1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Varför just 6,3 V ?

Discussion in 'Allmänt om Amatörradio' started by SM4FPD, Dec 21, 2012.

  1. SM3ZBB

    SM3ZBB Grumpy ol´man

    Hrmm.. ursäkta off topic men en rättelse krävs av Roys illvilliga och felaktiga förtal. :) En Volkswagen 1200 med 6 volt system var nog den enda bilmodellen som startade i sträng kyla. Däremot var det dålig med glöd i värmesystemet..
     
    2 people like this.
  2. SM7DVO

    SM7DVO Well-Known Member

    Mer "fakta" att läsa om Lucas produkter:
    Lucas, Prince of Darkness
     
  3. SM6APQ

    SM6APQ Well-Known Member

    Lite "off topic".
    All "airborne" utrustning i US Airforce var specificerad för "28 volt DC" Flygplan har ju alltid 24 volt batteriespänning - 2 st 12 volts batterier i serie (rätta mig om jag har fel!).
    Jag tror man räknade med att i tomgång kunde spänningen gå upp till 28 volt och därför skulle utrustningen "tåla" denna spänning.

    Vet ej vilken spänning civila flygplan eller små "sportflygplan" är utrustade med?

    73
    Bengt SM6APQ
     
  4. SA7AUY

    SA7AUY Well-Known Member

    T.ex. är det 12V i Piper Cherokee.
     
  5. SM3ZBB

    SM3ZBB Grumpy ol´man

    12 V eller 24 V i en Lancasterbombare från Ww2..
     
  6. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    28 V vill jag minnas...
     
  7. SM3ZBB

    SM3ZBB Grumpy ol´man

    Mjaa.. Tänk BC-224 resp. BC-348
     
  8. SM6VKC

    SM6VKC Well-Known Member

    Det är nog så enkelt. Lämlig laddnings spänning till ett 12V, typ bilbatteri är 13,8V.

    Peter
     
  9. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    Hmm, BC-348 är för 28 V, medan -224 är 14 V versionen.
    Hur hjälper det mig i tänkandet?
     
  10. SM5KYH

    SM5KYH Well-Known Member

    Ett fullt laddat 12 V bly-syra batteri håller i vila 12,6 Volt. Kolla med eran DMM på bilbatteriet innan ni startat motorn så får ni se.
    Med vila avser jag att laddare ej är ansluten alltså att laddning ej pågår. Under pågående laddning är spänningen högre.

    Motsvarande för ett 6V batteri blir då, som K-A skrev, 6,3 Volt.
     
  11. SM3ZBB

    SM3ZBB Grumpy ol´man

    SM6OID:
    Okej då, 13,8 V respektive 27,9 V om vi ska vara noga. Men poängen var att det fanns två olika spänningar beroende på modell.
     
  12. SM7TJC

    SM7TJC Well-Known Member

    Värmesystem???
    Jaha, du menar den där anordningen som leder in avgaserna i kupen?
    Äkta Tysk ingenjörskonst, hi.
     
  13. SM7DYZ

    SM7DYZ Well-Known Member

    Jag hade en gammal MG en gång ,mins att vi fick startproblem,då skulle vi kolla batteriet
    men hittade det inte,vi sökte och sökte,långt om länge hittad vi det,inte ett utan två
    6v batteri ,var de satt ,jo en på var sida om kardanknuten där bak under bilen??
    Den däringa Luckas var med där också.
     
  14. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    Hej!

    Kanske det skiljer mellan olika teknologier, men 12.72 V är siffran jag kommer ihåg. (fulladdat i vila)
     
  15. SM6OID

    SM6OID Well-Known Member

    Hej Lasse!

    Jaha, det var så du manade... ;)
     

Share This Page