Varför just 6,3 V ?

SM4FPD

Well-Known Member
Något jag har grunnat på i alla mina år.
Varför just 6,3 V glödspänning?
Varför just 5,4 V glöd till likriktarrör?
Ibland bestämmer ju tillgängliga batterityper spänningen, blysyra 2 V per cell, Men vi hamnar ändå inte vid 6,3 V?
Visst finns en viss tolerans på spänningen, men ändå, vad gjorde att man satt just 6,3 och 5,4 V AC?

Verkar inte finnas något bråktal som kunde motivera saken, som kvartum fem åtting etc.
Amerikanskt verkar det ändå vara från grunden.

Modernare elektronrör, och större sådana, körde med en mer jämnt vald spänning som 5 V och 10 V.
Batterirör relaterade till ficklampsbatterier, 1,5 V 3 V.

Vissa dubbelrör seriekopplas till 12,6 V glöd?

Glödlampor avsedda för 6,3 V användes som en följd av detta.

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Intressant fråga. Kan det möjligen vara så att 6,3V kommer sig av att 3 seriekopplade bly-syra celler ger just den spänningen (2,1V/cell)?

5,4V glöd, är svårare att hitta en logisk förklaring till...

73/Lasse
 
Hej Roy o Lasse!

Jag har alltid antagit att 6.3 V är relaterat till en skapligt laddad bly-syra ackumulator med tre celler. Kanske jag levt med en lögn i många många år?

Kanske jag får inflika en fråga relaterad till ämnet, varför 13.8 V?
Man skulle ju kunna tänka sig att det är en spänning som är rimligt i en bil med "12 V system". Är det anledningen? Eller finns det en mer kryptisk lösning på frågan?
 
Idag skall en cell bly syra hålla vid fulladdat cyklikst 14,5 V dvs 2,41 V och tre sådana blir 7,23 V Vid stby skall blysyra batteriet stå på 13,8 v och då blir cellspänningen 2,3 V och 6,9 V för tre celler.
Kanske var cellspänningen en annan i forna tider?
Bly syra batterier har förmodligen utvecklats, eller rättare sagt förändrats genom tiderna.
Men som sagt det fanns ju batterirör, 2 V 1,5 V och 3 Volts. Där just 2 V glöd var avsedda för en cell bly syra.

de
FPD
 
>Kanske var cellspänningen en annan i forna tider?

Jag betvivlar det, för kemin har så vitt jag vet inte förändrats. Vet någon anna bättre blir jag gladeligen rättad.
 
Varför kör amerikanerna med tum och fot? Och varför är de så konservativt motsträviga med att ändra på det? Det värsta som finns är när man hittar amerikanska antennbeskrivningar med en massa formler på hur man räknar fram dessa medeltida mått, när man egentligen helt enkelt kunde uttrycka måtten i antal (oftast bråkdelar) våglängder.
 
De tycker väl det var bättre förr.
De gillade inte fransmännen och därför är ju meter skit
De ville inte lära sig decimalsystemet, men har tvingats till decimaltum, exvis mil.

Ta exvis hur man i USA härleder en Yard, som 3600/3937 m. (=0,914401829). Jo decimalsystemet är ju svårt……
Dvs bråktalet tretusensexhundra tretusenniohundratrettiosjusdelar av en meter.

Allt för att slippa meter och decimaler.
Trots att det "exakta" måttet för en Yard är från näsan till tummen hos Kung Henrik I. men han var väl inte amerikan och man måste ju ha egna mått.

En Yard är då 914,4401829 mm dvs tre fossingar.
Återstår då formeln för våglängd i Yard.

Men det var ju inte det vi skulle debattera. Kanske finns en lika långsökt förklaring till 6,3 V och 5,4 V.
Som att dåvarande presidentens, rådgivares, elfirmas, elektrikers Voltmeter hade fastnat på 6,3 V, detta kunde man förståss inte erkänna och därför skall all glöd vara 6,3 V, i all framtid

de
FPD
 
För att återgå till tråden i ämnet, nästan i varje fall, vad var det för glödspänning på rören innan det blev vanligt med nätaggregat?
 
För att återgå till tråden i ämnet, nästan i varje fall, vad var det för glödspänning på rören innan det blev vanligt med nätaggregat?

På äldre rör så är 2,5V / 5V och 10V vanliga.
Till exempel VT-4 eller 211A med 10V glöd dricker dryga 3 ampere ur nätagget...det blir varmt :)

Några enstaka phanotroner (mest 2,5 och 5V) och framförallt kenotroner hade 22V men den glödspänningen har jag nog inte sett i andra sammanhang.
 
Jag har ett förhistoriskt mycket vackert likriktarrör stående, avsedd för batteriladdare.
Lampformat och innerförspeglat
2 V glöd 8 A
45 V anodspänning dvs max spänning som det kan likrikta. En dubbeldiod.

Ehuru det skall vara likström till dess glöd vet jag inte, men troligen har detta ingen betydelse i detta fall.

Kanske vi skall införa 52,77 Ohm på våra antenner istället för jämna 50 Ohm?

Ang 6,3 V kanske fanns det en annat måttenhet för eleketrisk spänning en gång i tiden?
Så blev det 6,3 när den översattes.



De
ÄffPeDeh
 
Orsaken till att det är 6,3 V är mycket riktigt spänningen från blybatterier.

När de första bilradioapparaterna började komma i Europa valde bl.a. Philips att ta fram en rörserie som var anpassad till att drivas från bilens elektriska system som då var 6 V. Om man bl.a. tar olika laddningstillstånd och temperaturberoende med i helheten så hamnar driftspänningen i medeltal på 6,3 V.
Man kan läsa om saken i "Grundlagen der Röhrentechnik".

13,8 V har samma bakgrund, men med växelströmsgeneratorernas laddningskaraktäristik med i beräkningen. I militära system anses en blyackumulator under laddning med 12 celler lämna 28 V.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Audionrör

Jag sökte på nätet, och hittade detta:
"Audionröret UV 199 finnes ej i handeln
i Sverige. Emellertid finnes Marconibolagets rör
typ DE 3, vars egenskaper praktiskt taget äro
desamma. Glödspänning 3 volt, strömstyrka 0.06
amp. Anodspänning 20–80 volt. I övrigt finnas Western
Electrics R215 A, Philips B II, Telefunken RE 48
m. fl., vilka ha olika spänningar och strömstyrkor,
men som alla i likhet med UV 199 och DE 3 kunna drivas
från torrbatterier."

Inte alls lika hög strömförbrukning som de ni anger.
Kanske rör för olika effektnivåer?
Uppgifterna är sedan ca 1925.

När jag gjorde sökningen så kom också detta upp:
"Annons som är kopplad till audionrör
Rörmokare,Hälsingland
www.blomquistror.se/"
suck! :eek:
 
Rör för batteridrift drar av naturliga skäl inte lika mycket som rör avsedda för nätdrift. Vidare hade många (alla?) batterimottagare en reostat i serie med glödmatningen, så den exakta polspänningen var inte så kvistig.
 
Ang 6,3 V kanske fanns det en annat måttenhet för eleketrisk spänning en gång i tiden?
Så blev det 6,3 när den översattes.

De
ÄffPeDeh

Roy, vi kanske inte känner varandra tillräckligt väl för denna kommentar, men jag kan ändå inte hålla mig längre; Jag tycker att din värmländska stavning av "eleketronik" och "eleketrisk" är otroligt charmig!!

God Jul & f'låt!

/Lasse
 
Joseph Lucas anses vara "uppfinnaren av det totala mörkret". Till hans ära kördes i vart fall förr i tiden "The Joseph Lucas Memorial Trophy" med deltagande fordon utrustade med hans generatorer. Rallyt kördes nattetid... Som fd. motorcyklist minns jag gamla engelska motorcyklarna. När någon stod på tomgång fladdrade belysningen med ett nervöst flämtande gulaktigt sken...
 
Lasse, stavningen av elektronik är bara slarv.

Så 6,3 V glöd kommer sig av att 6 Volt bilbatteri aldrig blir riktigt laddade pga av likströmsgenerator och den där Lucas.
Men 5,4 V då?
Men vibratorn i bilradion är märkt 6 V... Även den kördes på 6 Volts batteriets 6,3 Volt. Men det kanske var smala sladdar till den så det blev spänningsfall.

Inte konstigt det blev startproblem när det var kallt, med bara 6,3 V laddning i folkvagnarna på sin tid.

de
FPD
 
Inte konstigt det blev startproblem när det var kallt, med bara 6,3 V laddning i folkvagnarna på sin tid.
Ja, det var mycket ström som skulle passera genom kablar och rost. :eek:


På tal om batteri.
Gör en google-sökning på batterirör. Ni blir förvånade.
 
Back
Top