Varför utbyte av RST på HF-tester?

SM6VTK

Well-Known Member
Jag kör en hel del NAC och någon enstaka gång har jag kört SSA MT eller SAC. Under NAC-testerna byter man som bekant RS(T) och lokator där RS(T) varierar och man kan mellan testerna se om ens förändringar i utrustning gjort någon skillnad.

På HF-testerna hör man omfrågningar gång på gång men erhåller ändå alltid 59(9). Vad är poängen med detta? Jag tycker det är helt meningslöst att alltid utbyta exakt samma rapporter. Man har ingen som helst aning om hur bra förbindelsen faktiskt fungerar. Är det bara för att de tävlande inte orkar ändra i sina loggprogram? Jag ser en stor tillfredställelse i att genomföra ett qso och få en rapport på 42 efter idogt ropande. 59 kan jag få om jag pratar med grannen.

Vore det inte bättre att strunta i en meningslös rapport och bara utbyta löpnummer och/eller lokator?

73
Björn
 
Precis!
Detta har jag ifrågasatt länge, men ingen som tar det seriöst. På CW är det "5NN" för att "tjäna tid". Slopa rapport och kör fler QSO istället! :D Det där med rapporter fungerar inte ens under vanliga QSO:n. Ibland har man hört "du är 59" men sedan vill man ändå ha repeterat... :)
/Ingvar
 
Back
Top