SM0GLD
Vänsterhänt
Jag vet att det finns många där ute som skulle vilja testa lite roliga rörkopplingar men ofta är det brist på högspänning som sätter stopp för labbandet.
Jag funderade lite på detta och började bygga på en "DC-transformator"
I de flesta labb finns ett variabelt spänningsaggregat på ca 0-30V.
Om man nu kunde transformera upp den spänningen 10 ggr så får vi ett väldigt lämpligt sp-agg för rörmatning.
Då jag tidigare för kunds räkning hade tillverkat en enkel push-pull omvandlare med endast enkla logikkretsar beslutade jag mig för att återanvända den kopplingen.
Denna push-pull-koppling har vissa nackdelar men genom att modifiera det hela en aning så fick jag till en användbar HS-omvandlare av typen CFPP (current fed push-pull)
Detta schema är inte helt komplett då konstruerandet fortfarande pågår.
Allt ligger på bordet och består av ett gammalt pcb med kylare och MosFet.
På den har jag monterat min ytmonterade C-mos drivare.
Drossel, transformator, likriktare och kondensator hänger i sina trådar.
Här ser vi mitt enkla 0-30V sp-agg i bakgrunden inställt på 15V.
Voltmätaren är ansluten till "DC-transformatorns" utgång och belastningen är ca 11W.
Vid senare prov har jag belastat med 57W med en verkningsgrad på 87%.
oscilloscopet avslöjar att det ringer ordentligt.
Detta beror delvis på läckinduktans i transformatorn men även att kopplingen inte fått sina snubberkretsar monterade.
Med ca 1W i ett bleeder-motstånd på utgången var det inge problem med topplikriktningen. Vid belastning upplevde jag att "DC-transformatorn" var tillräckligt "styv" för att fungera bra som labb-aggregat trots avsaknad från reglering.
Kan detta hjälpa fler att komma igång med rörpulandet?.....jag hoppas det
Och finns det intresse så kommer även lindningsbeskrivning på transformatorn.
/Micke
Jag funderade lite på detta och började bygga på en "DC-transformator"
I de flesta labb finns ett variabelt spänningsaggregat på ca 0-30V.
Om man nu kunde transformera upp den spänningen 10 ggr så får vi ett väldigt lämpligt sp-agg för rörmatning.
Då jag tidigare för kunds räkning hade tillverkat en enkel push-pull omvandlare med endast enkla logikkretsar beslutade jag mig för att återanvända den kopplingen.
Denna push-pull-koppling har vissa nackdelar men genom att modifiera det hela en aning så fick jag till en användbar HS-omvandlare av typen CFPP (current fed push-pull)
Detta schema är inte helt komplett då konstruerandet fortfarande pågår.
Allt ligger på bordet och består av ett gammalt pcb med kylare och MosFet.
På den har jag monterat min ytmonterade C-mos drivare.
Drossel, transformator, likriktare och kondensator hänger i sina trådar.
Här ser vi mitt enkla 0-30V sp-agg i bakgrunden inställt på 15V.
Voltmätaren är ansluten till "DC-transformatorns" utgång och belastningen är ca 11W.
Vid senare prov har jag belastat med 57W med en verkningsgrad på 87%.
oscilloscopet avslöjar att det ringer ordentligt.
Detta beror delvis på läckinduktans i transformatorn men även att kopplingen inte fått sina snubberkretsar monterade.
Med ca 1W i ett bleeder-motstånd på utgången var det inge problem med topplikriktningen. Vid belastning upplevde jag att "DC-transformatorn" var tillräckligt "styv" för att fungera bra som labb-aggregat trots avsaknad från reglering.
Kan detta hjälpa fler att komma igång med rörpulandet?.....jag hoppas det
Och finns det intresse så kommer även lindningsbeskrivning på transformatorn.
/Micke