Varför så mycket rysk rundradio på 3700kHz

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har ofta på senare tid hört rysk rundradio på 80m.
Varför har det blivit såhär?

/Micke
 
Det kan vara den pågående konflikten i Ukraina?

Har ingen tillförlitlig källa, men det lär finnas rundradiosändare på frekvensen listade inofficiellt, som hyrs ut till andra.
Testa lyssna på heltimmen, försök få någon identitet på stationen.
 
Två frågor till di lärde;

Jag tycker mig ha hört liknande även på 40m, och nej, det är inte "den gamla vanliga"
utan på en lägre frekvens. Kan det stämma ?

Den där pip-signalen runt 3750 - 3760 (beroende på tid på dygnet). Vad är det och
vad fyller den för funktion ?
 
Tack för infon ! Även den så kallade "Buzzer" på 4625 omnämns. Jo, det finns mycket att lyssna på.
Jag tycker mig ana en ökning av trafiken inom våra amatörband, särskilt de lägre där det allt oftare
dyker upp "kommersiell" (läs militär) trafik från Rysk sida. Ofta på telegrafi och väldigt intensivt när
det pågår större övningar österut. Sammanträffande ?
 
Här är en liknande analys av Buzzer 4625 http://priyom.org/media/57653/the_buzzer_primer.pdf
The Buzzer • Priyom.org Number Station Research

Även om jag inte kan lyssna själv numera på grund av mina grannar så har jag många kollegor inom priyom.org rörelsen som lyssnar
mycket på rysk trafik, både militär och nummersändningar.
Vi observerande inte någon markant skillnad i antalet meddelanden på 3756/3828/4625/5448 näten under bla. Krim konflikten.
Iofs skulle dessa sändare vara av ren övningskaraktär och vilseledning men man är väldigt idoga eftersom man hållit på så många år.
Men det är väl typiskt ryssarna.
Både på nummersändningar och militärfrekvenserna har det förekommit att samma meddelande återkommer efter några år vilket tyder på
att dessa är dummy meddelanden.
 
För några veckor sedan skannade jag av området 29,7 MHz till 32 MHz.
Där hittade jag massor av trafik, relästationer med rysklingade språk bl.a.
Men det är ju vanligt.
Vad jag däremot förvånades av var Morse sändningar, (med CW), och 5 ställig krypto.
Tyvärr noterade jag inte frekvensen exakt eller tiden, och har inte kunnat lyssna igen.
Signalerna var starka S5 - S9, QSB så de var knappast lokala . OCh höll på så länge jag orkade lyssna.
Kondsen var mycket starka på de här frekvenserna den här tiden.

Vad kan detta ha varit???

Nej inte spurrar, jag lyssnade med flera olika mottagare och olika antenner.....

de
SM4FPD
 
Ryska militären och även många nummerstationer är även väldigt aktiva på cw, näten skickar ut flash meddelanden på både cw och voice. Dom flesta nummerstationer har en kusin som kör samma meddelande på cw.
Nummerstationerna är uteslutande siffergrupper.

PVO som är ryska luftbevakningskommandot har många radionät på cw där man rapporterar positioner på flygföretag i ganska snabb cw.
 
Cw så högt upp låter mystiskt, räckvidden på sådana stationer är ju normalt inte så långt, kan det vara träningsnät för ryska militära telegrafister?
 
Det kan vara den pågående konflikten i Ukraina?

Ja det var närmast det jag tänkte på.
Kanske är det underhållningsradio.

I dag var det flera som försökte störa sändningarna men jag tror inte det lönar sig.

/Micke
 
Det förekommer att man kan höra övertoner från starka rundradiostationer på kortvågen, men det kräver att det är mycket bra conds på 29 - 35 MHz och att sändaen är lite felaktig, de har ju trots 100 kW mycket låg övertonsnivå.
Att en Militär Morsestation skulle höras på öveton , njae... det brukar låta olinjärt då, dvs med ostabil sig, fading som inte är "naturlig".
I enklare och dåliga mottagare, som förekommer, och särskilt över 30 MHz där de är utan bandpassfilter kan övertoner bildas i mottagaren.
I mitt fall var antennen avstämd till 28 och 50 MHz, (tvåbands dipol) samt samma signal på olika RX.
Så bedömningen var att det med säkerhet rörde sig om en sändning på c:a 31 MHz.
Att de kan höras är lika klart som att 27 - 29 MHz amatörradiosignaler kan gå den vägen.

de
FPD
 
Iofs är ryska militär sändare i många fall helt katastrofala då det gäller övertoner och andra fenomen. Buzzer 4625 har under långa tider haft diverse parasiter med typ 66 kHz space både under och över bärvågsfrekvensen
 
Jo här (i SM4 land norr Karlstad) hörs det med S9+15 dB. de kör LSB och musik.
Ofta låter en SSB sändare sämre för musik, så det är knappast en radioamatör.
Håller man på att ta över HF:en oxo??

de
FPD
 
20 över S9 i Moskva. Musiken låter inte speciellt rysk i mina öron.... Kanske blir enklare att uttyda om de börjar prata. Mer "orientaliskt" stuk på det hela...

Risig kvalitet... om det är rysk så är det fängelsesånger med en värre variant än Vladimir Vysotskij vid micken.

Jo ryska är det allt... men jag har störning från någon station som ligger på samma frekvens och pratar med "normal LSB"

73 de Mats LRR
 
Last edited:
S8-9 i JO99AG. Usel ljudkvalité, men som sagt, musik och SSB blir inte bra...

Tillägg: starkast på vertikala antennen, svagare på "tråden" :)
 
20 över S9 i Moskva. Musiken låter inte speciellt rysk i mina öron.... Kanske blir enklare att uttyda om de börjar prata. Mer "orientaliskt" stuk på det hela...

73 de Mats LRR

Hej Mats,
Jag kan ha helt fel när jag säger rysk radio.
När man inte kan uttyda något så är det fel att peka på något specifikt land, jag borde veta bättre.

Kan någon säga mig vilket ursprung denna sändning har?

....måste komma ihåg att inte glömma bort att lära mig ryska:)

/Micke
 
Back
Top