviteten i hans region är låg och att man har problem med störningar.
 
Hej!

Jag tror Lasse ställde en allmän förfrågan men råkade ta ditt citat Bengt.


Som ett svar på hans fråga.

Titta i VHF managers handbook sidan 119 http://www.ssa.se/gdoc.php?id=982

Det här är så enkelt, men ändå så svårt för det blir så mycket gamla känslor inblandat som inte alls har med själva sakfrågan att göra.

Slå även en koll på vad dom skriver om 1750 från IARU.

Kort och Gott

Om man vill att den repeater man ansvarar för skall följa IARU rekommendation så agerar man efter den. Men om man inte anser att det finns några konflikter eller störningar mot sina grannar och amatörkollegor så kan man ju ta ett beslut att inte följa IARU rekommendation.

Sitter man uppe i norr med ett svårtillgängligt fungerande system (på någon bergstopp) samt kanske får göra allt jobb själv och även stå för kostnaden... så måste det kännas väldigt svårt att verkligen vilja följa rekommendationen.

Jag personligen har full förståelse för den situationen.


Att bygga om till CTCSS/DTMF/1750 som jag och många andra gjort är väldigt enkelt, om man vet var man har alla anslutningarna, så det är ingen teknisk svårighet med det.

mvh Håkan
 
Last edited:
Back
Top