varför Trycker man 1750hz på varandra i stockholm på 2.m

THOMAS ØWQT

Well-Known Member
Varför ligger man och trycker 1750hz på varandra i stockholm på 2 meter det är så trist man lägger massa kommentarer när andra ligger mitt under ett pågånde qso detta händer oftas på Repeatrarna R6x 145.762.5 mhz är den som är mest utsatt det är ofta när vissa pratar som är utsatta även jag har råkat ut för att dom kör 1750hz över dom jag har qso med men det är väl för att man säger vad man tycker och det är inte alltid så uppskattat här i stockholm.

Thomas /
SMØWQT
 
Hej Thomas å alla andra på ham.se

Än så länge slipper vi 1750-tutande i pågående qso här på landet.
Däremot har vi ibland gummitummar som kan sitta å trycka upp repeatern 25 gånger på raken utan att säga något. Och det är nog så irriterande.

Det är nog så tyvärr att det finns personer som gillar/får en kicka av att irritera andra medmäniskor. Tyvärr är det något vi får leva med eftersom det inte finns resurser att "ta hand" om dessa personer/tala dom tillrätta.

73 de Uffe
sm7sek uti Kalmar
 
Hej uffe !

ja vi har såna problem här också med att folk ligger och trycker bärvåg (gummitummar) här i stockholm det är så surt att folk som är radioamatörer eller om det är svartfötter som ligger och bråkar med sina ptt-knappar vad ska man göra åt såna här problem?

Thomas
SMØWQT
 
Finns nog ingen universalmedicin imot sådant,mer än isåfall helt stänga av repeatrar.Tyvärr är det nog ett problem man får lära sig att leva med.Om man annars inte gör något tekniskt som försvårar okynnes öppnandet.
 
Skrevs ursprungligen av SM0NCL
Så farligt är det inte....och det är inget generellt problem att alla icke-SM0.or eller gemene man i SM0 blir nedtryckta av 1750Hz.

Ok det skulle man annars kunna tro när man har läst om läget i SM0
 
SMØNCL.
jag tycker att det du skriver inte är överenstämmande med verkheten över våra Repeatrar i sm0 att dom ligger trycker 1750 hz på vissa tycker jag är tillräckligt illa

så skriver SMØNCL


Så farligt är det inte....och det är inget generellt problem att alla icke-SM0.or eller gemene man i SM0 blir nedtryckta av 1750Hz.

du skriver att 1750 kan bero på 2 indevider som exp bråkar men det är inte så lätt för att det är så att en eller flera trycker 1750 på vissa måltavlor på en viss frekvens på 2m konstigt va att just där på den frekvensen där alla vet att jag bland annat med flera pratglada amatörer ligger just på R6X och kör sina QSO.n.jag tycker att du borde lyssna på just denna frekvens på 2m så får du höra själv.

/ Thomas
 
"ncl:Så farligt är det inte....och det är inget generellt problem att alla icke-SM0.or eller gemene man i SM0 blir nedtryckta av 1750Hz. "

neZ:Snabba ryck nu då, Christer och ni andra. Klockan e sen -Måste kolla om det dräller in några jänkare på 80. Ni som är överkänsliga mot sk. "Påhopp" kan applicera skygglapparna, NU!

neZ: Jasså, du tycker inte att det är så farligt att licensierade amatörer blir utstörda av 1750-fanfarer och en hel uppsjö med andra störningar. Du kan ju fråga de som har hört eländet -både lokala och gästande hams- om dom går på din linje. Jag tror knappast det? Du ser ju tex. vad Totte/WQT skriver men du avfärdar honom...bara så där. Varför gör du på dette viset? Håller du på å' grundar för en karriär inom SSA tro? Vhf/Uhf/Shf biten vore väl nåt för dig, Chrille? Att Vingelpetter sitter kvar ger väl åtminstone en tjugo-trettio gånger pengarna - Efter hans senaste debacle "Ode till en Huvfudstad" menar jag?

"ncl:Det är snarare så att det är ett litet återkommande antal SM0-amatörer som tycks vara måltavla för s.k 1750Hz nedtryckningar, dvs. varje gång det händer är det ett problem mellan två individer, varav den ena är anonym.
Kanske kan man dra likheten med 80/20m där missnöjet yttrar sig i form av bärvåg på pågående QSO, been there, heard that."

neZ: Jaha? Du menar alltså att så länge bara ett fåtal amatörer (några hundra stycken - direkt eller indirekt) blir störda så är det inget problem för dig? Du har hört samma beteende på 20/80 meter. Bra men problemet är väl lika illa där eller vad tycker du?

Sidetrack: (Förresten farbror NCL, bodde inte du i Skogås och körde inte du & jag BÅDE repeater och CW tillsammans -Once upon a time- när det begav sig? (C;? ) Tänka sig att vi skulle mötas just här efter alla dessa år...Sometime life sucks...

neZ:Iaf, ett något lattjo sätt att resonera av en ganska rutinerad amatör som du? Jag känner inte igen dig, Christer. Ett litet tankeexempel - Ponera att nån/några lackar till på dig för dina åsikter här, retar sig på din röst eller ditt sätt att uttrycka dig i etern. Några dårar som gör ditt radiokörande så gott som omöjligt i praktiken.

neZ:Du får gummitummar på dig var du än tar vägen. Testerna kan du glömma liksom all annan trafik - Hur okul skulle det inte vara för dig? Näe, just det inge´skoj alls! Men du tycker att andra skall stå ut med sånt...rakt av - utan bedövning! Så har jag haft det i två års tid nu! Näe du, brist på empati och mycket a' la "Så länge det inte drabbar mig så..."

"ncl:Man får väl säga vad man vill på banden numera, men som i alla andra forum så får man ta konsekvenser och reaktioner. Det går lätt att dra paralleler med chattar och andra publika forum.
Skulle samma konversation pågå ute i landsbygden som jag ofta hört på 2m SM0-repeatrarna så har många i SM0 redan målat in sig i sina hörn när man "sagt vad man tycker och står för det osv...". "

neZ: Vafalls? Att jämföra med forum typ chattar och annat? Vilka är de konsekvenser och reaktioner man får ta på andra forum som du liknar vid trakasserierna på repeatrarna i Sthlm? Man ger väl sin syn på saken -som vi gör härinne- eller hur? Inte är det väl någon som stör bort oss här eller...

neZ:Jag tror INTE att din "nyliberala" och förstående inställning till sk. "Intelligenta QRM" delas av så värst många hams - hopefully! OCH - Nota bene; Ditt favvouttryck om att "Måla in sig" i diverse hörn (Har sett det uttrycket i fyra av dina inlägg här på sidan!!) gäller nog främst dig. SÄRSKILT om du försvarar de krafter som förstör för licensierade amatörer att få köra sina QSO-n ifred!

"ncl: Är detta inte en bra regel på alla forum, inklusive de beryktade SM0 repeatrarna:
- säg/skriv bara sånt som du skulle ha sagt om du träffat personen i fråga
- att raljera/förlöjliga/baktala utan att personen i fråga är närvarande är exempel på "bad manners" "

neZ:Jag förstår att du INTE syftar på mig i det här fallet. Men ändå, rent principiellt så tror jag att du har fel. Vet ingen av mina hamkompisar -vad jag kan komma på- som INTE skulle ha stake att säga sin mening mellan fyra ögon till vare sig dig eller nån annan. Snarare tvärtom! Problemet är inverterat - Dvs, ingen av mina belackare vågar fejsa mig och säga vad dom tycker! Då är det behagligare för fegisarna att trycka på PTTn och störa min trafik.

neZ: Jo Christer, när jag kom tillbaka till amatörradion för två år sen surfade jag in på din trevliga hemsida. Först tyckte jag att den var trevlig men när jag läste ditt kåseri om repeatertafiken blev jag betänksam... Att göra så stor sak om att Q-koden och vedertagna amatörförkortningar användes på repeatrarna var tydligen en stor sak för dig. Hmm... ? Din överlägset raljerande ton mot oss som körde på länkarna lös också präktigt igenom vill jag minnas?!

neZ: ATT du skulle ta till orda här var väntat - Det var bara en fråga om NÄR. MEN; Repeatrarna är till för oss alla! Många är ni som lyssnar och ondgör er över trafiken istället för att vara med och påverka den. Skulle tro att R-6an leder "Lyssnartoppen" och troligen är det det som irriterar? Avundsjuka - den Kungliga Svenska... helt enkelt. Vi har för det mesta ql å trevligt där, när vi får vara ostörda vill säga.

neZ: Handen på hjärtat, ni Scanneramatörer. Ni som ligger där -som Christer/NCL- och lyssnar. Dag ut o dag in. Ni är ju för Bövelen "SÄNDAREAMATÖRER" - med rätt att sända? Ni FÅR vara med! Ligg inte där å' humra - Kom in i matchen för h-e - Känn er välkomna i gemenskapen!! Som en enda stor å' lycklig Familj! Det snackas tom teknik där - Bara en sån sak!

neZ: Det är finare att köra testerna på låga delarna - Sure Bernhard - Men du kunde väl klättra ned från TORNET nån gång. Du kanske kunde morsa på oss vanliga gemena Stockholmshams på gäsrotsnivå nån gång. Inte bara dx:a på oss - Om inte annat så i rent studiesyfte - Kolla vågutbredningen på FM eller nåt i den stilen?

neZ: Jag vet att en del av er tycker att jag hörs och körs för mycket men det får ni stå ut med. Jag lägger av när det passar mig och tänker inte låta några fingerspastiker tala om för mig vilka frekvenser jag skall köra , hur länge jag skall köra osv! För att citera en känd svensk statsman; Glöömm de'!

"ncl:Att sända utan att ange identifiering är väl olagligt och är en av de få saker som reglerar tillståndsinnehavare i PTS/Svenska radiolagarna. (hoppas jag läst rätt på PTS sidan ang. detta.)
/NCL"

neZ:Oki Chrille, ALLT må vara tillåtet nu för tiden men det är just i tider som dessa som "Agnarna sållas från vetet"! Så låt "The Hamspirit" få bli Höga Visan då!! Det har den varit för mig hela tiden och den skall så förbli!

neZan: Till OSS ALLA;;; Nu slutar vi med tjafset och kör radio istället!
Greetings to u all på detta eminenta forum och till alla kollegor i hela vårt avlånga SM-land! 73 de neZan/SM0NEZ

Ps. Om du stöter på -2ECL så kan du väl fråga när vi blir ensamma på R-nollan? Grejorna är klara nu - De e´ba å åk! Ds.
 
Nezan :

Det är väl klart att man inte kan tolerera att det ligger en massa döskallar som lägger 1750 hz eller bärvåg på amatörer som ligger i QSO, men vissa av dessa amatörer som ligger där och tror att dom är någon sorts besserwisser det tycker jag inte hör hemma på amatörradion.

/ TOTTE
 
Varför kan vi inte skapa en pejlgrupp med amatörer som tar reda på alla dessa 1750 DÅRAR o Gummitummar som finns i våran omgivning vore det inte en bra ide att varje Distrikt hade en så grupp,vi stockholm måste ha en oavsett vad dom andra distrikten vill ha så skall sm0 ha en Grupp som arbetar för våran hobby det har varit på tapeten länge nu men det är dax att ta tag i dessa problem i sm0.

// Thomas
 
Ja, det skulle ju vara intressant att veta vilka dessa idioter är som fjantar sig och stör för andra..

// SMØYPK
 
"Trycker man 1750hz på varandra i stockholm på 2.m"
Det var väl frågan i ämnet ...?

Jag har inget klart svar, att det i Sthlm än på landet är fler lyssnare per repiter är en 1'a faktor. Varför sedan folk blir irriterade på andra och fortsätter lyssna utan att byta fq,
kan man ju bli fundersam över. Som lantis qsy'ar jag direkt eller knäpper av, om det är nån som jag inte vill lyssna på, typ reklam på tv. Jag har bekanta i Storstan (sthlm) som retat sig på "tugg" över en viss repiter, men varför vederbörande inte stängt sin av radio har jag inte fått ngn förklaring på. Att börja tuta 1750Hz osv måtte väl ha sin grund i allmänt missnöje, kan vara att kärringen har migrän och är otillgänglig etc....?
Men det kan väl inte vara lokalt i betonat Sthlm?

Svaret på frågan fortfarande öppen !

Urban i Svanberga
 
Det här med att folk inte trycker 1750hz på vissa amatörer som vissa skriver här i bland det är bara skitsnack för alla vet att det är sant,senast inatt kl. 01.35 då jag WQT samt NEZ med fler som körde en ring på 4-5 st på 2m R6X så var det en underutvecklad sändaramatör som låg och tryckte 1750 på dom som låg en bitt från stockholm.man kan ju börja undra om det är någon man känner? en sak ska ni veta ni som läser det här och om det är nån som känner sig skyldig SANINGEN KOMMER ALLTID FRAM...

Thomas //
 
Varför över huvud taget skriva inlägg här...?

VA?
Noterar nu att ett långt inlägg som jag har svarat på är borta? Bara sådär - Putz weg? Nu blir det ju bara "Goddag yxskaft" när folk kommer in å läser mitt bemötande som dessutom är ganska omfattande. Mitt inlägg hänger i luften liksom. Skriver man härinne så får man väl stå för sina åsikter "Tråden ut" eller...?

Är det möjligen så att skribenten ifråga backar så är det oki och definitivt ett hälsotecken. Kanske en glimt av klarsyn från hans sida men varför inte svara på min skrivning och göra offentlig avbön här på forumet istället? Näe, istället så ringlar vederbörande ut genom köksingången så fort han inser konsekvenserna av sin vurpa här på siten.

Så var det detta med trovärdigheten. Man står för vad man skriver - Det gör alla andra här på forumet vad jag vet. Anser man dessutom att folk skall undvika att skriva/säga sanningar som de inte kan stå för "Face to face" så är det extra viktigt att man inte själv lägger benen på ryggen...

73 de "Terminator"
 
Back
Top