Varför inte 40Mhz.

SM7EXB

Well-Known Member
Varför har inte vi i sverige exv 40 Mhz bandet? Har varit i bruk i europa sedan 2017 i alla fall. Slovakien. Grekland . Malta . Italien. Irland. Har fq där så även danmark och uk. Sista 2 bara fyrar tror jag. Tror irland har 4 Mhz brett band . Dessutom 60 Mhz och EV 80 mhz band?

Mycket intressant
De sm6exb
 
En förklaring är att de enligt ITU RR inte är allokerade för amatörradio.
Vissa länder har tydligen trots detta upplåtit frekvenser/frekvensområden för experimentverksamhet.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Köper det du skriver, om en förklaring så bara en delmängd. 5 Mhz var alokerade länge före de släptes i sverige, eller minns jag fel?
Hur om 4 meter? Behövs enl pts inte? Intressant vändning. Månne finns problemet någon annan plats. Kan inte vara antalet amatörer eller folkmängd svårt att tro det kan ha med försvaret att göra? Månne någon är skickad att analysera frågan? Eventuellt komma med en lösning? Eller det kanske inte är ett problem ? Hjärnspöke?
De sm6exb
 
Känns som PTS är bland dom mest stringenta frekvensförvaltningarna inom Europa.
Man lämnade även 30-54 MHz för landmobil radio redan på 70-talet och dom flesta använde nog 68-87,5 MHz ute i landet.

1619523586046.png
 
Köper det du skriver, om en förklaring så bara en delmängd. 5 Mhz var alokerade länge före de släptes i sverige, eller minns jag fel?
Hur om 4 meter? Behövs enl pts inte? Intressant vändning. Månne finns problemet någon annan plats. Kan inte vara antalet amatörer eller folkmängd svårt att tro det kan ha med försvaret att göra? Månne någon är skickad att analysera frågan? Eventuellt komma med en lösning? Eller det kanske inte är ett problem ? Hjärnspöke?
De sm6exb
Känns som PTS är bland dom mest stringenta frekvensförvaltningarna inom Europa.
Man lämnade även 30-54 MHz för landmobil radio redan på 70-talet och dom flesta använde nog 68-87,5 MHz ute i landet.

View attachment 6889
Köper även detta resonemang, tror du är sanningen på spåret, varför är pts mer stringenta? Även topband på kv tog herrans massa år att släppa till oss. Någon som vet varför det är så svårt att ha med pts att göra? Kommer ihåg att en radioamatör drog pts inför rätta, för att de nekade honom hans rättigheter enligt eu, gällde då 60 meter. Något är underligt i AB sverige
De sm6exb
 
40MHz används för radiostyrning av i första hand modellbilar och modellbåtar.
Självklart ska vi ha frekvensband för sådant också, det är ju bara en annan hobby vid sidan av amatörradio.
 
Jag tror inte jag avslöjar nåt hemligt om jag nämner att försvaret utnyttjar området 30-87 MHz (bl.a). Man kanske från det hållet uppskattar att PTS är lite restriktiva där.
 
Du avslöjar inget hemligt, försvaret över större delan av världen använder detta band, så klart med samma utrustning som sverige. Däribland Irland Danmark Italien att observera är som du påpekar så omfattas ända upp till 87 Mhz. Så det kan inte vara mer än en liten delmängd av förklaringen.
Av något skäl behandlas vi lite styvmoderligt av PTS. Undrar varför?
De sm6exb
 
Av något skäl behandlas vi lite styvmoderligt av PTS. Undrar varför?
De sm6exb
Varför vill du att PTS ska allokera något som inte är ett internationellt amatörradioband till amatörradio i Sverige?

Du kan troligtvis ansöka hos PTS om ett experimenttillstånd i det frekvensområdet på samma sätt som flera andra radioamatörer gjort för andra frekvenser.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
PTS verkar mest intresserad av att kommersiella aktörer deltar i frekvensauktioner som bidrar till statens kassa , har inte läst deras regeringsuppdrag men jag antar att man fokuserar på den kommersiella sidan.
I andra länder har kanske motsvarande myndighet en mera oberoende ställning som inbegriper amatör verksamheten.
I Sverige vill man snarare ta bort dom kommersiellt intressanta band som är allokerade enligt ITU-RR både på delad och exklusiv basis.
 
7ntj. Vill bara veta varför flera andra länder har fq till hamradio som vi inte har, eller vänd på det varför har vi inte det andra har. Måste finnas en skillnad mellan myndigheten PTS och motsvarighetet i andra, inte så få länder. Som ett exempel, svårt att förstå, är att pts skrivit att det finns inget behov av fler fq för amatörradion. Tydligen delas inte den åsikten av ett ökande antal europeiska fq myndigheter. Historiskt har pst och Televerket varit njugga med fq tilldelning, allocerad eller inte. Bakom agerandet finns naturligtvis en tanke, åsikt som styr. Kunde vara intressant att veta varför vi behandlas olika , med min begränsade insyn, ser jag inget skäl som skulle vara bärande för skrivningar som ovan eller inskränkningar relativt andra europeiska myndigheters beslut. Tror inte att det är möjligt att få ett svar här. Synd
Sa0bux skulle naturligtvis kunna vara som du beskriver, tror svaret är komplext och består av olika delsvar, ditt påpekande är naturligtvis en del av sanningen.

De sm6exb
Didahdidahdit diidididah didah dit dit
 
Varför har Nord Amerika RC-styrning på 72MHz?
Varför har Amerika amatörradio på 220MHz?

Det finns många frågor men få svar.
 
Varför har Norge betydligt större frekvensområde på 5,3 MHz?
En anledning sägs vara att det jobbar radioamtöer inom deras PTS, och att de generellt är mer positiva till amatörradio.
Så saken är godtycklig och styrs av de som jobbar på PTS och vad det tycker, bara.....

SM4FPD
 
Misstänker att vi nått vägs ände i denna fråga. Tråkigt om det är så enkelt att personlig uppfattning styr detta. Vet för lite om usa för att kommentera 220 Mhz. Trodde bara att eu skulle kunna skapa enhetligare regler. Tackar för all input. Ha det så bra som corona medger
Qtc nil de sm6exb
 
Back
Top