Varför så mycket rysk rundradio på 3700kHz

Ryska amatörer med ukrainsk dialekt pratar över musiken... utan tydlig angivelse av signaler med Kharkov angavs, suffix LEJ, någon nämnde UT4 i början. 100% ryska röster från Ukraina

UY2LB ropar CQ nu....
 
Last edited:
Привет Mats , надеюсь, что вы можете расшифровать сигналы Бетер от ваших руках!
 
Oavsett var man bor så tror jag att man upplever det störande med musik sänd med LSB på amatörradioband :)

Jo, de (liksom ryska amatörer som ropade upp ukrainarna) undrar precis som vi källan till denna "underhållning".

Nu är jag hemma i stan och har ingen möjlighet att hjälpa till i detektivarbetet på ett tag.

73 de LRR, Mats
 
om nu inte Java spökar till det för WEB SDR

73 de Mats

Det är vanligtvis lätt fixat.
Man bara lägger till WEB-SDR-URL i säkerhetsinställningarna för java.

.......men det visste du väl redan.
men kanske finns här någon som har detta problem och vill ha hjälp.

/Micke
 
Hörs här oxo i kväll. Five nine plus
Vad katten gör dom???
Ljudkvaliteten är fantastisk! Både Bas o Diskant
Lyssnar nu med LSB och 3,6 kHz bandbredd.
Med en analog produktdetektor låter det dock som SSB gjorde förr.

de
SM4FPD
 
Man skulle vilja ha tillgång till tre pejlstationer i SM, DL och YU nu :)

Funkade bra med undantaget i Java, tack för tipset Micke!

73 de Mats
 
Jag brukar fråga FRA

Då gäller det att man känner "FRA" i de tre tre länder som jag nämnde, för de svenska pejlarna kommer inte med speciellt stor noggrannhet finna ett kryss i exempelvis östra Ukraina (100-140 graders riktning från Sverige). Och detta på 3.5 MHz kvällstid med allt vad det innebär för noggrannheten... Krysset kan hamna varsomhelst på en linje mellan Kaliningrad och Baku :D

Dessutom tror jag inte det vare sig är Prio 1 för en sådan myndighet att jaga svartfötter på 80 meter ;) Eller ens tillåtet enligt deras interna reglemente vad som ska pejlas eller ej :)

Min tidigare kommentar har rent hypotetisk :)

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Iofs finns det andra pejlar än krysspejlar idag men som sagt det är en annan fråga.

Någon som kan tipsa om intressanta öppna artiklar om vad som hänt i HF pejlutveckling sedan, låt oss säga.. sedan slutet sent 80-tal? Vore intressant att studera och se om något banbrytande hänt som förbättrar tillförlitligheten i bäringar och positionsbestämning.

En annan tråd i forumet berör ju detta, så därav min nyfikenhet.

73 de LRR, Mats
 
SSL, Single Site Location där man även mäter vinkeln på infallande radiovågor och använder propageringsmodeller och annat data för att även räkna ut avståndet har funnits ett tag.
Jag höll på att skriva ett längre inlägg med tapatalk med lite länkar till dokument men tyvärr så tappade tapatalk bort det.
Får försöka fixa det från en stationär dator.
 
SSL, Single Site Location där man även mäter vinkeln på infallande radiovågor och använder propageringsmodeller och annat data för att även räkna ut avståndet har funnits ett tag.
Jag höll på att skriva ett längre inlägg med tapatalk med lite länkar till dokument men tyvärr så tappade tapatalk bort det.
Får försöka fixa det från en stationär dator.

Jo, jag känner till SSL... Men metoden är enligt mitt synsätt ingen ersättning till konventionell pejling, utan enbart en "nödmetod" då man saknar möjligheten att "pejla med kryss".

"The main source of error in the SSL technique has generally been found to be an inability to model in sufficiently accurate detail the ionospheric effects on the signal propagation which require accurate characterization of the ionosphere at the time of observation".

Jag ser fram emot mer feedback som visar en reell förbättring av nogrannhet vid pejling användandes "moderna metoder" jämfört med konventionell metod. Jag är av naturen skeptisk till alla teoretiska modeller som ska bedöma jonosfärens påverkan och därefter justera gentemot dessa oförutsägbara momentana nycker.

73 de Mats LRR
 
Last edited:
Jag har varit med på en live-demo i Tyskland för ett SSL-system där man tog hjälp av kända stationers positioner i samma frekvensband för att förbättra den geografiska träffsäkerheten. Jag kommer ihåg att markören på realtidsdisplayen for runt som ett skållat troll men att målområdet reducerades i takt med att datamängden/mättiden ökade. Det visades även hur målområdet drev iväg när korrektionsdata från de kända stationerna togs bort. Det fanns även input för jonosonddata och några andra saker. Man får väl anta att de bästa och finaste systemen är under ständig utveckling inom firmorna i de olika länderna. Men nog kan man väl positionsbestämma en sändare i t ex Ukraina på ett tiotals mils noggrannhet med "vanlig" pejlutrustning?
 
Back
Top