"ncl:Så farligt är det inte....och det är inget generellt problem att alla icke-SM0.or eller gemene man i SM0 blir nedtryckta av 1750Hz. "
neZ:Snabba ryck nu då, Christer och ni andra. Klockan e sen -Måste kolla om det dräller in några jänkare på 80. Ni som är överkänsliga mot sk. "Påhopp" kan applicera skygglapparna, NU!
neZ: Jasså, du tycker inte att det är så farligt att licensierade amatörer blir utstörda av 1750-fanfarer och en hel uppsjö med andra störningar. Du kan ju fråga de som har hört eländet -både lokala och gästande hams- om dom går på din linje. Jag tror knappast det? Du ser ju tex. vad Totte/WQT skriver men du avfärdar honom...bara så där. Varför gör du på dette viset? Håller du på å' grundar för en karriär inom SSA tro? Vhf/Uhf/Shf biten vore väl nåt för dig, Chrille? Att Vingelpetter sitter kvar ger väl åtminstone en tjugo-trettio gånger pengarna - Efter hans senaste debacle "Ode till en Huvfudstad" menar jag?
"ncl
et är snarare så att det är ett litet återkommande antal SM0-amatörer som tycks vara måltavla för s.k 1750Hz nedtryckningar, dvs. varje gång det händer är det ett problem mellan två individer, varav den ena är anonym.
Kanske kan man dra likheten med 80/20m där missnöjet yttrar sig i form av bärvåg på pågående QSO, been there, heard that."
neZ: Jaha? Du menar alltså att så länge bara ett fåtal amatörer (några hundra stycken - direkt eller indirekt) blir störda så är det inget problem för dig? Du har hört samma beteende på 20/80 meter. Bra men problemet är väl lika illa där eller vad tycker du?
Sidetrack: (Förresten farbror NCL, bodde inte du i Skogås och körde inte du & jag BÅDE repeater och CW tillsammans -Once upon a time- när det begav sig? (C;? ) Tänka sig att vi skulle mötas just här efter alla dessa år...Sometime life sucks...
neZ:Iaf, ett något lattjo sätt att resonera av en ganska rutinerad amatör som du? Jag känner inte igen dig, Christer. Ett litet tankeexempel - Ponera att nån/några lackar till på dig för dina åsikter här, retar sig på din röst eller ditt sätt att uttrycka dig i etern. Några dårar som gör ditt radiokörande så gott som omöjligt i praktiken.
neZ
u får gummitummar på dig var du än tar vägen. Testerna kan du glömma liksom all annan trafik - Hur okul skulle det inte vara för dig? Näe, just det inge´skoj alls! Men du tycker att andra skall stå ut med sånt...rakt av - utan bedövning! Så har jag haft det i två års tid nu! Näe du, brist på empati och mycket a' la "Så länge det inte drabbar mig så..."
"ncl:Man får väl säga vad man vill på banden numera, men som i alla andra forum så får man ta konsekvenser och reaktioner. Det går lätt att dra paralleler med chattar och andra publika forum.
Skulle samma konversation pågå ute i landsbygden som jag ofta hört på 2m SM0-repeatrarna så har många i SM0 redan målat in sig i sina hörn när man "sagt vad man tycker och står för det osv...". "
neZ: Vafalls? Att jämföra med forum typ chattar och annat? Vilka är de konsekvenser och reaktioner man får ta på andra forum som du liknar vid trakasserierna på repeatrarna i Sthlm? Man ger väl sin syn på saken -som vi gör härinne- eller hur? Inte är det väl någon som stör bort oss här eller...
neZ:Jag tror INTE att din "nyliberala" och förstående inställning till sk. "Intelligenta QRM" delas av så värst många hams - hopefully! OCH - Nota bene; Ditt favvouttryck om att "Måla in sig" i diverse hörn (Har sett det uttrycket i fyra av dina inlägg här på sidan!!) gäller nog främst dig. SÄRSKILT om du försvarar de krafter som förstör för licensierade amatörer att få köra sina QSO-n ifred!
"ncl: Är detta inte en bra regel på alla forum, inklusive de beryktade SM0 repeatrarna:
- säg/skriv bara sånt som du skulle ha sagt om du träffat personen i fråga
- att raljera/förlöjliga/baktala utan att personen i fråga är närvarande är exempel på "bad manners" "
neZ:Jag förstår att du INTE syftar på mig i det här fallet. Men ändå, rent principiellt så tror jag att du har fel. Vet ingen av mina hamkompisar -vad jag kan komma på- som INTE skulle ha stake att säga sin mening mellan fyra ögon till vare sig dig eller nån annan. Snarare tvärtom! Problemet är inverterat - Dvs, ingen av mina belackare vågar fejsa mig och säga vad dom tycker! Då är det behagligare för fegisarna att trycka på PTTn och störa min trafik.
neZ: Jo Christer, när jag kom tillbaka till amatörradion för två år sen surfade jag in på din trevliga hemsida. Först tyckte jag att den var trevlig men när jag läste ditt kåseri om repeatertafiken blev jag betänksam... Att göra så stor sak om att Q-koden och vedertagna amatörförkortningar användes på repeatrarna var tydligen en stor sak för dig. Hmm... ? Din överlägset raljerande ton mot oss som körde på länkarna lös också präktigt igenom vill jag minnas?!
neZ: ATT du skulle ta till orda här var väntat - Det var bara en fråga om NÄR. MEN; Repeatrarna är till för oss alla! Många är ni som lyssnar och ondgör er över trafiken istället för att vara med och påverka den. Skulle tro att R-6an leder "Lyssnartoppen" och troligen är det det som irriterar? Avundsjuka - den Kungliga Svenska... helt enkelt. Vi har för det mesta ql å trevligt där, när vi får vara ostörda vill säga.
neZ: Handen på hjärtat, ni Scanneramatörer. Ni som ligger där -som Christer/NCL- och lyssnar. Dag ut o dag in. Ni är ju för Bövelen "SÄNDAREAMATÖRER" - med rätt att sända? Ni FÅR vara med! Ligg inte där å' humra - Kom in i matchen för h-e - Känn er välkomna i gemenskapen!! Som en enda stor å' lycklig Familj! Det snackas tom teknik där - Bara en sån sak!
neZ: Det är finare att köra testerna på låga delarna - Sure Bernhard - Men du kunde väl klättra ned från TORNET nån gång. Du kanske kunde morsa på oss vanliga gemena Stockholmshams på gäsrotsnivå nån gång. Inte bara dx:a på oss - Om inte annat så i rent studiesyfte - Kolla vågutbredningen på FM eller nåt i den stilen?
neZ: Jag vet att en del av er tycker att jag hörs och körs för mycket men det får ni stå ut med. Jag lägger av när det passar mig och tänker inte låta några fingerspastiker tala om för mig vilka frekvenser jag skall köra , hur länge jag skall köra osv! För att citera en känd svensk statsman; Glöömm de'!
"ncl:Att sända utan att ange identifiering är väl olagligt och är en av de få saker som reglerar tillståndsinnehavare i PTS/Svenska radiolagarna. (hoppas jag läst rätt på PTS sidan ang. detta.)
/NCL"
neZ:Oki Chrille, ALLT må vara tillåtet nu för tiden men det är just i tider som dessa som "Agnarna sållas från vetet"! Så låt "The Hamspirit" få bli Höga Visan då!! Det har den varit för mig hela tiden och den skall så förbli!
neZan: Till OSS ALLA;;; Nu slutar vi med tjafset och kör radio istället!
Greetings to u all på detta eminenta forum och till alla kollegor i hela vårt avlånga SM-land! 73 de neZan/SM0NEZ
Ps. Om du stöter på -2ECL så kan du väl fråga när vi blir ensamma på R-nollan? Grejorna är klara nu - De e´ba å åk! Ds.