Varför default 1.15 CW weight i K3?

SA6BNV

Well-Known Member
Någon som vet varför K3:an kommer från fabriken med "CW weight" inställd på 1.15?
Vad föredrar ni?
Är inte 1.0 renast och snyggast?

// Åke

Hej Åke!
Låter medhörningen likadant som utsignalen beträffande vikt?
Har du någon möjlighet att kolla om det finns någon tidsskillnad?
Jag blev lite nyfiken eftersom jag labbade lite med differentialnyckling på mina hembyggen i början av 60-talet.

Ja, man hör tydligt att vikten ändras när man ändrar "CW weight"-värdet.
Man kan ställa från 0.90-1.20
Jag har hela tiden haft den på 1.0 eftersom det då blir exakt en "dit" mellan enheterna.
Kör man 1.20 låter det lite "släpigare", med 0.90 lite "kantigare".
Verkar som 1.15 föredras i USA?
// Åke

Du missförstod mig kanske.
Jag menar att default-inställningen skulle låta annorlunda på utsignalen än på själva medhörningen.
Men tekniken har ju gått framåt så det var kanske lite naivt av mig att tänka så. :)

Jag minns att SM7ABO (SK) med sin IC-735 under ett av våra QSO:n testade att skifta mellan full QSK och semi-bk.
Vid full QSK var hans cw lite mera staccato än vid semi-bk.

Last edited:
Du missförstod mig kanske.
Jag menar att default-inställningen skulle låta annorlunda på utsignalen än på själva medhörningen.
Men tekniken har ju gått framåt så det var kanske lite naivt av mig att tänka så. :)
Ja, jag hänger nog fortfarande inte med riktigt vad du menar.
Jag har testat att lyssna på min signal via http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ och det låter samma som det jag hör i medhörningen.
Men det vore intressant att höra vad dina experiment med differentialnyckling gick ut på!
// Åke

Ja, nu skrev jag ett tillägg under tiden som du också skrev.

Jo, anledningen till diff.-keying var att bli av med nyckelknäpparna vid oscillatorns start och stopp.
Det gick ut på att starta oscillatorn kort före drivsteg och slutsteg i varje puls och låta den svänga lite längre efter att de andra stegen blockerats.
Allt med hjälp av olika tidskonstanter i nycklingskretsen.
På så sätt kunde man "forma" signalen så att man lättare fick önskad hårdhet/mjukhet på nycklingen utan knäppar.
Hoppas att du förstår hur jag menar.
Det var rätt simpla grejor på den tiden...:D

Last edited:
Back