Varför funkar inte mitt line filter som tänkt?

SM0NOR

Well-Known Member
Jag har byggt ihop ett enkelt line-filter till schacket. Jag har först lindat nätkabeln runt en toroid och sen lagt fasen och nollan genom varsitt RFI filter. Se bild nedan.
Jag har byggt in allt i en aluminiumlåda. I denna koppling trippar jordfelsbrytaren i panelen. Om jag lyfter ut allt ur al-lådan så verkar det funka. Dvs när jag lyfter RFI-filtren från den gemensamma jordpunkten och låter de flyta så trippar inte jordfelsbrytaren.
Hur fel har jag tänkt?mhgkhv.jpg
 
Jordfelsbrytare är känsliga för läckströmmar. Det är ju dessa de ska ge skydd för. RFI filtren innehåller bl a avkopplings-kondensatorer som går mot jord vilket då betyder att en liten läckström hittar en annan returväg än nollan, vilket kan orsaka att JFB bryter om läckströmmen är tillräckligt stor.

/Lasse
 
Jag kan inte hitta någon information ang dessa filter på nätet.

Vet du hur dom är kopplade internt?

Den sk Y-kondensator som BDZ nämner kan vara för stor.

/Micke
 
Undrar lite varför du anslutit två st RFI filter i vardera fas- och noll-ledare? Är inte filtret tänkt att ha genomgång för både fas och nolla samt skyddsjord i höljet?

/Lasse
 
De RFI-filter som du använt är avsedda för industriellt bruk i USA där man tillåter ganska höga läckströmmar.
Det är nog helt enkelt så att summan av jordströmmarna i din installation överskrider den nivå som löser jordfelsbrytaren.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack. för alla svar.... ja, läckström var nog vad jag också misstänkte. Tänkte jag skulle vara fiffig och använda saker från junk-lådan. Gissar att det inte inte finns nån work-around? Nåja, kanske läge ett köpa något modernare från Mouser nästa gång det är dags att beställa.
 
Jag har låtit installera ett trefas nätfilter i elskåpet ute på stolpen på mitt remote-QTH. Där återstår den intressanta uppgiften att ordna en lågimpediv anslutning till fysisk jord från filtrets jordpunkt, när man har den jord man har...

/ Göstha
 
Hej

En trolig orsak är som sagts ovan att Y-kondensatorerna har för stort värde varför din jordfelsbrytare löser ut.

Men på bilden ser jag tyvärr lite annat som kan orsaka problem.

Du har klämt ihop ledarna ganska rejält vilket kan medföra att isoleringen har flutit undan och du i stort sett har en nästan kortis i burken.

Filterkopplingen ser för mig lite underlig ut
Det finns två separata skärmade filter(spolar?), ett för fas och ett för nolla.
Det finns ingen X-kondensator.
Skyddsjorden går igenom toroiden.
Jag tror att filterverkan på grund av detta blir lägre än tänkt

73 de SM7NTJ Lorentz
 
En upplysning i all välmening...
Som NTJ skriver så finns det anledning att misstänka att filterverkan "blir
lägre än tänkt". Detta då kablarna in/ut är ihopblandade och då blir det
en stor kapacitiv koppling mellan dessa som effektivt saboterar filtrets egenskaper.

Tänk ZONINDELNING vid EMC. Filtret utgör barriären mellan två zoner och
det är viktigt att filtrets båda sidor är fullständigt åtskilda.

I praktiken blir det nog svårt att upprätthålla någon zonindelning med ett nätfilter
på en kabel eftersom störningar som kommer på den ena kabeln kommer att
stråla ut som en antenn från den kabeln och plockas upp av kabeln på andra sidan.
Nätfilter funkar bäst när de kan sitta i en uttalad zongräns som t.ex. en skärmad
låda eller med kontakt med ett jordplan på ett kretskort.

Exempel på montering av nätfilter:
http://www.emcuk.co.uk/awareness/Pictures/FilterBonding.gif

Bra text om nätfilter:
EMC for Systems and Installations Part 4 - Filtering and Shielding
 
Hej,
Nja, kopplingen är inte så konstig som den ser ut. Först är det en common mode choke av ca 1,5 meter av nätkabel som tvinnats och sedan lindats runt den största #31-toroiden. Detta torde vara best practice. Därefter kommer RFI-filtren från Filtron/RF-corp. som av databladen att döma består av ett pi-filter i varje kapsel. Ett av dessa sitter på vardera fasen och nollan.
Lösningen är att återföra dessa filter till junk-lådan, behålla common mode choken och sedan koppla in en sån här t ex: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-631-73&toc=20344

73 Uffe


Hej

En trolig orsak är som sagts ovan att Y-kondensatorerna har för stort värde varför din jordfelsbrytare löser ut.

Men på bilden ser jag tyvärr lite annat som kan orsaka problem.

Du har klämt ihop ledarna ganska rejält vilket kan medföra att isoleringen har flutit undan och du i stort sett har en nästan kortis i burken.

Filterkopplingen ser för mig lite underlig ut
Det finns två separata skärmade filter(spolar?), ett för fas och ett för nolla.
Det finns ingen X-kondensator.
Skyddsjorden går igenom toroiden.
Jag tror att filterverkan på grund av detta blir lägre än tänkt

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag brukar använda mig av denna typ av filterkoppling.
Genom att lägga en eller flera drosslar i PE så bryter man loopen mellan antennen och husets skyddsjord.
Detta minskar risken att störningar kommer in via PE och tar sig fram till antennen via skärmens utsida.

LINE FILTER.JPG

/Micke
 
Man ska nog vara försiktig med att lägga för stora drosslar i serie med jorden för att klara utlösningsvillkoret för anläggningen.
Jag har inte räknat på det men tex. för en 10A Diazed säkring måste kortslutningsströmmen uppgå till minst 82A för att uppfylla det.
Villkoret är att säkringen ska lösa ut på max 0.4s
 
Man ska nog vara försiktig med att lägga för stora drosslar i serie med jorden för att klara utlösningsvillkoret för anläggningen.
Jag har inte räknat på det men tex. för en 10A Diazed säkring måste kortslutningsströmmen uppgå till minst 82A för att uppfylla det.
Villkoret är att säkringen ska lösa ut på max 0.4s

Helt riktigt påpekande.
Vissa nätfilter har redan denna drossel inbyggd och är då dimensionerad för att hantera kortslutningströmmen.

I mitt fall använder jag mig av HF-drosslar (choke) som i praktiken inte har någon DC-resistans och som vid kortslutning troligtvis går i mättning.och uppvisar då ingen induktans heller.

PE bör aldrig användas som "soptunna" för störningar och då måste man filtrera.

/Micke
 
Back
Top