Varför just 6,3 V ?

Hrmm.. ursäkta off topic men en rättelse krävs av Roys illvilliga och felaktiga förtal. :) En Volkswagen 1200 med 6 volt system var nog den enda bilmodellen som startade i sträng kyla. Däremot var det dålig med glöd i värmesystemet..
 
Joseph Lucas anses vara "uppfinnaren av det totala mörkret". Till hans ära kördes i vart fall förr i tiden "The Joseph Lucas Memorial Trophy" med deltagande fordon utrustade med hans generatorer. Rallyt kördes nattetid... Som fd. motorcyklist minns jag gamla engelska motorcyklarna. När någon stod på tomgång fladdrade belysningen med ett nervöst flämtande gulaktigt sken...

Mer "fakta" att läsa om Lucas produkter:
Lucas, Prince of Darkness
 
Lite "off topic".
All "airborne" utrustning i US Airforce var specificerad för "28 volt DC" Flygplan har ju alltid 24 volt batteriespänning - 2 st 12 volts batterier i serie (rätta mig om jag har fel!).
Jag tror man räknade med att i tomgång kunde spänningen gå upp till 28 volt och därför skulle utrustningen "tåla" denna spänning.

Vet ej vilken spänning civila flygplan eller små "sportflygplan" är utrustade med?

73
Bengt SM6APQ
 
Hej Roy o Lasse!

Jag har alltid antagit att 6.3 V är relaterat till en skapligt laddad bly-syra ackumulator med tre celler. Kanske jag levt med en lögn i många många år?

Kanske jag får inflika en fråga relaterad till ämnet, varför 13.8 V?
Man skulle ju kunna tänka sig att det är en spänning som är rimligt i en bil med "12 V system". Är det anledningen? Eller finns det en mer kryptisk lösning på frågan?

Det är nog så enkelt. Lämlig laddnings spänning till ett 12V, typ bilbatteri är 13,8V.

Peter
 
Ett fullt laddat 12 V bly-syra batteri håller i vila 12,6 Volt. Kolla med eran DMM på bilbatteriet innan ni startat motorn så får ni se.
Med vila avser jag att laddare ej är ansluten alltså att laddning ej pågår. Under pågående laddning är spänningen högre.

Motsvarande för ett 6V batteri blir då, som K-A skrev, 6,3 Volt.
 
SM6OID:
Hmm, BC-348 är för 28 V, medan -224 är 14 V versionen.
Hur hjälper det mig i tänkandet?

Okej då, 13,8 V respektive 27,9 V om vi ska vara noga. Men poängen var att det fanns två olika spänningar beroende på modell.
 
Hrmm.. ursäkta off topic men en rättelse krävs av Roys illvilliga och felaktiga förtal. :) En Volkswagen 1200 med 6 volt system var nog den enda bilmodellen som startade i sträng kyla. Däremot var det dålig med glöd i värmesystemet..

Värmesystem???
Jaha, du menar den där anordningen som leder in avgaserna i kupen?
Äkta Tysk ingenjörskonst, hi.
 
Jag hade en gammal MG en gång ,mins att vi fick startproblem,då skulle vi kolla batteriet
men hittade det inte,vi sökte och sökte,långt om länge hittad vi det,inte ett utan två
6v batteri ,var de satt ,jo en på var sida om kardanknuten där bak under bilen??
Den däringa Luckas var med där också.
 
Ett fullt laddat 12 V bly-syra batteri håller i vila 12,6 Volt. Kolla med eran DMM på bilbatteriet innan ni startat motorn så får ni se.
Med vila avser jag att laddare ej är ansluten alltså att laddning ej pågår. Under pågående laddning är spänningen högre.

Motsvarande för ett 6V batteri blir då, som K-A skrev, 6,3 Volt.

Hej!

Kanske det skiljer mellan olika teknologier, men 12.72 V är siffran jag kommer ihåg. (fulladdat i vila)
 
Back
Top